خبرگزاری کار ایران

سفیر اسبق ایران در نروژ در گفت‌وگو با ایلنا:

طرف صحبت‌های روز گذشته رهبری، آمریکا بود

سفیر اسبق ایران در نروژ و مجارستان با بیان اینکه طرف صحبت‌های مقام معظم رهبری در روز گذشته آمریکا بود، تاکید کرد: قبول ندارم که خطاب رهبری با تیم مذاکره‌کننده بوده باشد یا آنکه رویکرد آمریکا به خاطر ضعف برجام باشد. تیم مذاکره‌کننده کار خود را به خوبی انجام داد و رهبری نیز قبلا نیز به این مسئله اشاره کرده بودند.

عبدالرضا فرجی‌راد در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، با اشاره به عملکرد آمریکا در اجرای برجام ابراز داشت: با آغاز مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ و مکاتباتی که میان اوباما و مقام‌های ارشد ایران صورت گرفت، تصور ایران آن بود که با دستیابی به توافق هسته‌ای، تحریم‌های صورت گرفته علیه ایران به بهانه مسئله هسته‌ای و محدودیت‌های ایجاد شده در این‌باره، رفع خواهند شد.

روند گشایش‌ها برخلاف امیدواری‌ها و انتظارهای اولیه بود

او ادامه داد: از سوی دیگر، مقام‌های غربی نیز در سخنان خود همواره می‌گفتند با توافق هسته‌ای گشایش‌های بسیاری برای ایران ایجاد خواهد شد و پس از دستیابی به توافق نیز شاهد رقابت‌ هیات‌های مختلف سیاسی و اقتصادی از کشورهای مختلف با ایران بودیم، ولی با گذشت چندین ماه از اجرای برجام، روند گشایش‌ها برخلاف امیدواری‌ها و انتظارهای اولیه بود.

تاخیر در ایجاد همکاری‌ها ایران و سرمایه‌گذاران اروپایی، بدلیل سنگ‌اندازی‌های آمریکاست

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه با وجود گذشت بیش از هفت ماه از مذاکرات هسته‌ای هنوز روند ایجاد همکاری مالی و بانکی میان ایران و بانک‌های بزرگ با دشواری روبه‌رو است، اظهار داشت: نکته‌ای که در این مسئله قابل توجه است، آن است که روند تاخیری در ایجاد همکاری‌ها میان ایران و سرمایه‌گذاران اروپایی بدلیل سنگ‌اندازی‌های آمریکایی‌ها است. البته آمریکایی‌ها در سخنانشان می‌گویند برای رفع ابهام‌ها و محدودیت‌ها تلاش‌هایی می‌کنند آنچه در واقعیت رخ داده، روند کندی است در این مسئله در جریان است.

فرجی‌راد افزود: البته باید توجه کرد در هفت ماه گذشته، ایران در پرتو توافق برجام دستاوردهای بسیاری داشته است و گشایش‌های خوبی نیز در عرصه‌های انرژی، حمل و نقل، منطقه‌ای و بیمه داشته است.

طرف صحبت‌های روز گذشته رهبری، آمریکا بود

او با بیان اینکه طرف صحبت‌های مقام معظم رهبری در روز گذشته آمریکا بود، تصریح کرد: رهبر انقلاب در سخنان خود با یادآوری وعده‌های اولیه آمریکا به روند کند رفع تحریم‌ها به دلیل سنگ‌اندازی‌های واشنگتن اشاره کردند و سپس بیان کردند که آمریکا امریکا قابل اعتماد نیست. آمریکا پس از توافق انتظار داشت که ایران در خصوص مسائل مختلف از جمله مسائل منطقه‌ای با ایران مذاکراتی داشته باشد و بتواند از توان ایران برای پیشبرد خواسته‌های استفاده کند ولی ایران از همان دوران مذاکرات گفته بود که برجام حکم‌ راستی‌آزمایی سیاسی آمریکا برای ایران است؛ حال که آنها به تعهدهایشان پایبند نبوده‌اند، روند گشایش‌ها با کندی و بن‌بست روبه‌رو شده است، نباید انتظار همراهی ایران را داشته باشند.

برجام با تصمیم نظام و در هماهنگی کامل مسئولان عالی کشور به سرانجام رسید

سفیر اسبق ایران در نروژ و مجارستان با اشاره به نحوه رویکرد برخی از منتقدان برجام خاطرنشان کرد: قبول ندارم که خطاب مقام معظم رهبری با تیم مذاکره‌کننده بوده باشد یا آنکه رویکرد امریکا به خاطر ضعف برجام باشد. تیم مذاکره‌کننده کار خود را به خوبی انجام داد و رهبری نیز قبلا نیز به این مسئله اشاره کرده بودند. برجام توافقی بود که با تصمیم نظام و در هماهنگی کامل میان مسئولان عالی کشور به سرانجام رسید.

اعمال سیاست فشار از سوی آمریکا به منظور گرفتن امتیازهای بیشتر از ایران است

فرجی‌راد با بیان اینکه بهانه‌های کشورهای درباره مسائل موشکی، مسائلی نیستند که در مذاکرات هسته‌ای بر روی آنها توافق شده باشد، ابراز داشت: مطرح کردن مسائل منطقه‌ای و موشکی و گفتن این نکته که آزمایش‌های موشکی ایران نقض روح برجام است، به این دلیل گرفتن امتیاز بیشتر از سوی آمریکا و غرب از ایران است تا اینگونه ایران در برخی از سیاست‌های خود تغییر رفتار دهد در حالی که برخی از آنها مانند مسئله فلسطین از اصول انقلاب اسلامی است و امکان بده‌بستان در آن وجود ندارد.

او اضافه کرد: البته اعمال سیاست فشار از سوی آمریکا به منظور از بین بردن و اجرایی نشدن برجام نیست، بلکه به منظور گرفتن امتیازهای بیشتر از ایران است.

کد خبر : ۳۹۶۶۱۹