خبرگزاری کار ایران

قاسم محبعلی در گفت‌وگو با ایلنا:

مدیریت مسائل منطقه در اختیار وزارت خارجه نیست

مدیرکل آسیای غربی وزارت امور خارجه در دولت اصلاحات تاکید کرد: در مسائل منطقه‌ای اگر مدیریت امور به وزارت خارجه سپرده شود، بی‌تردید می‌توان به حل مناقشات منطقه‌ای امیدوار بود.

قاسم محبعلی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، با اشاره به تشدید تنش‌ها میان ایران و عربستان اظهار کرد: ریشه بسیاری از تنش‌ها و افزایش بحران‌ها میان ریاض و تهران به تحولات پس از حمله آمریکا به عراق و فعل و انفعالات پس از بهار عربی بازمی‌گردد.

او ادامه داد: در این راستا، ریاض فکر می‌کند در پی تحولات یک دهه اخیر، توازن منطقه‌ای به نفع ایران رقم خورده و عربستان دست برتر را در منطقه ندارد و به همین خاطر، تلاش می‌کند تا توازن منطقه‌ای را به نفع خود تغییر دهد.

عربستان با حمایت از منافقین در حال اشتباه استراتژیک است

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه با بیان اینکه عربستان در شرایط کنونی در حال انجام یک اشتباه استراتژیک است، اظهار داشت: عربستان در شرایط کنونی به منظور پیدا کردن ابزار فشار علیه ایران به سراغ سازمان مجاهدین خلق رفته و در این چارچوب، از برخی گروه‌های تروریستی جدایی‌طلب در مرزهای ایران حمایت می‌کند. این رویکرد، یک عکس‌العمل نشات گرفته از این تفکر است که ایران در عراق، سوریه، یمن و لبنان منافع عربستان را تهدید می‌کند.

گفت‌وگو؛ راهکار کاستن تنش‌ها در روابط تهران و ریاض

محبعلی رویکرد عربستان علیه ایران فاقد عقلانیت لازم و مبتنی بر احساس و هیجان دانست و تصریح کرد: راهکار حل اختلافها و کاستن از تنش‌ها میان تهران و ریاض، انجام گفت‌وگو و در پیش گرفتن سازوکارهای دیپلماتیک است.

او افزود: در ماجرای مذاکرات هسته‌ای مشاهده کردیم، زمانی که ماموریت انجام مذاکرات و پیشبرد امور به وزارت امور خارجه سپرده شد، مذاکرات هسته‌ای هم از بن بست خارج شد و طرفین توانستند به توافقاتی دست پیدا کنند. در مسائل منطقه‌ای هم اگر مدیریت امور به وزارت امور خارجه سپرده شود، بی‌تردید می‌توان به حل مناقشات منطقه‌ای امیدوار بود.

دستگاه‌های دیگر باید در چارچوب سیاستگذاری وزارت خارجه حرکت کنند

سفیر اسبق ایران در یونان و مالزی با بیان اینکه مدیریت سیاست خارجی کشور با دولت است، خاطرنشان کرد: متاسفانه در برخی از مواقع، دستگاه‌های دیگر مدیریت سیاست خارجی کشور را در برخی از مسائل برعهده می‌گیرند که همین مسئله، مشکل‌آفرینی می‌کند در حالی که دیگران باید در چارچوب سیاستگذاری وزارت امور خارجه باید حرکت کنند و این به معنای حذف آنها هم نیست.

عدم گفت‌وگو میان ایران و عربستان، موجب افزایش هزینه‌ها می‌شود

محبعلی با اشاره به ضرورت‌های گفت‌وگو میان تهران و ریاض ابراز داشت: ایران و عربستان چه بخواهند و چه نخواهند باید با یکدیگر گفت‌وگو کنند چراکه براساس منطق جغرافیایی، با یکدیگر همسایه هستند و با مسائل مشترکی روبه‌رو هستند و هر چه زمان بیشتری بگذرد و گفت‌وگویی انجام نشود، هزینه‌ها برای طرفین هم افزایش می‌یابد.

تصورهای افراد در خاورمیانه تهدیدها و فرصت‌ها را شکل می‌دهد

او در پاسخ به این سوال که دولت یازدهم برای گفت‌وگو با اعراب و به ویژه عربستان اراده لازم را داشته است ولی چرا در این دولت زمینه‌های لازم برای گفت‌وگو مهیا نشده است؟ یادآور شد: ما نباید ایده‌آلیستی فکر کنیم. اینکه فکر کنیم ابتدا لازم است فروم و مجمع منطقه‌ای شکل بگیرد و در آن قالب، گفت‌وگو کنیم، بسیار انتزاعی و ایده‌آلیستی است. اینجا خاورمیانه است و در خاورمیانه سران و افراد تصمیم می‌گیرند و تمایلات آنها از منافع ملی مهمتر است و تصورات آنهاست که تهدیدها و فرصت‌ها را شکل می‌دهد.

باید نگرانی‌های اعراب را رفع کنیم

مدیرکل اسبق خاورمیانه عربی و شمال آفریقای وزارت امور خارجه با بیان اینکه برخی از کشورهای عربی نسبت به سیاست‌های ایران درست یا نادرست احساس ترس می‌کنند و این مسئله را بهانه‌ای برای انجام اقداماتی علیه ایران کرده‌اند، عنوان کرد: در مقابل این احساس ترس یا بهانه، تهران به طرف مقابل این اطمینان خاطر را بدهد که ایران به دنبال مقابله با آنها، از بین بردن منافع آنها و نادیده گرفتن آن و همچنین تغییر رژیم‌شان نیست و به نوعی بهانه‌های لازم را از آنها بگیرد.

محبعلی اضافه کرد: این پیام‌ها از طریق کانال مناسب و از طرف فردی مناسب و در شرایط مناسب به طرف مقابل داده شود و طرح آن از طریق سخنرانی و روزنامه یا تریبون نماز جمعه این پیام را به طرف مقابل نمی‌دهد.

مدیریت مسائل منطقه با وزارت امور خارجه نیست

او در پاسخ به این سوال که دولت یازدهم از توان لازم برای انجام گفت‌وگو با عربستان برخودار است یا خیر؟ بیان کرد: طرف مقابل در شرایط کنونی درک می‌کند که در مسئله خاورمیانه، مدیریت سیاست خارجی با وزارت امور خارجه نیست و تا وقتی هم که احساس نکند که حرف وزارت امور خارجه، حرف حاکمیت است به انجام گفت‌وگو تن نخواهد داد و به سخنان ایران گوش نمی‌کند.

مدیرکل آسیای غربی وزارت امور خارجه در دولت اصلاحات تاکید کرد: آنها مسائل داخلی ایران را دنبال می‌کنند و وقتی می‌بینند که دولت نمی‌تواند حتی یک کنسرت برگزار کند و جلوی برخی قانون‌شکنی‌ها را بگیرد، متوجه می‌شوند که دولت از اختیارات و توان لازم در این رابطه هم برخودار نیست. 

کد خبر : ۳۹۷۷۵۸