خبرگزاری کار ایران

معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی:

بیمه کارگران ساختمانی قطع نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۳۹۶۵۸۰

معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی گفت: برنامه ای برای قطع بیمه کارگران ساختمانی در تامین اجتماعی نداریم ولی نظارتی را آغاز کرده ایم که هر فردی از محل شغل اصلی اش بیمه شود.

به گزارش ایلنا، محمدحسن زدا با حضور در برنامه گفت و گوی خبری شبکه خبر، اظهار داشت: تقاضا داریم هر فردی صرفا از طریق شغل اصلی خود بیمه شود. متاسفانه در سال ٩٤، حدود یکصد هزار نفر را شناسایی کردیم که کار اصلی شان کارگر ساختمانی نبوده ولی از این محل بیمه شده بودند.

وی ادامه داد: بانک های اطلاعاتی متنوعی داریم که از این طریق افراد را به صورت بسیار دقیق شناسایی و مشخصات فرد را به واحدهای اجرایی که حدود یکهزار واحد در سطح کشور است، می دهیم.

زدا اضافه کرد: همچنین یک بررسی میدانی نیز انجام می شود که چنانچه به طور دقیق، یقین حاصل شد که اطلاعات ارسالی از مرکز صحیح است، از بیمه شده تقاضا می شود که از محل شغل اصلی خود بیمه شود و از همان ابتدا،  بیمه وی قطع نمی شود.

وی با اشاره به اینکه کارگران ساختمانی مشمول دریافت برخی مزایا مانند بیمه بیکاری نمی شوند، افزود: به دلیل اینکه کارفرمای ثابتی ندارند که منجر به اخراج از کار شده باشند از اینرو شرایط قانونی لازم برای بهره مندی از دریافت مقرری بیمه بیکاری را ندارند.

معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی تصریح کرد: قانونگذار، ساز و کاری فراهم کرده که کارگران ساختمانی تنها با پرداخت ٧درصد حق بیمه، از تمامی مزایا استفاده کنند به همین دلیل افرادی که از مسیر کارگر ساختمانی بیمه شوند، صرفا با پرداخت ماهیانه حدود ٦٠ هزار تومان از تمام مزایای بیمه برخوردار می شوند.

زدا با بیان اینکه این فرصت باعث شده خیلی از مشاغل دیگر نیز تمایل به استفاده از این نوع بیمه داشته باشند، گفت: متاسفانه طی ٥/٢ سال گذشته، ٤ بار قانون بیمه کارگران ساختمانی تغییر کرده است که این سردرگمی باعث از دست رفتن نظم و انسجام لازم می شود.

وی ادامه داد: در قانون، به صراحت آمده تنها کارگرانی که دارای کارت مهارت فنی بوده و در امر تخریب، تجدید بنا و ساخت اشتغال داشته باشند، می توانند بیمه کارگر ساختمانی شوند و شرط ورود به این نوع بیمه، داشتن کارت مهارت معتبر و اشتغال است.

وی افزود: صدور این کارت به عهده سازمان فنی و حرفه ای است و سازمان تامین اجتماعی برای تسهیل در کار بیمه شده، به صورت آنلاین با سازمان فنی و حرفه ای در ارتباط است و کمک بزرگی در روانسازی کارها شده است.

زدا با بیان اینکه کارگران ساختمانی از محبوب ترین و زحمتکش ترین اقشار جامعه کارگری کشورمان هستند، اظهار داشت: متاسفانه بیشترین حوادث ناشی از کار یعنی ٤٠ درصد حوادث، در این بخش اتفاق می افتد.

وی افزود: عدم تامین منابع مالی باعث شده تعداد زیادی از کارگران بیمه نشوند چرا که به گفته قانونگذار،٧ درصد سهم بیمه شده و ٢٠ درصد سهم کارفرمایی است که از محل ١٥درصد مجموع عوارض صدور پروانه ساختمانی تهیه می شود.

وی ادامه داد: در سال گذشته پیش بینی داشتیم دو هزار میلیارد تومان از محل ٢٠ درصد کارفرمایی حق بیمه واریز شود که متاسفانه تنها ٧٠٠ میلیارد تومان وصولی داشتیم که دلیلش کاهش شدید صدور پروانه ساختمانی و مشکلات اجرایی بود.

معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه در این بخش مشکلات فراوانی وجود دارد، اظهار داشت: طی هفته گذشته نامه ای به ریاست مجلس ارسال نمودیم و ایرادات قانونی را مشخص کردیم تا تدابیری اندیشیده شود که بتوانیم از محل منابع، تمامی این قشر را تحت پوشش قرار دهیم.

زدا تاکید کرد: کارگران ساختمانی قبلا بیمه نبودند و طی ٥ الی ٦ سال گذشته تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند و برای تداوم پوشش بیمه آنها باید قوانین و منابع این بیمه به سرعت تجدید نظر شود تا تمام این قشر، مشمول بیمه شوند.

معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه علاوه بر بیمه کارگران ساختمانی از طریق پیمانکاران بخش ساختمانی و مسکن مهر بیش از یک میلیون نفر نیز  از کارگران ساختمانی به صورت انفرادی مشمول بیمه هستند، اعلام کرد:  تعداد اندکی از آنان مراحل ثبت نام را می گذرانند و حدود ٩٠٠ هزار نفر قطعا بیمه شده تامین اجتماعی هستند.

زدا با بیان اینکه حدود ٣٠٠ شغل در کارهای ساختمانی وجود دارد، گفت: اینها دارای پراکندگی مجامع صنفی نیز هستند و تجمیع آمار آنها کار دشواری است ولی با صراحت اعلام می کنم حدود ٥٠٠ هزار نفرهستند که هنوز بیمه نشدند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز