خبرگزاری کار ایران

تحلیل روزنامه هندو هندوستان:

روابط ایران و آمریکا پس از اوباما بهتر نمی‌شود/ هند نگذارد منطقه به سمت چین برود

اگر توسعه روابط این کشور با آمریکا دچار مشکل شود ایران گزینه های روشنی پیش روی خود دارد. هند باید در این میان بندبازی کرده و در عین نگه داشتن حمایت های آمریکا برای اهدافی نظیر عضویت دائم در شورای امنیت سازمان ملل ایران را نیز نگه دارد. ایستادگی بر مواضع عدم تعهد ها بسیار ضروری است چرا که هر آن ممکن است منطقه به سمت چین حرکت کند.

به گزارش ایلنا روزنامه هندو هندوستان در مقاله‌ای با اشاره به اینکه روابط ایران و آمریکا در دوران پسااوباما بهتر نخواهد شد، به اهمیت روابط ایران و هند در چنین شرایطی اشاره کرد.

این رونامه نوشت در ۱۶ ژانویه گزراشی مبنی بر تایید آمادگی ایران برای اجرایی‌شدن برجام و کاهش پتانسیل‌های هسته‌ای این کشور از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر شد که بسیاری از تحریم‌ها علیه ایران در آن روز برداشته شد، اما به این دلیل که این توافق در تضاد جدی با منافع اسراییل قرار گرفته بود، ایالات متحده آمریکا بخشی از تحریم‌ها را در ابعاد دیگر شامل تحریم‌های تروریستی و توسعه موشک‌های بالستیک نگه داشت.

این روزنامه با یادآوری اینکه دونالد ترامپ بعد از کاندیداتوری قول داده با اسراییل همکاری کند و اسراییل را متحد اصلی آمریکا خوانده است؛ نوشت: بر اساس گفته‌های ترامپ، توافق ایران ۱۵۰ میلیارد دلار به ایران داده و آمریکا هیچ چیز دریافت نکرده است. او توافق هسته‌ای را یک شکست خوانده است.

این روزنامه هندی با اشاره به اینکه مانند اکثر لفاظی‌ها در کمپین‌های آمریکا، ترامپ هم در همایش آیپک که بزرگترین گردهمایی لابی صهیونیستی در آمریکاست، گفته اولویت درجه یک من از بین بردن این توافق است و اینگونه ادامه داده است که توافق کردن را بلدم، بگذارید به شما بگویم این توافق برای آمریکا و تمام خاورمیانه مصیبت‌بار است.

او در ادعایی اشتباه گفته است که توافق هسته‌ای ایران ۱۵۰ میلیارد دلار به ایران اعطا کرده و به ما هیچ چیز نداده است. این در حالی است که این عدد بخشی از دارایی‌های بلوکه شده ایران به‌واسطه تحریم‌ها بوده است، همچنین باید گفت به طور واقع‌بینانه‌تری این عدد نزدیک به ۶۰ میلیارد دلار است.

نویسنده گزارش با اشاره به  سفر اخیرش  به تهران گفته که به این نتیجه رسیدم که ایرانی‌ها ترامپ را به هیلاری کلینتون ترجیح می‌دهند. سوءظن نسبت به هیلاری کلینتون به دلیل این است که او در ایران به «بانوی تحریم‌ها» معروف است و البته به طور عجیبی این سوءظن و بی‌اعتمادی نسبت به کلینتون یک پدیده جهانی است.

علاوه بر این سخنرانی شدیداللحن علیه ایران، در خصوص لغو تحریم‌ها علیه ایران نوعی وجود دارد. تحریم‌های لغو شده در حوزه انرژی،  مالی، حمل و نقلی، خودرو و برخی دیگر از بخش‌ها در آمریکا و سازمان ملل است.

در بخش تجاری ایران قادر به فروش آزادانه نفت و خارج کردن ذخایر مالی بلوکه شده‌اش در بانک‌های خارجی است، اما تحریم‌های شرکت های خارجی همچنان مبهم‌اند. کمپانی‌های آمریکایی همچنان از معامله با ایران منع شده‌اند.

برای مثال می‌توان به توافق ایران با شرکت‌های هواپیمایی اشاره کرد؛ جایی که ایران قرارداد خرید ۱۱۸ ایرباس به ارزش ۲۷ میلیارد دلار را با این شرکت به امضا رسانده است. اولین پیچیدگی این توافق این است که ایرباس‌های ساخت اروپا دارای قطعات آمریکایی‌اند، به همین دلیل نیاز به دریافت مجوز از سوی دولت آمریکا دارند. دومین پیچیدگی این توافق در نحوه پرداخت است چراکه بر اساس این توافق هزینه‌های آن باید از طریق یورو پرداخت شود، چراکه سیستم های مالی آمریکا از برقراری هر گونه معامله از طریق دلار با ایران منع شده‌اند و این هسته اصلی تحریم‌های باقیمانده است.

به هر ترتیب با روی کار آمدن کلینتون یا ترامپ در هیچ صورت روابط ایران و آمریکا بعد از اوباما بهتر نخواهد شد.

بعد از سال ۲۰۱۷ توافق ایران شاید برداشته نشود، اما لغو تحریم‌ها با تاخیر دولت آمریکا مواجه خواهد بود. ایران با جمعیت ۸۰ میلیونی، بازار مصرف وسیع و حضور یک دولت میانه‌رو در فضای سیاسی برای بازارهای جهانی در فضای کنونی اقتصاد جهانی بسیار مهم است. به علاوه اینکه ایران از لحاظ ژئوپلتیک در منطقه مهمی واقع شده و به عنوان یک قدرت منطقه‌ای می‌تواند از طریق بنادری نظیر چابهار نقش کلیدی در ارتباط برقرار کردن با خطوط آهن آسیای مرکزی بازی کند.

ایران در کنار بازار بزرگ کالاهای اروپایی، زیرساخت‌های چینی و خدمات هندی ایستاده است. اگر توسعه روابط این کشور با آمریکا دچار مشکل شود، ایران گزینه‌های روشنی پیش روی خود دارد. هند باید در این میان بندبازی کرده و در عین نگه داشتن حمایت‌های آمریکا برای اهدافی نظیر عضویت دایم در شورای امنیت سازمان ملل و ورود به گروه تولیدکنندگان هسته‌ای، ایران را نیز نگه دارد. این بار نیز ایستادگی بر مواضع عدم تعهدها بسیار ضروری است، چراکه هر آن ممکن است منطقه به سمت چین حرکت کند.

کد خبر : ۳۹۶۵۸۳