خبرگزاری کار ایران

یک فعال صنفی کارگری:

نفوذ طرفداران تعدیل حقوق کار به مجلس و دولت/ مخالفان قانون کار سفسطه می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۳۹۷۹۳۴

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری می‌گوید: ظاهرا در میان نمایندگان مجلس و کارکنان دولت افرادی حضور دارند که هیچ اعتقادی بر لزوم تامین حقوق اجتماعی نیروی کار ندارند و با همین خط فکری در صدد تشدید سیاست‌های تعدیلی هستند.

«حسن صادقی» در گفتگو با ایلنا در انتقاد از گفته‌های اخیر «محمد رضا پور ابراهیمی»، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، اظهار داشت: ادعای رئیس کمیسون اقتصادی مجلس مبنی براینکه سختگیری‌های قانون کار موجب شده تا کارگران بیکار برای تامین معاش به صورت داوطلبانه خواهان خروج از چتر حمایت‌های این قانون بشوند؛ گفته‌هایی بی پایه است و اصولا شنیدن چنین سخنانی از فردی در جایگاه نمایندگی مجلس جای تعجب دارد.

وی افزود: اگر افکار عمومی بخواهد چنین استدلال مغلطه آمیز و سفسطه گونه‌ای را بپذیرد باید منتظر باشیم که از میان دیگر نمایندگان مجلس و یا مسئولان اجرایی کشور افردای پیدا بشوند که از ضرورت وضع قانون دریافت مالیات از افرادی سخن بگویند که به دلیل مشکلات مالی و فشار زندگی ناچار به فروش کلیه خود می‌شوند.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری که عقیده دارد رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با دستاویز قراردادن واقعیت‌های اجتماعی در صدد سفسطه و مغالطه برآمده است؛ افزود: ممکن است از منظر اقتصادی صرف کار افراد نوعی کالا قلمداد شود اما اینکه افرادی حاضرند تا در برابر کسب درآمد به هرقمیتی کارکنند نوعی آسیب اجتماعی است که باید جلوی آن گرفته شود.

وی ادامه داد: اکنون چند صباحی است که به عناوین مختلف شرعی و قانونی همچون راه‌اندازی پروژه‌های خیریه‌ و عام المنعه برای شکسته شدن کرامت نیروی انسانی تلاش می‌شود و این درحالی است که در موازین شرعی بر تکریم کرامت انسانی تاکید شده؛ چنانچه از حضرت محمد(ص) نقل می‌شود که مزد کارگر باید قبل از خشک شدن عرق وی پرداخت شود.

صادقی که عقیده دارد صحبت هایی از  جنس اظهارات رئیس کمسوین اقتصادی مجلس باعث تقویت نگاه صدقه دهی و گدا پروری به نیروی انسانی است؛ افزود: البته در این مسیر به غیر از گروهی از نمایندگان مجلس افراد دیگری از درون دولت نیز حضور دارند که ظاهرا به هر دلیلی دیگر هیچ اعتقادی به حقوق بنیادین نیروی کار ندارند و در همین راستا در مخالفت با قانون کار به عناوین مختلفی همچون بازنگری در شیوه نامه استاد-شاگردی، تسری معافیت بقاع متبرکه به کارگاه‌های کوچک و توسعه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی خواستار حذف تمامی قوانین حمایتی از کارگران می‌شوند.

این مقام صنفی کارگری در توجیه این بخش از گفته‌های خود به اظهارات هفته گذشته مدیرکل اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جمع اعضای اتاق بازرگانی اشاره کرد و گفت: اینکه مقام مسئول دستگاه متولی نظارت بر حسن اجرای قانون کار از آمادگی مجموعه دولت برای ارزان سازی نیروی کار سخن بگوید جای تعجب و نگرانی دارد.

وی اظهار داشت: اگر بخواهیم خوشبینانه به ماجرا نگاه کنیم باید بگوییم که مدیرکل اشتغال وزارت کار در مقام گوینده این صحبت‌ها یا از دانش در حوزه وظایف و مسئولیت‌های خود برخوردار نیست و یا اینکه تحت تاثیر هیجانات ناشی از تشویق گروهی از صاحبان سرمایه عضو اتاق بازرگانی سخنانی را بدون فکر و تامل به زبان رانده است.

صادقی افزود: مدیرکل اشتغال وزارت کار اگر می‌دانست که کارگران و کسانی که می‌خواهند وارد بازار کار در چه شرایط اسفناکی از لحاظ معیشتی و اجتماعی به سر می برند چنین اظهارات سطحی را به نمایندگی از دولت در یک محفل کارفرمایی بر زبان نمی آورد.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: جامعه کارگری از مجموعه مدیریت وزارت کار انتظار دارد تا در خصوص این سخنان عجیب و غریب موضع‌گیری کند و دست کم به کارگران شاغل و بیکار بگوید که چه برنامه‌ای برای حمایت از آنها دارد.

این فعال صنفی کارگری گفت: قطع یقین جامعه کارگری از وضعیت موجود اقتصادی هیچ رضایتی ندارد؛ ناکافی بودن معاش همچنان برسر خانواده‌های کارگران سنگینی می‌کند اما تنها دلیلی که باعث شده است تا کارگران در چنین وضعیتی همچنان به حمایت خود از تیم مدیریت کنونی  وزارت کار ادامه دهند؛ نه برنامه‌های تعدیل ساختاری که تعلق خاطری است که به ادعای این مدیران در میان آنها نسبت به حفظ کرامت نیروی کار وجود دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز