خبرگزاری کار ایران

خانزادی در گفتگو با ایلنا؛

انقلاب و نظام متعلق به همه سلیقه‌هاست

کد خبر : ۳۹۴۷۸

برای برون رفت از مشکلات فعلی کشور باید اصلاح طلبان و اصول گرایان معتدل دست به دست هم بدهند تا با تشکیل دولت ائتلافی، مسائل حل شود.

یک فعال سیاسی اصلاح طلب در مورد وضعیت احزاب در کشور گفت: برگزاری موفق انتخابات در کشورهای توسعه یافته به سبب وجود احزاب قوی در آن کشورهاست.

دکتر مصطفی خانزادی در گفتگو با ایلنا، با اشاره به اینکه وضعیت احزاب در کشور قابل قبول نیست، اظهار داشت: مهم‌ترین دلیل وضعیت امروز احزاب، نبودن فضای لازم برای شکل گیری احزاب قوی در کشور است.

این استاد دانشگاه افزود: امروز تعداد احزاب زیاد است ولی این نشان دهنده اقبال جامعه و توجه به احزاب نیست، چون این احزاب عموما خلق الساعه هستند و در شرایط نزدیک به انتخابات ظهور پیدا می‌کنند و بعد از آن هم از بین می‌روند.

وی با بیان اینکه احزاب باید اصیل و ریشه دار باشند، اضافه کرد: در کشورهای توسعه یافته یک روند زمانی طی می‌شود تا حزب شکل بگیرد و ریشه پیدا کند و این روند برای اعضای آن نیز صدق می‌کند و یک فرد باید مراحل مشخصی را طی کند تا بتواند در آن حزب به مدارج بالا راه پیدا کند.

این فعال اصلاح طلب ادامه داد: احزاب بی‌ریشه با یک جریان آسیب خواهند دید و با یک جریان ممکن است رشد پیدا کنند ولی همانطور که در کشورهای توسعه یافته دیده می‌شود در انتخابات ۳ یا ۴ حزب فعالیت می‌کند ولی در معنای واقعی حزب هستند.

وی افزود: احزاب خلق الساعه فقط واجد نام حزب هستند و عملا کارایی احزاب را ندارند.

خانزادی با اشاره به حزب موتلفه به عنوان یک حزب ریشه دار، گفت: صرفنظر از تفاوت دیدگاه من با این حزب، موتلفه سابقه طولانی در فعالیت حزبی دارد و این نکته مثبتی در فعالیت احزاب است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: حاکمیت باید فضای لازم برای فعالیت احزاب را ایجاد کند چون رمز موفقیت یک کشور در داشتن مدیر خوب است و تربیت مدیر خوب جز در شکل گیری احزاب قوی بدست نمی‌آید به دلیل اینکه در حزب به علت وجود رقابت، افراد سعی در توسعه و نشان دادن توانایی‌های فردی دارند تا با ارتقای توان خود در جمیع جهات بر اساس صلاحیت به مدارج بالا برسند و خروجی این جریان مدیری شایسته است که بر اساس شایسته سالاری به این مرحله رسیده.

وی اظهار داشت: احزاب قوی نیز در شرایط فعلی فضای کافی و مناسب برای فعالیت ندارند به طوری که بتوانند در هر شرایطی در کشور موثر واقع شوند.

دکتر خانزادی در رابطه با مشکل شکل گیری احزاب در کشور، گفت: امروز هر طیف و گروهی نظام و انقلاب را در انحصار خودش می‌داند و اعلام می‌کند که ما مسلمان‌ترین هستیم، در انقلاب بیشترین نقش را ایفا کردیم و  طیف دیگر را به انواع اتهامات متهم می‌کند، این آفت شکل گیری احزاب در کشور است.

این فعال اصلاح طلب ادامه داد: باید این دیدگاه پذیرفته شود که انقلاب و نظام متعلق به همه سلیقه‌هاست و هر حزبی که بر اساس منافع ملی و مصالح کلی نظام عمل کند حق حضور و ابراز نظر در اداره کشور را دارد.

وی با ذکر اینکه تعداد زیاد احزاب به منزله اعتقاد به حزب گرایی نیست، افزود: باید احزاب واقعی شکل پیدا کنند و هر کدام بر اساس طیف مخاطبین خود در کشور فعالیت کنند.

این استاد دانشگاه در مورد امکان حضور اصلاح طلبان در انتخابات آینده گفت: متهم کردن یک جریان فکری به ضد انقلاب و نظام و اسلام و همسو با استکبار و آمریکا کمال بی‌انصافی است و تا زمانی که این تفکر وجود دارد شرایط برای حضور اصلاح طلبان مناسب نیست.

این فعال اصلاح طلب تصریح کرد: من به عنوان یک اصلاح طلب با تندروی‌هایی که در هر دو طیف اصلاح طلبان و اصول گزایان وجود دارد موافق نیستم و اعلام می‌کنم که اصلاح طلبان در حد اصول گرایان و شاید بیشتر از بسیاری از آنان،پایبند انقلاب و نظام و آرمان‌های امام خمینی هستند و خواهان کشوری توسعه یافته‌اند که همه مردم در آن طعم شیرین زندگی را بچشند.

وی افزود: شرایط برای حضور اصلاح طلبان باید فراهم شود و این به مصلحت نظام است چون جریان اصلاحات معتقد به انقلاب و نظام و قانون اساسی با وجود مخاطبین قابل توجه در جامعه می‌تواند در بهبود شرایط فعلی که خصوصا از نظر اقتصادی و اجتماعی قابل قبول نیست، ایفای نقش کند.

وی با اشاره به اینکه نظام ما نظامی بر اساس دموکراسی است، گفت: حضرت امام مظهر دموکراسی بودند و اسلام و خصوصا تشیع از دموکرات‌ترین ادیان است و برای آزادی انسان ارزش خاصی قایل است.

خانزادی ادامه داد: بایدهمه امکانات برای همه جریان‌ها بدون حب و بغض فراهم شود زمانی که اعتقاد داریم مردم آگاه و فهیم هستند پس جای نگرانی وجود ندارد و مردم در فضای باز می‌توانند تصمیم بگیرند که کدام طیف درست‌تر عمل کرده و به آن اقبال نشان خواهند داد.

این فعال سیاسی با اشاره به سخنان آیت الله هاشمی، اظهار داشت: در شرایط فعلی برای برون رفت از مشکلات فعلی کشور باید اصلاح طلبان و اصول گرایان معتدل دست به دست هم بدهند تا با تشکیل دولت ائتلافی، مسائل حل شود.

این استاد دانشگاه گفت: ناگزیر به ایجاد شرایط برای حضور اصلاح طلبان هستیم تا فضای عمومی جامعه بهبود یابد و با حضور قابل قبول مردم در پای صندوق‌های رای مواجه باشیم.

وی تاکید کرد: اگر فضای انتخاباتی باز شود و تمام جریان‌های معتقد به نظام و انقلاب و قانون اساسی بتوانند در این عرصه حضور یابند و مردم به این نتیجه برسند که شرایط فعلی معلول سوء مدیریت است به امید بهبود شرایط به جریان دیگری رای خواهند داد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز