خبرگزاری کار ایران

شناسایی شته ها در گیاهان زینتی و کنترل آن ها

asdasd
کد خبر : ۳۹۳۰۷۷

اگرچه شناسایی دقیق و کنترل آفات گلها و گیاهان زینتی، به تخصص های پیچیده نیاز دارد ولی با مطالعه برخی نکات و نوشته ها می توانید تا حد امکان از گلدان های آپارتمانی خود در برابر آفات مراقبت کنید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، یکی از آفات رایج در بین گل ها و گیاهان زینتی، شته ها هستند. این موجودات کوچک به سرعت تکثیر شده و تعداد آنها افزایش می یابد. شته ها می توانند به سرعت تولید مثل کرده و تقریبا هر هفته شته های جدیدی را به وجود آورند، که تقریبا بعد از یک هفته، آنها نیز قدرت تولید مثل پیدا کرده و جمعیت خود را به سرعت افزایش دهند.

این حشرات ریز با اندازه ی چند میلی متری و به رنگهای سبز، زرد، صورتی، قرمز، قهوه ای و سیاه عمدتا در زیر برگهای گیاه به صورت تجمعی دیده می شوند و با فرو بردن خرطوم خود در گیاه و مکیدن شیره گیاهی، رشد گیاه را متوقف کرده، در نتیجه برگهای گیاه کمرنگ و زرد شده و در نهایت از بین می روند.

همچنین شته ها با ترشح ماده ای براق به نام عسلک، سبب تجمع قارچ های دوده ای سیاه در برگها شده، فعالیت گیاه را مختل کرده و ظاهر زشتی را به گیاهان شما می دهد. همچنین شته ها را می توان در کنار جوانه ها و نوک شاخه ها مشاهده کرد که منجر به رشد ناقص گلها میشود. در کل شته ها بیشتر در قسمتهای جوان گیاه قابل مشاهده هستند. 

نباید اجازه دهید که جمعیت شته به حدی برسد که از کنترل خارج شده و گیاهان را یکی پس از دیگری نابود کند. همیشه به یاد داشته باشید که پیشگیری ساده تر از درمان است، بدین منظور از قسمتهای جوان گیاهان خانگی به صورت مرتب بازدید کرده تا از حمله شته ها مطلع شوید.

 یکی از روشهای شناسایی زودهنگام شته ها مشاهده مورچه ها در اطراف گلدان است. مورچه ها از عسلک تهیه شده توسط شته ها تغذیه کرده و در عوض باعث انتقال آنها به گیاهان شده و همچنین از مورچه ها در برابر دشمنانشان محافظت می کنند. بنابراین یکی از روش های پیشگیری از حضور شته ها، کنترل مورچه ها است. 

از طرف دیگر، کفشدوزک ها به عنوان دشمنان طبیعی شته ها هستند که هم در حالت لاروی و هم بالغ از شته ها تغذیه می کنند. یکی از روش های موثر برای کنترل شته ها شناخته می شود. پس تا حد امکان، کفشدوزک های موجود روی گیاه را حفظ کرده و از کشته شدن آن ها جلوگیری کنید. 

تا حد امکان از کاربرد سم برای کنترل آفات در آپارتمان جلوگیری کنید. یکی از روش های سالم برای کنترل شته ها استفاده از مایع ظرفشویی است. 2 یا 3 قطره مایع ظرفشویی را در یک لیتر آب ریخته و پس از هم زدن، آن را روی گیاه اسپری کنید، به طوری که با سطح بدن شته ها تماس پیدا کند. مایع ظرفشویی باعث لیز شدن سطح برگ و جدا شدن خرطوم شته ها از بافت گیاه می شود. پس از آن یک بار با آب تنها، گیاه را اسپری کنید تا مایع ظرفشویی از سطح برگ پاک شده و از سوختگی برگ ها جلوگیری شود.

همچنین می توانید از ترکیب آب و الکل (یک قاشق غذاخوری در یک لیتر آب) برای اسپری کردن گیاه استفاده کنید. 

در صورت از بین نرفتن شته ها، استفاده از سم را در مرحله آخر کنترل شته ها قرار دهید. از آن جا که شته ها حشرات مکنده ای هستند، یک سم سیستمیک مانند کنفیدور یا مالاتیون را به نسبت 2 در هزار روی گیاهان آلوده اسپری کنید. سم پاشی را در دو نوبت به فاصله 10 تا 15 روز انجام دهید. 

*خدیجه مداحی دانشجوی دکتری گیاه پزشکی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز