خبرگزاری کار ایران

ولایتی در دیدار با وزیر امور خارجه مالزی:

استفاده از قدرت نظامی برای تغییر دولت‌های قانونی را مردود می‌دانیم

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع در ادامه برنامه‌های خود امروز (چهارشنبه) با داتو سری عنیفه امان، وزیر امور خارجه مالزی دیدار و در خصوص توسعه روابط به بحث و تبادل نظر پرداخت.

به گزارش ایلنا، علی‌اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در این دیدار که مرضیه افخم، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مالزی هم در آن حضور داشت مالزی را کشوری مهم و تاثیر گذار خواند و گفت: ایران و مالزی به عنوان دو کشور تاثیرگذار و مهم می‌توانند در زمینه‌های دو جانبه و هم‌چنین چندجانبه و به خصوص غرب آسیا با یکدیگر همکاری بیش‌تری داشته باشند و همکاری‌های خود را بیش از پیش گسترش دهند.

او به ملاقات‌ها و برنامه‌های خود در سنگاپور هم اشاره کرد و افزود: کشورهای منطقه باید برای گسترش ارتباطات و افزایش تعاملات خود برنامه‌ریزی و تلاش کنند و در این زمینه ظرفیت‌های ارزشمندی در اختیار قرار دارد.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در مورد افراط‌گرایی در منطقه هم صحبت کرد و خاطرنشان کرد: افراط‌گرایی در منطقه مشکلات فراوانی را به وجود آورده و جمهوری اسلامی ایران در جهت حمایت و حفظ تمامیت ارضی کشورهای مسلمان منطقه مانند سوریه و عراق با خواست دولت‌های قانونی این کشورها در برابر این جریانات و گروه‌های تروریستی ایستادگی کرده است.

وی ادامه داد: دیدگاه‌های این جریانات انحرافی می‌تواند صلح و امنیت جهانی را برهم بزند و جمهوری اسلامی ایران استفاده از زور، خشونت و قدرت نظامی را برای تغییر دولت‌های قانونی و منتخب مردم مردود می‌داند و به همین دلیل در موضوع ترکیه از ابتدای آغاز بحران، از دولت ترکیه حمایت کردیم.

ولایتی گفت: ایران تجربه زیادی در مبارزه با تروریسم در اختیار دارد و باید در جهت مقابله با این دیدگاه‌ها و تفکرات انحرافی هم‌فکری و همکاری کرد.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع خاطرنشان کرد: با توجه به دیدگاه‌ها و اشتراکات فراوان فرهنگی فراوان، میان دو کشور، باید در جهت توسعه همکاری‌ها و هم‌چنین توسعه ارتباطات با دیگر کشورهای این منطقه تلاش و برنامه‌ریزی کرد.

وزیر امور خارجه مالزی هم ضمن خوش‌آمدگویی، روند توسعه همکاری‌ها و روابط را مثبت ارزیابی کرد و در ادامه به برخی از این موضوعات و از جمله امکان سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های اقتصادی اشاره کرد.

او ضرورت توجه به ایجاد آرامش و تامین امنیت در جهان اسلام و مقابله با گروه‌های افراطی و تکفیری در منطقه را با همکاری کشورهای منطقه مورد تاکید قرار داد

کد خبر : ۳۹۲۷۲۲