خبرگزاری کار ایران

وزیر دادگستری در نشست خبری:

جلوی دروغ‌ها و اتهام‌ها علیه دولت را نمی‌توانیم بگیریم/ تحمل می‌کنیم

وزیر دادگستری گفت: اجرایی شدن قانون گردش آزاد اطلاعات خود را آماده کردیم این گام بلندی برای پیشگیری از فساد است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی در نشست خبری خود که صبح امروز در وزارت دادگستری برگزار شد، عنوان کرد: جامعه خبری و خانواده بزرگ رسانه از رشد کمی و کیفی قابل توجهی برخوردار است و دسترسی به اطلاعات و نقد و تحلیل و راهنمایی و هدایت و اهدافی که فضای رسانه مدنظر دارد، الان در بهترین شکل در جامعه ما محقق شده است. هر چند که عوارضی هم این سرعت رشد کمی و کیفی داشته و باعث شده موضوعات خارج از قاعده و عبور از مرزها هم صورت گرفته باشد، اما باید از این رشد خرسند باشیم.

او افزود: تبادل اطلاعات به سرعت در حال انجام است و این دستاورد بزرگی است همچنان خواهان تداوم این روند هستیم و این شرایط را برای کشور و جامعه مطلوب می‌دانیم و متعهد به حمایت از رسانه‌ها و گردش آزاد اطلاعات هستیم.

پورمحمدی با بیان اینکه ابزارها و ساختارها در این دوره رشد خوبی داشته و در کنار آن فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به رقیب قدرتمندی برای رسانه‌ها تبدیل شده است، ادامه داد: حجم گسترده اطلاعات آثار خوبی داره در کنارش عوارض منفی هم دارد. فضای رسانه و گردش اطلاعات برای جامعه نشاط‌آفرین است و باید تلاش کنیم عامل ویرانی نشود.

وزیر دادگستری با بیان اینکه در جامعه وضعیت امنیتی خوبی داریم، گفت: دولت می‌خواهد با حفظ یا کاهش تورم موجود، رشد پنج درصدی را محقق کند. ضمن اینکه مبارزه با فساد با جدیت تداوم داشته و خواهد داشت. ما همچنین در اصلاح زیرساخت‌ها و بهبود فضای اقتصادی و اداری در سال نود و پنج شرایط خوبی داشتیم.

او تاکید کرد: در مبارزه با قاچاق دستاوردهای خوبی داشتیم و امیدواریم کاهش قاچاق در سال جاری به زیر ۱۰ میلیارد ریال برسد. در دستورالعمل‌ها اقدامات مثبت و قابل ارایه است، شفافیت فعالیت‌ها سیر صعودی طی می‌کند و دولت به بازگویی اقدامات خود متعهد است.

پورمحمدی اضافه کرد: برای اجرایی شدن قانون گردش آزاد اطلاعات خود را آماده کردیم این گام بلندی برای پیشگیری از فساد است.

او با اشاره به موضوع نظارت در داخل وزارت دادگستری عنوان کرد: ما سیستم نظارتی خود را تقویت کردیم و در حال رشد آن هستیم. در همه دستگاه‌های اداری این خط را تعقیب می‌کنیم که در راس آن نظارت سیستمی قرار داد و هر تغییراتی در سازمان تعزیرات صورت گیرد، در اتاق بنده در سیستم شفاف و قابل کنترل رویت می‌شود.

 پورمحمدی در پاسخ به این سوال که فریدون و برادر جهانگیری در فساد بانکی دست داشتند، گفت: مدعیان باید دلیل بیاورند اگر تخلفی هست شکایت بشود. برای همه کار دادگاه داریم. وقتی حرف از افراد سیاسی می‌شود از بلندگوی رسانه‌ها محکوم و رسیدگی می‌کنیم. هر کسی مدعی است، مستندات بدهد. دولت برای کسی خط قرمزی ندارد و عهد اخوتی با کسی نبسته است. معتقدیم برای مبارزه با فساد  باید دست به دست هم بدهیم.

او در پاسخ به سوال خبرنگاری که از عدم پاسخگویی مسئولان دولت گله می‌کرد، عنوان کرد: دلمان نمی‌خواهد در جنگ فضای مجازی به میدان‌داری دوستان رسانه‌ای وارد شویم. باید کمک کنیم فضای بانشاط در جامعه باشد. در دولت بنا بر سانسور و پنهان کاری و عدم پاسخگویی نیست. هر چه حرف بزنیم، جلوی دروغ‌ها را نمی‌توانیم بگیریم، وقتی بدون مستند حرفی زده می‌شود و واقعیت‌ها گفته نمی‌شود، ما چه کار باید کنیم؟

پورمحمدی افزود: قرار ما بر تحمل است. اگر تحمل نکنیم جامعه به بلوغ نمی‌رسد. دولت در مقابل این میزان تهمت و گزارش خلاف تلاش می‌کند تحمل کند و فضای جامعه را متشنج نکند. میزان تهمت به مسئولان دولت در برخی رسانه‌ها در حال رشد است اما باید یادمان باشد با سوءظن و اتهام کار را جلو نبریم چراکه سودی نخواهد داشت.

وزیر دادگستری در پاسخ به این سوال که شما مرجع ملی کنوانسیون مبارزه با فساد هستید، عنوان کرد: در بحث اول از چند سال قبل گروهی از وزارت دادگستری تعیین شد که یک وظیفه پاسخگویی به مراجع بین المللی را دارد که حجم سنگینی هم دارد که این کنوانسیون بسیار قوی و با تاثیرگذاری بالایی است و الزامات زیادی را ایجاد کرده است. در این کنوانسیون جبهه غرب قرار دارد، و در مقابل ایران و حامیان آن قرار دارند تا آبان ماه باید برای کنوانسیون گزارش دهیم. در زمینه داخلی نیز در خصوص ساماندهی سیستم نظارتی شصت دستگاه اقدام کردیم.

او گفت: در زمینه حقوق کودک در همه استان‌ها دفاتر حقوق کودک ایجاد کردیم.  پیگیری‌ها به طور جدی انجام می‌شود. سند حقوق کودک را منتشر کردیم و اقبال خوبی به آن شد. ضمن اینکه گزارش پنج‌ساله کمیته حقوق کودک سازمان ملل داده شد.

پورمحمدی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در زمینه مبارزه با قاچاق گفت: در مبارزه با قاچاق در موفق‌ترین دوره قرار داریم. تاکیدهای رهبری در این زمینه تعیین‌کننده بود اما مشکل اصلی این بود زیرساخت‌های ما آماده نبود. نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات بسیج شدند و در سال‌های اخیر به موارد بزرگی از قاچاق ضربه زده است.

او ادامه داد: برخی آیین‌نامه‌ها مربوط به تنظیم کسب و کار کشور قدری پیچیده بود. ما در قانون مبارزه با قاچاق تمامی زیرساخت‌ها را بررسی می‌کنیم. بیش از ۲۰۰ جلسه داشتیم و اخیرا هم سه آیین‌نامه در این زمینه تصویب شد که این کار عظیمی در دولت الکترونیک است. در چهار ماه گذشته تعداد پرونده‌های قاچاق به مراجع قضایی ۶۶ درصد رشد داشته است؛ ضماف براینکه ارزش مالی کالاهای قاچاق کشف شده هم از ۱۸۶ میلیارد تومان به ۱۶۳۰ میلیارد تومان رسیده است.

وزیر دادگستری در ادامه در مورد انتقال محکومان گفت: بحث‌ها هست امیدواریم زودتر به نتیجه برسیم، بحث تبادل زندانی رشد خوبی داشته و معاضدت‌های قضایی روال خوبی پیدا کرده است.

او در مورد معوقات بانکی یادآور شد: این بحث جدی است معوقه در همه کشورها وجود دارد، اما نباید از نصاب آن عبور کند. در سال‌های اخیر معوقات بانکی دو درصد کاهش یافت. سعی ما بر این است معوقات جدیدی تولید نشود. بسیاری از معوقات ناشی از گرفتاری‌های اقتصادی در کشور است، خود دولت هم جزو بدهکاران بزرگ به بانک‌هاست.

پورمحمدی در پاسخ به این سوال که چرا عملا در دولت قبل در تصدی سازمان بازرسی کار جدی در مورد مفاسد دولت قبل نشد، گفت: فیش‌های حقوقی در گذشته مطرح نبود و تنها بحث فساد مطرح بود. در گذشته تصرف در بیت‌المال و پرداخت‌های غیرمجاز داشتیم که گزارش آنها را دادیم، اما در موضوع فیش‌های حقوقی، سوءاستفاده و نقض ضوابط خیلی کم است و آنچه به عنوان حقوق نامتعارف مطرح است، روند نامناسبی از گذشته بود اما برخی نمی‌خواهند این را باور کنند. الان اعداد بزرگ‌تر شده و فاصله‌ها خود را بیشتر نشان داده است .

او افزود: مثلا صندوق توسعه ملی در سال نود اختیاراتی داده شد که خلاف قانون بود. سازمان بازرسی هم ایراد گرفت، اما توجهی نشد. مواردی از قاعده خارج شدند و با بهانه‌هایی حقوق نجومی برای خود در نظر گرفتند که این تخلف است.

وزیر دادگستری یادآور شد: برای حقوق‌ها سقف تعیین کردیم و در حال تهیه ضوابط ریزتر لایحه خدمات کشوری هستیم و آن را به مجلس می‌دهیم. انتشار این فیش‌ها یک دستاورد برای اصلاح قوانین مربوط به حقوق و دستمزد در دولت بود.

کد خبر : ۳۹۸۱۷۵