خبرگزاری کار ایران

محمدحسین لطیفی:

خانم‌ها ساخته نشدند که دلقک باشند

کارگردان سریال پادری با اشاره به محدودیت‌های کار طنز گفت: من چنین ریسکی نمی‌کنم که بنیان کمدی‌ام را روی زنان کمدین بگذارم. اگر بنیان کمدی را روی یک خانم بگذاریم کمتر موفق می‌شویم،

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست بررسی و تحلیل سریال رمضانی «پادری» با حضور کارگردان، تهیه‌کننده، نویسنده و بهنام تشکر به عنوان بازیگرش شامگاه دیروز (سه‌شنبه) در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

محمدحسین لطیفی، کارگردان سریال «پادری» در این جلسه گفت: ما محدودیت‌های آنچنانی در کار طنز نداریم؛ شاید شما یک کار غربی را ببینید و بگویید چقدر دستشان باز است اما برای ما مهم است که مثلا اگر یک شوخی در فیلم شد و مخاطب خندید، اگر بچه‌ای از او پرسید چرا می‌خندی بتواند به آن بچه جواب دهد. این چیزها عذر خودمان در طنز است.

لطیفی با اشاره به حضور کمرنگ زن‌ها در کمدی و طنز، گفت: در ارتش آمریکا هم خلبان زن نسبت به مرد کمتر است؛ در همه دنیا همینطور است که تعداد کمدین‌های زن نسبت به مرد کمتر است. عموما خانم‌ها در کار طنز به عنوان پارتنر مردهای کمدین می‌توانند بدرخشند.

او ادامه داد: اگر بنیان کمدی را روی یک خانم بگذاریم کمتر موفق می‌شویم، البته شاید هم این موفقیت حاصل شود اما من این ریسک را نمی‌کنم.

لطیفی با بیان اینکه نمی‌خواهد به خانم‌ها توهین کند، گفت: شاید خانم‌ها ساخته نشدند که «دلقک» باشند و وزین هستند. البته در سریال پادری خانم‌ها خیلی بیشتر از معمول درگیر طنز شدند و درخشیدند.

کارگردان سریال پادری در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا، مبنی بر سختی‌های که در سریال با آنها روبرو شده، گفت: من از 19 سالگی یعنی نزدیک به ۳۱ سال است که وارد عرصه فیلمسازی شدم و به خوبی می‌دانم که این سختی‌ها بخش از کار و رفع‌شدنی هستند. مثلا می‌توان به موضوع زمان اشاره کرد. از لحظه آغاز تا پایان ساخت فیلم یا سریال زمان کوتاهی وجود دارد که نیازمند یک مدیریت حساب‌شده است. زمان مناسب باعث تولید کار خوب می‌شود، اما از آن‌جایی که گاهی زمان کافی در اختیار سازندگان آن‌طور که باید قرار نمی‌گیرد، تعداد کارهایی که باعث عوض شدن اندیشه می‌شود نیز کم است.

محمدحسین لطیفی با بیان اینکه تلویزیون چهار سال علاقه داشت که ادامه دودکش را بسازیم، گفت: جمع کردن آن تیم برایم سخت بود اما همه اینها با نقطه پرگار تهیه‌کننده جدید کار یعنی آقای رضوی اتفاق افتاد. معتقدم وقتی مجموعه‌ای می‌توانند کنار هم قرار بگیرند و درست کار کنند؛ مهم نیست در چه سریال و با چه نامی فعالیت کنند.

او با بیان اینکه آمده تا نقدهای سنگین را بشنود، ادامه داد: در روند سریال‌سازی ما در ایران اینکه همانند برخی از کشورهای خارجی که به عنوان مثال ۱۰ کارگردان در یک سریال چندفصلی فعالیت می‌کنند، امری عادی محسوب نمی‌شود. در ایران کار خیلی قائم به فرد است و اگر به دلایلی کارگردان و نویسنده یک مجموعه تلویزیونی تغییر کنند، خیلی سخت است که مخاطبان بتوانند جذب فصل‌های بعدی بشوند.

اگر مردم  در تلویزیون خودمان خوراک مناسبی داشته باشند سراغ ماهواره نمی‌روند

لطیفی با تاکید بر اینکه باید بپذیریم شبکه‌های خارجی بسیاری از مخاطبان را به خودشان جذب می‌کنند، گفت: متاسفانه ما تا نپذیریم سرطان داریم، دست به درمان نمی‌زنیم. روی سخنم با مدیران فرهنگی است که بدانند اگر مردم در شبکه‌های داخلی خوراک مناسبی داشته باشند، دیگر سراغ شبکه‌‌های ماهواره‌ای نمی‌روند.

او ادامه داد: تلاش کردیم تا در سریال «پادری» مخاطب را به هر قیمتی نخندانیم. بیشتر دنبال این بودیم که با تمرین‌های زیاد و ایجاد موقعیت به فضاهایی برسیم که موقعیت‌های طنز ایجاد شود و برای مخاطب جالب باشد. در واقع تلاش کردیم با زبان طنز با مخاطبانمان ارتباط برقرار کنیم و حرفی را که هدفمان بود و می‌خواستیم بزنیم را از طریق طنازی به مخاطبان منتقل کنیم.

این کارگردان تلویزیون و سینما با بیان اینکه ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که فضا بسیار جدی است، گفت: در این سریال‌ تلاش کردیم حرف‌هایمان را با زبانی طنز بزنیم. در مملکتی که ۳ هزار میلیارد پول جابه‌جا می‌شود، قطعاً عده‌ای در این موضوع مقصر هستند. هدف ما نیز از ساخت این سریال این بود که هم کمی دل مردم خنک شود و هم تلنگری به مدیران زده شود. اما نمی‌خواستیم از هدفمان  یعنی خنداندن مردم، دور شویم.

لطیفی خاطرنشان کرد: تا همین چند ماه پیش تصمیم داشتم فیلم «مادر مادر» را بسازم اما اتفاقاتی که در سریال «پادری» افتاد باعث شد کمی برای ساخت آن صبر کنم. برای ساخت «پادری» به من انتقاد کردند که لطیفی که روزی «روز سوم» و «صاحبدلان» را ساخته بود، امروز چرا «پادری» ‌را می‌سازد. ولی من معتقدم برقراری ارتباط با مخاطب همیشه با یک فضای خاص نیست.

به هومن برق‌نورد اعتماد 100 درصدی دارم

بهنام تشکر بازیگر سریال «پادری» که در نقش «نصرت» حضور یافته بود، درباره این سریال گفت: این سریال دو شاخصه مهم داشت. یکی ریسک بالای کوروش نریمانی بود؛ بابت پذیرفتن نگارش سریال و دوم آقای رضوی تهیه‌کننده این سریال که تلاش کرد عوامل «دودکش۱» را بار دیگر کنار یکدیگر جمع کند که اگر این دو شاخصه نبود، ساخت سریال «پادری» ممکن نبود.

او با بیان اینکه در سریال «دودکش۱» بیشتر کاراکترها دچار یک روزمرگی خوب و شیرینی بودند که خیلی هم خوب جواب گرفت، گفت: نوشتن این روزمرگی‌ها خیلی سخت‌تر از نوشتن فیلمنامه‌هایی است که دارای داستان‌های پرپیچ و تاب هستند.

تشکر خاطرنشان کرد: در سریال «پادری» به تقابل بین دو شخصیت نصرت و فیروز خیلی خوب پرداخته شده بود. با وجود اینکه خیلی از لحاظ فیزیکی این دو شخصیت کنار یکدیگر نبودند، اما از لحاظ کلامی توانستند این تقابل را به خوبی به مخاطبان منتقل کنند.

او یادآور شد: شاید برای خیلی از مخاطبان واضح بود که در پایان قصه چه اتفاقی برای شخصیت نصرت می‌افتد، اما به نظرم مهم همان روندی بود که نصرت به آن پایان نزدیک می‌شد و این قابل پیش‌بینی بود.

بازیگر سریال پادری با بیان اینکه همیشه تلاش می‌کنم هیچگاه کاراکترهایی که در سریال‌های مختلف ایفا می‌کنم تکراری نباشند، گفت: طبیعی است که اگر «دودکش» ۱۰ سال دیگر هم پخش شود، مختصات شخصیت نصرت همین خواهد بود، حتی اگر در موقیعت‌های مختلف قرار بگیرد. بازیگر نباید از زاویه‌ای جدید به نقشش نگاه کند.

بهنام تشکر همچنین در بخش دیگری از سخنانش درباره هومن برق‌نورد که به نوعی زوج هنری او محسوب می‌شود، گفت: ما در سریال‌های «ساختمان پزشکان»، «دزد و پلیس»، «دودکش۱» و «پادری» با هم همکاری داشتیم. وقتی پارتنری دارید که می‌توانید ۱۰۰ درصد به او اعتماد کنید، می‌توانید پشت و جلوی صحنه به راحتی در کنار همدیگر قرار بگیرید.

او تصریح کرد: من و آقای برق‌نورد به خوبی با هم آشنا هستیم و هنگام کار خیلی نیاز به توضیح دادن برای هم نیستیم. هر دویمان تمام حواسمان به سکانس‌هایی که قرار است در آنها بازی کنیم، هست.

قرار نبود پادری ساخته شود

سیدمحمود رضوی (تهیه کننده) نیز در جلسه نقد و بررسی سریال «پادری» گفت: از ابتدا تصمیم به ساخت سریال «پادری» را نداشتیم، اما به دلیل تغییرات و تصمیمات درون‌سازمانی برنامه عوض شد و به همراه آقای لطیفی تصمیم گرفتیم که با استفاده از فضای «دودکش۱»، همان را ادامه بدهیم.

او یادآور شد: «پادری» قرار بود برای پخش نوروزی آماده شود اما این اتفاق به دلایلی رخ نداد. ما نیز به دنبال این تغییر با اعلام ۱۵ روز تعطیلی تلاش کردیم تغییراتی متناسب با ماه مبارک رمضان انجام دهیم و البته قصه هم طولانی‌تر شد.

تهیه‌کننده سریال «پادری» با تاکید بر اینکه قرار نبود به هر قیمتی مخاطب را بخندانیم، گفت: هدفمان طنازی با در نظر گرفتن اصول اخلاقی بود که خوشبختانه این اتفاق در سریال «پادری» افتاد.

رضوی به محدودیت‌هایی که در ساخت سریال‌های طنز وجود دارد اشاره کرد و با تاکید بر اینکه اگر در رسانه زاویه دیدمان درست باشد، محدودیتی وجود ندارد، گفت: محدودیت از جایی شروع می‌شود که احساسات قوم، قشر یا هر کسی خدشه‌دار شود ولی ما در ساخت سریال‌های طنز معذوریت داریم که هر مساله‌ای را بیان نکنیم.

رضوی همچنین سریال پادری را طبق آماری که مدیر شبکه یک سیما داده، پرمخاطب‌ترین سریال ماه رمضان دانست و گفت: این سریال بیشترین رضایتمندی مخاطبان را در پی داشته است.

ادامه فیلمنامه یک نویسنده دیگر ریسک داشت/ آدم‌های پادری «شرور» نبودند

کوروش نریمانی (نویسنده فیلمنامه) نیز در این نشست خبری با اشاره به اینکه در پادری فیلمنامه یک نفر دیگر را ادامه داده است، گفت: هر نویسنده‌ای ایده‌ها و سلیقه‌ای در ذهن دارد و ادامه دادن فیلمنامه کسی دیگر کار سختی است. البته کار سخت همیشه بد نیست و آدم‌ها را ورزیده‌تر می‌کند.

نریمانی یادآور شد: این کار ریسک داشت چون باید حرف‌ها و نقدهایی بشنوید که گاهی سهمی در ایجادش نداشته‌اید. این کار سختی بود چون باید با همان کاراکترهایی که قبلا توسط نویسنده دیگری شکل گرفته بودند  یک قصه جدید می‌ساختم.

او با اشاره به شخصیت‌های قصه پادری گفت: آدم‌های ما در این سریال طفلکی بودند! شرور نبودند بلکه اصلاح‌پذیر بودند و من فکر می‌کنم این چیزی است که ما در سریال‌های یومیه و مناسبتی مانند نوروز و رمضان به آن نیاز داریم.

نویسنده فیلمنامه سریال «پادری» تشریح کرد: قرار نبود شخصیتی را شرور نشان دهیم؛ این آدم‌ها دچار اشتباه می‌شوند در عین حال کسی را معصوم نشان ندادیم بلکه گفتیم همه در معرض خطا قرار داریم و همه هم اصلاح‌پذیریم.

نریمانی با اشاره به ضرب‌المثل «اگر نگم دلم می‌سوزه اگر بگم پل می‌ماند آن ور آب» که در سریال هم خیلی استفاده می‌شد، گفت: این ضرب‌المثل ریشه ترکی دارد و ترجمه فارسی یک ضرب‌المثل ترکی است که وقتی ترجمه شده معنایش را از دست داده است.

او ادامه داد: بعضی جملات درعین بی‌معنی بودن معنی فراتری دارند؛ این سریال تکیه کلام زیاد داشت و اصولا تکیه کلام به بازیگر مربوط است نه نویسنده. یعنی مدالی نیست که نویسنده بخواهد به گردنش بیندازد. من به عنوان نویسنده هیچ تکیه کلامی به پادری اضافه نکردم هرچه بوده از قبل وجود داشته است. تنها چیزی که از من به کار اضافه شد همین ضرب‌المثل بود که آنهم با مشورت بازیگر انجام گرفت.

کد خبر : ۳۹۲۳۸۹