خبرگزاری کار ایران

رئیس اتاق بازرگانی گیلان خبر داد:

نصب تندیس عمر خیام به عنوان نماد ملی ایران در آستراخان روسیه

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن گیلان گفت: رونمایی رسمی تندیس خیام با حضور محمدعلی نجفی استاندار گیلان و الکساندر ژیلکین استاندار آستراخان روسیه برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا از رشت، هادی تیزهوش تابان صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به ساخت تندیس عمر خیام شاعر ایرانی در روسیه، گفت: تندیس عمر خیام به عنوان تنها تندیس ایرانی در آستراخان روسیه نصب شده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن گیلان به زمان افتتاح مجسمه خیام در آستراخان روسیه اشاره کرد و گفت: رونمایی رسمی تندیس خیام با حضور محمدعلی نجفی استاندار گیلان و الکساندر ژیلکین استاندار آستراخان روسیه برگزار می‌شود.

تیزهوش‌تابان با تصریح بر اینکه پس از چند سال مراحل احداث تندیس خیام و نصب آن در آستراخان روسیه در حال پایان یافتن است خاطرنشان کرد: ارتفاع مجسمه خیام به بیش از 4 متر می‌رسد.

وی با بیان اینکه ساخت تندیس عمر خیام توسط هنرمند روسی انجام شده است افزود: چبلیا بیشکر تندیس خیام را از جنس برنز ساخته است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی گیلان عمر خیام نیشابوری را فیلسوف و ستاره‌شناس ایرانی و مورد علاقه مردم روسیه بیان کرد و افزود: با هماهنگی طرف روسی پیشنهاد شد تا تندیس حکیم عمر خیام به عنوان نماد ملی جمهوری اسلامی ایران در این شهر نصب شود.

وی زمان رونمایی از تندیس خیام را 14 مرداد ماه امسال عنوان کرد و متذکر شد: تندیس عمر خیام در مدت پنج ماه در روسیه ساخته شده است.

تندیس عمرخیام نیشابوری فیلسوف، ستاره شناس، ریاضیدان و شاعر بزرگ ایرانی در شهر آستراخان در برنامه سفر شما قرار دارد که نصب تندیس بعنوان نشانی ماندگار در تاریخ تمدن جهانی باقی خواهد ماند.

وی ساخت تندیس خیام را در راستای تحکیم و توسعه تعاملات منطقه‌ای بین کشورهای حاشیه دریای خزر به عنوان دریای صلح و دوستی ذکر کرد و یادآور شد: هر کدام از کشورهای حاشیه خزر نماد ملی خود را در آستراخان روسیه ساختند و ایران نیز تندیس خیام را به عنوان نماد ملی کشورمان رونمایی می‌کنند.

خیام در سرودن رباعی سرآمد بود و در دوره سلجوقی به لحاظ علمی و ادبی جایگاه والایی داشت و رباعیات او اغلب به زبان‌های زنده دنیا ترجمه شده است.

حکیم ابوالفتح عمر بن ابراهیم‌الخیامی معروف به خیام فیلسوف، ریاضیدان، منجم و شاعر ایرانی در سال 439 هجری قمری در نیشابور متولد شد.

کد خبر : ۳۹۲۴۶۴