خبرگزاری کار ایران

تاثیر نور بر گیاهان آپارتمانی

مقدار نور هر گیاه بستگی به خود گیاه و همچنین فصل سال بستگی دارد. برخی گیاهان با نور کم هم شاداب هستند و برخی دیگر نیازمند نور کامل و مستقیم خورشید می باشند.

به گزارش ایلنا؛ نور سوختی است که به گیاهان ما قدرت می دهد و عنصری حیاتی برای فتوسنتز است. بدون نور رشد گیاه محدود است و یا به کندی صورت می پذیرد و یا گیاه ما می میرد. مقدار نور هر گیاه بستگی به خود گیاه و همچنین فصل سال بستگی دارد. برخی گیاهان با نور کم هم شاداب هستند و برخی دیگر نیازمند نور کامل و مستقیم خورشید می باشند.

ارزانترین و راحتترین راه برای تامین نور گیاهان، قرار دادن آنها در نزدیکی پنجره مناسب می باشد. اگر پنجره ندارید و یا مجبور هستید از نقاط تاریکتر استفاده کنید، نور مصنوعی جایگزین نور طبیعی است. در صورتیکه از نور مصنوعی میخواهید استفاده کنید حتما از لامپهایی که مخصوص رشد گیاهان هستند و در بازار به همین اسم می باشند باید استفاده کنید. زیرا این نورها به گونه ای طراحی شده اند تا تابش طیف الکترومغناطیسی مناسب برای فتوسنتز گیاه را شبیه سازی کنند.

این لامپها تخصصی می باشند و به نسبت گران قیمت هستند و البته رابطه ی چندان خوبی هم با جیب شما ندارند. برق مصرفی آنها باعث افزایش هزینه ماهیانه خواهد شد. به نظر می رسد بهتر است که از نور مصنوعی به صورت موقت و یا در زمستان که نور طبیعی کمتر می باشد استفاده شود. در سایر فصلهای سال به دنبال نور طبیعی باشید.

اگر از نور مصنوعی استفاده می کنید، برای انتخاب محل نگهداری گلهایتان آزاد هستید. ولی وقتی از نور طبیعی استفاده می کنید. باید بدانید که ممکن است از چهار جهت شمال، جنوب، شرق و غرب نور داشته باشید. و یا ترکیبی از آنها مثلا شمال غربی یا جنوب شرقی.

 

پنجره های شمالی

پنجره های شمالی نور مستقیم آفتاب دریافت نمی کنند. هرچند پنجره های شمال شرقی یا شمال غربی در صبح یا بعد از ظهر به خصوص در طول تابستان آفتاب گیر هستند.

از گیاهانی برای پنجره های شمالی استفاده می کنیم که نیازی به نور کامل و یا جزئی خورشید نداشته باشند. برخی گیاهان در این نور به خوبی رشد می کنند، مانند برگ عبایی،  پاپیتال مینیاتوری و  بسیاری از ارکیده ها.

پنجره شمالی به دلیل اینکه در طول روز نور یک دستی دارد برای گیاهانی که شاخ و برگ دارند و یا انواع بگونیا بسیار خوب است.

 

پنجره های شرقی

خورشید همیشه از سمت شرق طلوع می کند. بنابر این پنجره های شرقی اشعه های ضعیف خورشید را در اول صبح دریافت می کنند. با توجه به اینکه چه فصلی از سال باشیم تابش نور خورشید به صورت طبیعی در نیمه روز در این سمت متوقف می شود.

پنجره های شرقی سطح بسیار خوبی از نور و گرما را دریافت میکنند. بدون آنکه شدت آنها زیاد باشد.

گیاهانی که در پنجره های شمالی رشد می کنند در این سمت نیز رشد خوبی خواهند داشت ولی بهتر است برای محافظت از نور بیشتر از یک پرده نازک استفاده کنیم.

 

پنجره های جنوبی

زمین در طول 24 ساعت یک بار به دور خود گردش می کند. از ابتدای صبح تا بعد از ظهر زمین به خورشید نزدیکتر است. بنابراین بیشترین اشعه خورشید در طی این زمان از پنجره های جنوبی قابل دریافت می باشد. گیاهانی که به نور کامل خورشید نیاز دارند، در این مکان بهترین رشد را دارند. فتوسنتز به خوبی انجام می شود و سرعت رشد گیاهان نیز بیشتر است.

گیاهانی که سایه پسند هستند و یا در پنجره های شمالی نگهداری می شوند، در زمستان که نور خورشید کمتر است به این سمت منتقل کنیم.

در پنجره های جنوبی هوا به آسانی گرم و یا داغ می شود. باید در نظر داشته باشید که گیاهان بسیار کمی می توانند این مقدار گرما را تحمل کنند. و برای کاکتوسها یک محل بسیار دوست داشتنی خواهد بود. اگر تهویه هوا وجود داشته باشد و همچنین از تابش مستقیم خورشید -که در اصطلاح نور فیلتر شده گفته می شود- در امان باشند گیاهان به خوبی از این فضای درخشان استفاده می کنند.

 

پنجره های غربی

وقتی که بعد از ظهر فرا می رسد، نور خورشید از سمت پنجره های غربی شروع به تابیدن می کند تا وقتی که خورشید غروب کند و شب فراگیر شود.

مانند پنجره های غربی، تابش خورشید نسبت به نیمه روز ضعیف تر است. اما درجه حرارت محیط به صورت قابل توجهی گرمتر است. درجه حرارت بالا در این نقاط یک مشکل است. مطمئن باشید تهویه هوا خوب است و نور مستقیم نمی تابد. به طور مثال پرده های شفاف و توری می توانند شدت گرما را کاهش دهند.کاکتوسها، ساکولنتها و گلهایی که عنچه دارند علاقمند پنجره های شرقی هستند.

 

تاثیراتی که نور کم و یا نور زیاد بر گیاهان دارند و به عنوان یک هشدار برای ما می باشند.

 

اثرات نور خیلی زیاد بر گیاه

  1. برگ ها پیچیده می شوند.
  2. رنگ سبز برگ ها کمتر می شود.
  3. برگ ها سوخته، و یا قهوه ای می شوند.
  4. برگ های جدید خیلی کوچک تر از برگ های فعلی هستند.
  5. برگ ها پلاسیده و پژمرده می شوند، به ویژه اگر نور مستقیم بر روی گیاه باشد.

 

اثرات نور خیلی کم بر گیاه

  1. برگ ها زرد و یا رنگ پریده می شوند.
  2. برگ های چند رنگ، تنوع رنگی خود را از دست می دهند.
  3. برگها دوکی شکل شده و به سمت نور خم می شوند.
  4. گل نمی دهند.
  5. در فصل رشد، هیچ رشدی ندارند.
  6. برگهای قدیمی می ریزند، و برگهای جدید کمتر و کوچک تر هستند.

برخی از این تاثیرات ممکن است در بین عوامل مشترک باشند که با سنجش شرایط محیطی می توان مشکلات به وجود آمده را برطرف کرد و طراوت را به گیاه باز گرداند.

کد خبر : ۳۹۶۴۸۴