خبرگزاری کار ایران

حاشیه‌های آیین روز خبرنگار در خرم آباد؛

از انتقاد مدیر کل ارشاد لرستان تا درخواست مادر یک شهید اهل قلم

روز یکشنبه 17 مردادماه آیین نکوداشت روز خبرنگار در شهرستان خرم‌آباد برگزار شد و البته حاشیه‌های فراوانی نیز به دنبال داشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا در خرم آباد، آیین روز خبرنگار ظهر یکشنبه در سالن اجتماعات مجتمع شهید آوینی اداره ارشاد اسلامی شهرستان خرم آباد برگزار شد و البته بیشتر برنامه‌های این آیین، سخنرانی‌هایی بود که کمتر در خصوص تجلیل و گرامی داشت خبرنگاران بود!

در ابتدای امر عدم حضور استاندار لرستان که همیشه یار و یاور رسانه‌ها بوده و تعامل مناسبی با اصحاب رسانه دارد، کاملا محسوس بود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان در این مراسم با انتقاد از برخی مسائل افزود: یک فرد به دلیل اینکه مدیر مسئول یک نشریه است الزاما نمی‌تواند خبرنگار باشد چرا که خبرنگاری یک رشته تخصصی است.

حجت الاسلام حمیدرضا حنان همچنین سایت‌های بدون مجوز که خلاف قانون فعالیت می‌کنند را به نوعی مجرم دانست و اظهار داشت: در آینده نزدیک، اسامی سایت‌های بدون مجوز به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام و این سایت‌ها فیلتر می‌شوند.

حجت الاسلام حنان مشکل اصلی رسانه‌ها را کاستی در امر آموزش و پژوهش دانست و گفت: دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر و رشته خبرنگاری در استان ایجاد شده اما با وجود بیش از 300 خبرنگار در لرستان، از این امکان استقبال نشده است.

 وی افزود:به دلیل نبود سخت گیری‌های لازم برای گرفتن مجوز نشریات، اکنون تعداد بسیار زیادی در استان لرستان درخواست نشریه داشته‌اند که ارائه آمار آنها موجب تعجب همگان خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان در خصوص توزیع آگهی مطبوعات نیز افزود: بنا بر نامه وزیر به وزارت اقتصاد و دارایی، هیچ ذیحسابی حق ندارد فاکتور آگهی را بدون قید ' م .الف' وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تایید کند.

در این مراسم مادر خبرنگار شهید علیرضا حیدریان که جزء اولین شهدای اهل قلم است افزود: باگذشت 34سال از شهادت 2 فرزندانم هنوز مزار آنها سیمانی است و انتظار دارم حداقل مکانی به اسم فرزند شهیدم نامگذاری شود.

 مادر شهید علیرضا و غلامرضا حیدریان گفت: با گذشت ۳۴ سال از شهادت اولین فرزندم خبرنگار شهید علیرضا حیدریان سنگ مزار آن سیمان سیاه می باشد.

وی اظهار داشت: فرزندم علی‎رضا در سال ۶۱ شهید شد و دومین فرزندم غلام‌رضا نیز در سال ۶۷ مفقود شد که در سال ۸۰ یک پلاک و تکه استخوانی به ما دادند که این دو فرزند شهیدم در بهشت رضای شهر خرم‌آباد خاکسپاری شده‌اند که متاسفانه آرامگاه این دو فرزند شهیدم با گذشت ده‌ها سال پس از شهادت هنوز ساماندهی نشده به‌نحوی که آرامگاه آن‌ها هنوز سیمان سیاه است.

وی اضافه کرد: با گذشت این سال‌ها از شهادت دو فرزند شهیدم غلامرضا و علی‎رضا متاسفانه هنوز هیچ خیابان و یا میدانی به نام آن‌ها نام‌گذاری نشده است.

وی می گوید برای ساماندهی مزار فرزند شهیدم به بنیاد شهید و امورایثارگران مراجعه کرد م که گفتند بودجه نداریم؛ مگر این بودجه ها کجا هزینه می شوند.

همچنین، برادر شهید محمود صارمی در این مراسم با بیان این‌که یک خبرنگار باید در مسیری قلم بزند و بنگارد و بنویسد و حرکت کند که مسیر ولایت‌مداری باشد، گفت: خبرنگار نباید مطلبی بنویسد که با آن خبر دل دشمن شاد و موجبات یاس و ناامیدی مردم فراهم شود.

وی با تاکید بر این‌که ما نباید اجازه دهیم رسالت مرکب قلم شهید صارمی که با قلمش دنیا را متحول و با شهادتش ایران اسلامی را به دنیا معرفی کرد، فراموش شود، افزود: ما باید در مسیر رهبر و مطیع امر رهبر باشیم.

این برادر شهید ادامه داد: برای خبرنگاران لرستانی این یک افتخار است که دو خبرنگار شهید دارد و روز خبرنگار مصادف است با سالروز شهادت شهید صارمی و این‌که شهید صارمی از دیار لرستان است.

وی گفت: با توجه به این‌که خون شهید صارمی بنیانگذار روز خبرنگار است باید مسیر شهید صارمی را ادامه دهیم.

نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد عدم انجام درخواست مادر شهید پس از 34 سال موجب شرمندگی دانست و افزود: مادر شهید خبرنگار علیرضا حیدریان ازسال 61 تاکنون درخواست نامگذاری یکی از معابر خرم آباد بنام فرزند شهید خود را داشته که تاکنون انجام نشده که باید به دلیل عدم اجرای این درخواست شرمنده باشیم.

آیت الله میرعمادی اظهار داشت: در این شرایط تکریم و تجلیل معنا ندارد و این رفتار، مصیبت و درد و فاصله گرفتن از شهدا و ارزش ها است.

وی با طرح این پرسش که آیا قشر خبرنگار شایسته نامگذاری یکی از خیابان های شهر بنام خبرنگار شهید نبودند؟ ادامه داد: زمانی که در نامگذاری پل ها و یا خیابان ها انتقاد می شود عده ای ناراحت می شوند در حالیکه این نامگذاری ها از بهترین مصادیق تکریم است.

آیت الله میرعمادی همچنین اضافه کرد: مهمترین خصوصیت شهیدان خبرنگار، علیرضا حیدریان و محمود صارمی عشق، پاکی و شجاعت بوده است.

 نماینده ولی فقیه و امام جمعه خرم آباد در این مراسم ضمن ابراز تاسف از این موضوع افزود: جای تاسف دارد که شهدایی که وارثان انقلاب هستند اینگونه مورد بی توجهی قرار گرفته اند .

شهردار خرم آباد یحیی عیدی بیرانوند در این خصوص افزود: به زودی 2 مکان از معابر خرم آباد به نام شهید صارمی و حیدریان نامگذاری می شود.

عزت اله چنگایی از پیشکسوتان اهل قلم استان لرستان و عضو خانه مطبوعات افزود: متاسفانهخبرنگاران در بحث امنیت شغلی دغدغه دارند و همچنین حدود 10 میلیارد ریال از مطالبات نشریات از ادارات و سازمان ها همچنان وصول نشده است. 

 فرماندار شهرستان خرم آباد نیز در این مراسم افزود:انتظار این بود در این روز که روز خبرنگار است مقامات در ردیف‌های عقب‌تر صندلی‌ها بنشیند و در یک حرکت خوب و نمادین خبرنگاران در این روز در ردیف اول بنشینند.

حبیب اله خجسته‌پور اظهار داشت:اینکه گاهی برخی کانال‌های خبری بی‌نام و نشان در تلگرام راه می‌افتد خود نوعی توهین به خبرنگاران است؛ زیرا خبرنگار باید شجاعت داشته باشد و مطالبش را با شناسنامه‌ی هویتی خودش منتشر کند.

فرماندار که خود را در سخنانش خبرنگار دانست با تشویق‌های خبرنگاران آمده سالن همراه شد.  

در آیین گرامیداشت روز خبرنگار خانواده‌های دو شهید خبرنگار، علیرضا حیدریان و محمود صارمی نیز حضور داشتند و در پایان مراسم از این دوخانواده ارزشمند تجلیل به عمل آمد.

در این آیین، خبرنگاران نیز روز خبرنگار را به یکدیگر تبریک گفتند!.. و در پایان مراسم با هم عکس یادگاری گرفتند.

17 مرداد سالروز شهادت محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی در افغانستان روز خبرنگار نامگذاری شده است.

کد خبر : ۳۹۸۳۱۴