خبرگزاری کار ایران

وزیر کشور:

مردم باید محور اصلی مشارکت شهرداری‌ها باشند

رحمانی‌فضلی با بیان اینکه نحوه تعامل و ارتباط با مردم از جمله از موضوعات و مسائل مهمی است که می‌بایست در حوزه شهرداری‌ها لحاظ گردد گفت : مردم باید محور اصلی مشارکت شهرداری‌ها باشند و به عنوان محور اصلی کار در شهرها و روستاها مورد توجه قرار گیرند.

به گزارش ایلنا، رحمانی فضلی وزیر کشور در نخستین اجلاس جهانی شوراها و شهرداران ۲۰۱۶ که در محل برج میلاد برگزار شد با اشاره به موضوع مشارکت مردم در حاکمیت به عنوان یکی از دستاوردهای مهم انقلاب ، گفت : نحوه تعامل و ارتباط با مردم یکی از موضوعات و مسائل مهمی است که می‌بایست در حوزه شهرداری‌ها لحاظ گردد ، مردم باید محور اصلی مشارکت شهرداری‌ها باشند و به عنوان محور اصلی کار در شهرها و روستاها مورد توجه قرار گیرند.

وی افزود : در این خصوص باید مسیرها ، شیوه ها و دستور العمل‌هایی را داشته باشیم که بتوان تعامل و مشارکت با مردم را آسان‌تر ، عینی‌تر و واقعی‌تر کنیم و شهرداری‌ها و شوراها باید در جایگاه پاسخگویی ، کاملاً شفاف و مردم کاملاً از زوایای تصمیم گیری‌ها مطلع باشند .

وزیر کشور با اشاره به ضرورت بررسی دقیق از روند و فرایند شکل‌گیری شهرها گفت : نگاه ما به شهرها می‌بایستی به عنوان موجودی پویا ، زنده و رو به تکامل باشد و از نگاه مهندسی صِرف به شهرها باید پرهیز شود . شهر به همان میزان که به کالبد نیاز دارد ، به همان میزان هم به روح و معنویت شهری در حوزه‌های فرهنگی ، اجتماعی ، امنیتی و سیاسی نیاز دارد .

وی با بیان اینکه شهر به عنوان زیستگاه و محل زندگی انسان‌ها می‌بایست همه جنبه‌های مورد نیاز انسانی را در خود داشته باشد، گفت : اگر نگاه ما به شهر اینگونه نباشد، متأثر از مدل‌ها ، برنامه‌ها و نگاه‌های تک بعدی به شهر خواهیم شد و آثار مترتب بر این نوع مدل‌ها که ما شاهد آن هستیم، یقیناً ما را دچار اشکال خواهد کرد .

وزیر کشور با اشاره به بررسی روند شکل‌گیری شهرها و اهمیت پیوند جامعه شهری با مجموعه عواملی که آن را احاطه کرده است، گفت : یکی از عوامل بسیار مهم موضوع سیاست‌گذاری‌ها ، قوانین و برنامه‌ریزی‌هایی است که نه تنها در امور شهری ، بلکه در امور کلان کشور ، شهرها از آن متأثر می‌شوند و با بررسی الگوی توزیع جغرافیایی و نحوه تکامل و روند شکل‌گیری شهرها متوجه می‌شویم که شهرها مستقیماً متأثر از برنامه‌ریزی حاکم بر کل کشور هستند .

وزیر کشور گفت : وقتی محوریت برنامه‌ای را بر اساس برنامه‌های کلان بخشی متمرکز در نظر بگیریم و توانمندی‌ها و پتانسیل‌های منطقه‌ای را در نظر نمی‌گیریم ، نهایتاً متناسب با آن برنامه ، نظام بودجه‌ریزی که مبتنی بر فعالیت و جمعیت است ، با عدم توازن و تعادل در اقصی نقاط کشور مواجه می‌شویم که ناشی از نظام بودجه‌ریزی و برنامه‌ریزی است .

وی ادامه داد : این عدم توازن و عدم تعادل منجر به تشکیل شکل نامتقارن و نامتعادل سلسله مراتبی شهرها ، ایجاد شهرهای ۱۰ ، ۵ و ۳ میلیون نفر جمعیت و در کنار آن مناطقی خالی از جمعیت و شهرهای خردی که بنا به ضرورت‌های منطقه‌ای و شرایط اقلیمی و مهاجرت‌ها شکل گرفته‌اند،خواهد شد که نهایتاً به هیچ مدل سلسله مراتبی در این شهرها نمی‌توان عمل کرد .

وزیر کشور انواع مهاجرت‌ها ،تشکیل شهرهای بزرگ، مباحث حاشیه نشینی ، بزهکاری ، جرم و جنایت را از ویژگی‌های این نوع شهرها برشمرد و افزود : علیرغم انباشت ثروت ، سرمایه و فعالیت در کلان شهرها این نوع مسائل موجب آسایش جمعیت نخواهد شد بلکه این نوع پیوند شهرها و شکل‌گیری آنها با مجموعه قوانین ، سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌ها از دیگر مسائلی است که حتماً باید در نظر گرفته شود .

رحمانی فضلی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری درخصوص بحث اقتصاد مقاومتی و جایگاه شهرها در چارچوب اقتصاد مقاومتی گفت : اینکه شهرهای ما از چه روش ، متد و الگویی استفاده کنند که نهایتاً موضوع اقتصاد مقاومتی به عنوان یک مدل و الگوی پذیرفته شده اقتصادی در آنجا ایفا نقش کند مدنظر است .

وزیر کشور گفت : اگر از منظر اقتصاد شهری به شهرها نگاه کنیم، مجموعه فعالیت‌های اقتصادی که در داخل شهرها شکل می‌گیرد مستلزم یک بازنگری اصولی است و می‌بایست در چارچوب اقتصاد مقاومتی دیده شود.

وزیر کشور با اشاره به توجه ویژه دولت تدبیر و امید به موضوعات مربوط به شهرها گفت :متأسفانه در شهرها و بویژه در کلانشهرها با مشکلات عظیم زیست محیطی روبرو هستیم و این موضوع باید به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی در نظر گرفته شود و نهایتاً بتوانیم با رعایت شرایط زیست محیطی ، توسعه پایدار شهری را برای نسل‌های آینده سامان داده و به راه حل منطقی برسیم .

وزیر کشور به موضوع دهیاری‌ها به عنوان شعبه‌ای از واگذاری اختیارات دولت‌ها به مردم ، در قالب مدیریت روستایی اشاره کرد و گفت : الان وقت آن است که تجربیات و روند فعالیت‌ها را در قالب داده‌های علمی و قانونی درون یک لایحه مورد بررسی قرار دهیم و بتوانیم برای مدیریت فضای روستایی تعیین تکلیف مناسب‌تری در قالب دهیاری‌ها داشته باشیم .

رحمانی فضلی گفت : وزارت کشور با توجه به نقش حاکمیتی خود در این سه سال تلاش کرده که رابطه بهتر و تعامل خوبی را با شوراها و شهرداری‌ها داشته باشد و نتایج آن لوایحی است که به مجلس ارائه شده است .

کد خبر : ۳۹۲۶۶۹