خبرگزاری کار ایران

کدخدایی در برنامه متن و حاشیه:

اختلاف‌نظرم با آیت‌الله جنتی به معنی جدایی راهمان نیست/وقایع سیاسی تاثیری در نظر من ندارد

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت:‌ من به هر حال کار‌شناس حقوقی هستم و کار‌شناسان باید نظر کار‌شناسی را عنوان کنند. اگر نظر کار‌شناسی من چیزی باشد و چیز دیگری را اعلام کنم خیانت در امانت است. بنده فقط کار‌شناسی نظر می‌دهم و وقایع سیاسی تأثیری در نظر من دارند.

به گزارش ایلنا، عباسعلی کدخدایی که هفته گذشته از مجلس دهم برای حضور در شورای نگهبان به عنوان حقوقدان رای لازم را کسب کرد، میهمان برنامه متن و حاشیه شبکه سوم بود.

وی از حضور در پست‌های سیاسی و حضور در نهادهای عالی نظام به عنوان یک تکلیف یاد کرد و گفت: توفیق انجام تکلیف به فرد احساس خوبی می‌دهد اما باید به این مسئله هم توجه کرد که هر یک از این پست‌ها نیز مشکلات خاص خود را دارد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه همیشه روی پرده و جلوی پرده کار کرده‌ام، ادامه داد: زمانی که در دوره قبل مجلس وقت صلاح دید تا در شورای نگهبان حضور نداشته باشم، دوستانم در شورای نگهبان صلاح‌دانستند با آنها همکاری خود را ادامه دهم که این بار در جایگاه مشاوره‌ای به خدمت ادامه دادم.

وی در مورد اظهارنظر سابق خود مبنی بر اینکه اختلافاتی با آیت‌الله جنتی دارد، گفت: طبیعی است که افراد اختلاف‌نظراتی با یکدیگر داشته باشند و اختلاف‌نظر ما نیز بیشتر سر مسائل علمی است که البته به معنای جدایی راه ما نیست. 

کدخدایی با تاکید براینکه در اعلام نظرات کارشناسی‌اش تفاوتی میانمجلس کنونی با مجلس گذشته قائل نیست، گفت: من به هر حال کار‌شناس حقوقی هستم و کار‌شناسان باید نظر کار‌شناسی را عنوان کنند. اگر نظر کار‌شناسی من چیزی باشد و چیز دیگری را اعلام کنم خیانت در امانت است. بنده فقط کار‌شناسی نظر می‌دهم و وقایع سیاسی تأثیری در نظر من دارند. 

وی در مورد فعالیت‌های روزانه خود نیز گفت:‌ من عمدتاً در کارهای دانشگاهی به جز همان‌کارهای مشاوره‌ای که در خدمت شورای نگهبان هستم خدمت می‌کنم. از دانشگاه‌ هم ۵. ۵ یا ۶ میلیون حقوق می‌گیرم. حقوقی از خبرگان نمی‌گیرم. حقوق هم از شورای نگهبان در حد اضافه‌کار و حد مشخصی داده می‌شود. بنده هنوز معلوم نیست سخنگوی شورای نگهبان بشوم یا خیر. 

کدخدایی در مورد انتقاداتی که نسبت به شورای نگهبان مطرح می‌شود، گفت: بخش عمده‌ای از ایراداتی که نسبت به شورای نگهبان وارد است به دلیل این است که نظام انتخاباتی ما قدیمی است.

 

 

عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به این پرسش که آیا این نهاد تا به امروز قدمی برای اصلاح قانون انتخابات برداشته است یا خیر، اظهارکرد: شورای نگهبان قانون‌گذار نیست ولی ما رایزنی‌هایی را در این رابطه داشته‌ایم اگرچه رایزنی‌ها برای افکار عمومی مطرح نمی‌شود.

وی با اشاره به رایزنی‌هایی خود در مورد تهیه لایحه‌ای با دولت و مجلس وقت گفت: رایزنی‌های زیادی انجام شد و دولت گذشته مصوبه‌ای را تهیه کرد و در ادامه‌ به دلایلی توسط دولت متوقف شد. با توجه به سیاست‌هایی که از طرف مقام معظم رهبری به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارائه شد شورای نگهبان در کمیسیون‌ها و در صحن مجمع تشخیص مصلحت برای ارائهٔ نظراتش فعال بود. امیدواریم که با ابلاغ این سیاست‌ها یک قانون جامع در انتخابات داشته باشیم. اگر مجمع تشخیص مصلحت نظام سیاست‌های مطلوبی را ارائه کند و با تأیید مقام معظم رهبری ابلاغ شود می‌توانیم نقش موثری را داشته باشیم. 

کدخدایی در مورد اینکه آیا شورای نگهبان توانسته است رضایت جامعه را نسبت به خود ایجاد کند یا خیر اظهار کرد: وقتی قانون یک روش خاصی را برای صلاحیت‌ها قرار داده برای مثال در ماده ۲۸ برای انتخابات شرایطی را ذکر کرده و در مادهٔ ۲۹ موانعی را که باید در همین چارچوب حرکت کنیم. قانون چارچوب اختیاری به ما نمی‌دهد که اگر بخواهیم خلافی را انجام دهیم، خلاف قوانین است. به دلیل شرایط و محدودیت‌های قانون ناچاریم که این‌گونه عمل کنیم که اگر قانون اصلاح شود بهتر عمل خواهیم کرد.

کد خبر : ۳۹۱۰۹۰