خبرگزاری کار ایران

انتقاد ایران از آمریکا در جهان انعکاس یافت؛

بازتاب بیانات رهبر انقلاب در رسانه‌های جهان

بیانات روز گذشته رهبر انقلاب بازتاب گسترده ای در رسانه‌های جهان داشته است و رسانه‌هایی نظیر دویچه‌وله، ایتارتاس، شینهوا، رویترز، آسوشیتدپرس، نیویورک تایمز و حتی رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارشی در مورد این سخنان نوشتند.

به گزارش ایلنا، بازتاب سخنرانی آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در رسانه‌های آمریکایی بر «عدم انتفاع مردم ایران از فواید حاصل از توافق هسته‌ای» و «مقصر بودن آمریکا در خنثی‌ کردن تلاش‌های ایران در برقراری روابط اقتصادی با کشورهای جهان» تمرکز داشته است. 

نیویورک تایمز: انتقاد رهبر ایران از خنثی‌سازی تلاش‌های ایران توسط آمریکا

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی با عنوان «رهبر ایران: متوسط ایرانی‌ها از توافق هسته‌ای سودی نبرده اند»، صحبت‌های رهبر انقلاب را منعکس کرد و نوشت: ایران دائما از اینکه اهدافش در توافق هسته‌ای برآورده نشده، شکایت می‌کند چراکه تحریم‌هایی که قرار بود برداشته شوند، هنوز وجود دارند.

این روزنامه نوشت: تهران همچنان برای جذب سرمایه‌های خارجی تلاش می‌کند. بسیاری از شرکت‌های چندملیتی هنوز از جریمه‌های احتمالی آمریکا در صورت معامله با ایران می‌پرسند. با این حال دولت آمریکا بخشی از تحریم‌ها را علیه معاملات با ایران که خارج از محدوده توافق هسته‌ای بوده نگه داشته است.

این روزنامه به بخشی از صحبت‌های رهبر انقلاب در خصوص دیدار اخیر هیات عربستانی از اسراییل نیز اشاره کرد و نوشت: رهبر ایران گفته است که این عمل یک دولت اسلامی خیانت است و آمریکا پشت پرده این دیدار است.

نیویورک تایمز در توضیح این دیدار نوشت: هیاتی که در راس آن انور عشقی فرمانده سابق  نظامی سعودی قرار داشت، در ماه جولای از اسراییل دیدار کرده و این ژنرال با مقام‌های وزارت امور خارجه اسراییل و اعضای پارلمان رژیم صهیونیستی نیز نشستی داشته است.

به گفته این روزنامه، عربستان سعودی فاصله را از این دیدار حفظ کرده و گفته این دیدار انعکاسی از دیدگاه‌های دولت عربستان نبوده است.

به نوشته نیویورک تایمز، ایران و عربستان روابط سیاسی ندارند و در درگیری‌های سوریه و یمن طرف‌های مخالف را حمایت می‌کنند.

این روزنامه نوشت: از دید رهبر ایران، آمریکا تلاش‌های ایران برای برقراری روابط تجاری و اقتصادی با جهان را خنثی می‌کند و ایران از هر گونه نزدیکی و صحبت بیشتر با واشنگتن در آینده به دلیل نقض توافق هسته‌ای توسط آمریکا اجتناب می‌کند.

این روزنامه نوشته است که آیت الله خامنه‌ای در سخنرانی‌های سابق خود در گذشته نیز هر گونه مذاکره بیشتر با آمریکا را منع کرده بود.

آسوشیتدپرس: تهران از مذاکره بیشتر با آمریکا به دلیل نقض توافق اجتناب می‌کند

پایگاه خبری آسوشیتدپرس نیز در مقاله‌ای در مورد صحبت‌های روز گذشته رهبر انقلاب نوشت: رهبر ایران نسبت به نرسیدن منافع حاصل از برجام به مردم ایران انتقاد کرده است. 

این خبرگزاری نوشته است که رهبر انقلاب در ایران حرف آخر را می‌زند و گفته آمریکا به سنگ اندازی در روابط اقتصادی ایران و کشورهای جهان علیرغم توافق هسته‌ای ادامه می دهد و تهران از مذاکره بیشتر با آمریکا به دلیل نقض توافق از سوی آمریکا اجتناب می‌کند.

این خبرگزاری همچنین به بخش‌هایی از صحبت‌های رهبر انقلاب در خصوص درخواست آمریکا از ایران برای صحبت در مورد مسائل منطقه‌ای اشاره کرده و از قول رهبر معظم انقلاب نوشت: آنها به ما می گویند بیایید در مورد معضلات منطقه‌ای صحبت کنیم، اما تجربه توافق هسته‌ای نشان داد که این یک سم مهلک است و هیچ راهی برای اعتماد به آمریکا وجود ندارد. مذاکره با چنین کشوری به معنای دور شدن از صراط مستقیم پیشرفت کشور است. 

رویترز: آمریکا برای عدم توانایی در پایبندی به تعهدهایش مقصر است

خبرگزاری رویترز انگلستان نیز در مورد بیانیات رهبر انقلاب و نوشت: رهبر ایران مجددا در انتقاد به توافق هسته‌ای سخنرانی کرده و آمریکا را برای عدم توانایی در پایبندی به تعهدهایش مقصر دانسته است.

به نوشته این پایگاه خبری در توافق هسته‌ای بخش اعظم تحریم‌های فلج‌کننده چندجانبه علیه اقتصاد ایران برداشته شده است. رییس جمهور میانه‌رو ایران به ایرانی‌ها قول داد که در ازای توافق، تحریم‌ها برداشته شود و رشد اقتصادی و اشتغال ایجاد کند.

به گفته رویترز رهبر ایران پایبندی‌اش را به توافق اعلام کرد اما انتقادها از نحوه اجرایی‌شدن برجام به تندروها، دست و پای جناح روحانی که اخیرا در انتخابات مجلس پیروز شده و سال آینده قرار است در انتخابات مجدد ریاست جمهوری شرکت کند را می‌بندد.

رویترز همچنین بخشی از سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر حذف تدریجی تحریم‌ها اشاره کرد و نوشت: با این حال آیت‌الله خامنه‌ای گفته است که کمپانی‌های خارجی هنوز در ایران سرمایه‌گذاری جدی نداشته‌اند. 

این خبرگزاری دلیل عدم سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی را باقی ماندن بخشی از تحریم‌های آمریکا از یک سو و پیچیدگی و سختی روابط تجاری با ایران به دلیل پیچیدگی قوانین در ایران و عدم شفافیت در سیستم بانکی و مکانیسم‌های حقوقی و همچنین معضلات بخش کارگری دانست.

رویترز به طور ویژه به قراردادهای جدید نفتی اشاره کرده و نوشت: قراردادهای جدید  برای جذب سرمایه‌های خارجی در بخش صنایع نفتی حیاتی است و بارها توسط تندروهای رقیب روحانی به تاخیر افتاده است. 

این خبرگزاری در توضیح، به نحوه قرادادهای سابق نفتی با شرکت‌های طرف قرارداد ایران اشاره کرده و نوشته است که بر اساس قراردادهای سابق، شرکت‌های خارجی موظف به بستن قرارداد مشروط «بای‌بک» بودند که در حال حاضر بدون داشتن سهام برابر در کمپانی‌های ایرانی حاضر به معامله نیستند.

رویترز تاکید کرد: به هر حال شهروندان ایران صبرشان را از فقدان بهبود استانداردهای زندگی از دست داده‌اند. رهبر ایران در این سخنرانی بر تکیه بر ظرفیت‌های داخلی به عنوان تنها راه حل مشکلات مردم تاکید کرده است.

رویترز همچنین به صحبت‌های رهبر در خصوص پیشنهاد آمریکا برای مذاکره درمورد معضلات منطقه اشاره و تاکید کرده است که دو کشور در زمینه مبارزه با داعش در منطقه منافع مشترک دارند. اما رهبر ایران این پیشنهاد را سم مهلک خواند.

اورشلیم پست: رژیم صهیونستی و عربستان سعودی روابط رسمی ندارند!

سخنان رهبر معظم انقلاب در رسانه‌های رژیم صهیونیستی نیز بازتاب گسترده‌ای داشته است و این رسانه‌ها بخش‌هایی از سخنرانی که روابط اخیر عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی را مورد نکوهش قرار داده است را بیش از سایر موضوعات بیانات رهبر انقلاب مورد توجه و تحلیل قرار داده‌اند.

روزنامه اسرائیلی اورشلیم پست در مقاله‌ای در مورد سخنان مقام معظم رهبری در گزارشی با عنوان «رهبر ایران گفت: آمریکا پشت روابط اسراییل و سعودی و حمله به یمن است» نوشت رهبر ایران روابط رژیم صهیونیستی و سعودی را خیانت به امت اسلامی خوانده است. 

این روزنامه اسراییلی مدعی شد رژیم صهیونستی و سعودی روابط رسمی ندارند اما رسانه‌ها از منافع مشترک این دو کشور، نظیر ترس از برنامه هسته‌ای و تلاش‌های ایران برای تاثیرگذاری بر خاورمیانه صحبت کرده و می‌گویند این شرایط عربستان و اسراییل را به هم نزدیک کرده است.

اورشلیم پست در توضیح به دیدار ماه گذشته ژنرال سابق عربستان سعودی انور عشقی با مقام سابق وزارت خارجه ژنرال «دور گلد» و تعدادی از اعضای پارلمان اسراییل اشاره کرد و نوشت: بنیامین نتانیاهو بارها در لفافه از روابط پنهان جهان سنی با رژیم صهیونیستی بر اساس منافع مشترک نظیر مبارزه با افراط‌گرایی صحبت کرده است.

این روزنامه در ادامه به سخنان رهبر انقلاب اشاره کرد و گفت: رهبر ایران گرم شدن روابط عربستان و رژیم صهیونیستی به همراه درگیری عربستان در مبارزات یمن را تقصیر ایالات متحده می‌داند.

تایمز اف اسراییل: رهبر ایران گفته واشنگتن پشت کودتای ترکیه است

تایمز اف اسرائیل نیز در گزارشی مدعی شد که در ادامه مشکلات ایران برای دستیابی به اهدافش در توافق هسته‌ای، اعتراض‌ها از سوی رهبر ایران افزایش یافته است و با اشاره به انعکاس بیانات رهبر انقلاب در خبرگزاری‌های اصولگرای ایران نوشت: رهبر ایران از اینکه هیچ آثار ملموسی از توافق هسته‌ای عاید مردم ایران نشده است، شکایت دارد.

این رسانه با بیان این موضوع که نگین آرزوهای ایران خروج از انزوا و مشکلات اقتصادی بوده اما منتقدان معتقدند موانع آمریکا این آرزوها را نقش بر آب کرده است، نوشت: حتی بعد از توافق نیز برخی تحریم‌های اولیه حقوق بشری و موشکی باقی مانده و ایران از انجام معاملات از طریق دلار منع شده است. 

این روزنامه رژیم صهیونیستی همچنین مدعی شد که تولید نفت به میزان قبل از تحریم‌ها بازگشته، اما امید روحانی مبنی بر جذب ۳۰ تا ۵۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی در هر سال به نظر یک آرزوی محال می‌رسد.

این رسانه اسراییلی با بیان اینکه عده‌ای در ایران معتقدند نتایج توافق ناچیز بوده و از رسانه‌ها برای فشار جا انداختن این مسئله که توافق هسته‌ای به مردم عادی سودی نرسانده، استفاده می‌کنند. 

تایمز آف‌اسراییل همچنین به کودتای اخیر ترکیه در صحبت‌های رهبر انقلاب نیز اشاره کرده و گفت: رهبر ایران گفته است که واشنگتن پشت این کودتا قرار داشته است.

شینهوا: تاکید رهبر ایران بر حل معضلات منطقه از طریق کشورهای منطقه

رسانه‌های چین نیز در واکنش به بیانات رهبر انقلاب بر تاکید آیت‌الله خامنه ای بر حل معضلات منطقه از طریق کشورهای منطقه بدون توجه به کشورهای غربی اشاره کرده و این بخش از بیانات را مورد توجه ویژه‌ای قرار دادند.

خبرگزاری شینهوا چین از قول رهبر معظم انقلاب نوشت: کشورهای منطقه نباید روی آمریکا برای حل معضلات منطقه‌ای حساب کنند، چراکه آمریکا تولیدکننده و افزایش‌دهنده مشکلات منطقه‌ای است نه حل‌کننده آنها.

این خبرگزاری به حضور هزاران نفر در نشست سخنرانی رهبر ایران اشاره کرد و  در حالی به سخنان اخیر رهبر ایران در خصوص تصمیمات اخیر سازمان ملل مبنی بر خروج نام عربستان از لیست تحریم‌های این سازمان اشاره کرده و بان‌کی‌مون را به بستن چشم بر روی کشته شدن کودکان یمنی توسط سعودی‌ها متهم کرد که دبیر کل سازمان ملل در نهم ژوئن نسبت به همکاری سعودی در وارد کردن فشار بر این سازمان برای حذف نامش از فهرست سیاه نقض حقوق کودکان در یمن شکایت کرده است.

شینهوا همچنین به صحبت‌های رهبر انقالاب در خصوص کودتای ترکیه و دست داشتن آمریکا در این کودتا نیز اشاره کرد و نوشت: به گفته رهبر ایران آنکارا روابط خوبی با آمریکا دارد و هم‌پیمان آمریکا در منطقه به شمار می‌رود. این روابط از زمان پیدایش رویکردهای اسلامی در دولت ترکیه به تیرگی می‌رود و امروز بعد از کودتای نافرجام در ترکیه، آمریکا در نظر مردم ترکیه منفورتر شده است

بیانات روز گذشته رهبر معظم انقلاب در رسانه‌های روس نیز بازتاب گسترده‌ای داشته است.

ایتارتاس: برجام و مذاکره با آمریکا چهره واقعی آمریکا را نشان داد

خبرگزاری ایتارتاس نیز ضمن انتشار بخش‌هایی از بیانات آیت‌الله خامنه‌ای گزارش داد: رهبر معظم ایران در سخنرانی اخیرش تاکید کرد که برجام نشان می‌دهد نمی‌توان به آمریکا اعتماد کرد. ایشان به این نکته اشاره کرد که برجام و مذاکره با آمریکا چهره واقعی این کشور را نشان داد و ثابت کرد که واشنگتن قابل اعتماد نیست.

به گزارش ایتارتاس از ۱۶ ژانویه سال جاری میلادی که برجام اجرایی شده است، مقام‌های ایرانی بارها اعلام کرده‌اند که این کشور تمامی تعهدهای خود را عملی کرده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز این موضوع را قویا تایید کرده است، اما لغو تحریم‌ها هنوز به طور کامل اجرا نشده است.

ایران‌رو: آمریکا غیرقابل اعتماد است

هم‌چنین پایگاه خبری – تحلیلی ایران‌رو با اشاره به بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نوشت: رهبر معظم ایران روز دوشنبه تاکید کرد که حتی کارشناسان شرکت کننده در مذاکرات هسته‌ای این واقعیت را مورد تایید قرار می‌دهند که آمریکا خلاف وعده‌های خود عمل و حتی تلاش می‌کند مانع از گسترش روابط تهران با کشورهای دیگر شود.

این پایگاه روسی افزود: غیر قابل اعتماد بودن دشمنان ایران به ویژه آمریکا با وجود مذاکرات هسته‌ای و حصول برجام و این که آنها از اجرای کامل تعهدات خود سر باز می‌زنند، از دیگر محورهای سخنان و انتقادهای رهبر ایران از واشنگتن بود.

دویچه وله: آمریکا مانع از تعامل مجدد ایران با جامعه اقتصاد بین‌الملل می‌شود

خبرگزاری دویچه‌وله آلمان نیز در گزارشی به انتشار بخش‌هایی از بیانات مقام معظم رهبری در روز دوشنبه پرداخت و نوشت: آیت الله خامنه‌ای در اظهارات اخیر خود اجرای کند توافق هسته‌ای را به شدت مورد انتقاد قرار داد و آمریکا را بخاطر اجرا نکردن کامل تعهداتش در این توافق مبنی بر رفع تحریم‌ها علیه ایران مورد شماتت قرار داد چراکه این اقدام موجب بی‌میلی بانک‌های غربی برای تعامل با ایران شده است.

این خبرگزاری همچنین نوشت: رهبر ایران که حرف آخر را در خصوص مسائل ملی می‌زند، تاکید کرد که آمریکا مانع از تعامل مجدد ایران با جامعه اقتصاد بین‌الملل می‌شود.

کد خبر : ۳۹۶۷۳۲