خبرگزاری کار ایران

ششمین نشست کافه خرد برگزار شد؛

رونمایی کتابی با طعم توسعه/ سود کتاب به خیریه اهدا می‌شود

ششمین نشست کافه خرد، شامگاه دوشنبه بیست و یکم تیر در محل باشگاه اندیشه و با حضور شخصیت‌ها و صاحبنظران علمی و تربیتی برگزار شد. در این مراسم از دو کتاب جدید اثر مرتضی نظری پژوهشگر آموزش و پرورش و توسعه انسانی رونمایی شد.

به گزارش ایلنا، در این نشست دکتر حسن عشایری پژوهشگر و استاد دانشگاه با موضوع تفکر انتقادی، دکتر اقبال قاسمی پویا، مؤلف و پژوهشگر برتر ملی با موضوع نقش آموزش‌ و پرورش در توسعه‌یافتگی و استاد مطهری نژاد رییس انجمن روابط عمومی ایران با موضوع مهارت های زندگی و ارتباط مؤثر در محیط‌های آموزشی از جمله سخنرانان این نشست بودند و حاضران پیرامون مباحث مطرح شده به گفت و گو پرداختند.

همچنین پژوهشگران و اساتیدی از دانشگاه تهران، دانشگاه فرهنگیان و پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و نیز معلمان و کارشناسان آموزشی و فرهنگی در این مراسم حضور داشتند.

داود محمدی نماینده مردم تهران و نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست، ضمن بیان برنامه های آتی مجلس برای ارتقاء جایگاه آموزش و پرورش، پیرامون مسائل کلیدی و اساسی مطرح شده در کتاب « نگاه تربیتی به توسعه » بر ضرورت گسترش فعالیت هایی از این دست تأکید کرد.

کتاب «نگاهِ تربیتی به توسعه» مشتمل بر ۲۶ مقاله و گفتار در زمینه آموزش و پرورش و توسعه انسانی است که توسط نشر قطران در 224 صفحه و پنج گفتار منتشر و کتاب دیگر، «نقش شبکه های اجتماعی مجازی در تربیت دینی فرزندان» عنوان پژوهش نویسنده در دوره کارشناسی ارشد بوده که در 260 صفحه و هفت فصل توسط انتشارات مشق شب روانه بازار نشر شده است.  

توسعه، زیرساختِ تربیتی می خواهد

مرتضی نظری نویسنده کتاب در این نشست با اشاره به اینکه آموزش و پرورش قبل از آن‌که یک دستگاه اجرایی باشد، یک نهاد گسترده اجتماعی است که زیرساخت تربیتی توسعه را فراهم می‌آورد گفت: به باور من آموزش و پرورش در ایران دچار غربت گفتمانی شده است. نمی‌توانیم از توسعه حرف بزنیم، اما حاضر به پذیرش الزامات توسعه نباشیم. سیاسیون، احزاب و حوزه عمومی هنوز آموزش و پرورش را در عمل جدی نمی‌پندارند تا در فضای فکری و گفتمانی جامعه ایران درباره نقش آموزش و پرورش در توسعه‌یافتگی، تحرک فکری و گفتمانی به‌وجود نیاید، سخن از هر نوع تحول در آموزش و پرورش راه به جایی نمی‌برد.

وی اظهار کرد: مسأله‌ای که در پانزده سال گذشته به واکاوی آن پرداخته‌ام این بوده که آموزش و پرورش متمرکز ایران، برای همراهی با توسعه باید تن به چه تغییراتی دهد. مقالات بیست و شش‌گانه این کتاب از زوایای مختلف به این پرسش پاسخ می‌دهد.

نظری در ادامه گفت: مخاطبان اصلی کتاب، دانشجویان جامعه‌شناسی توسعه،فلسفه تعلیم و تربیت و علوم تربیتی و همچنین فرهنگیان، دانشجو معلمان و تمام علاقه‌مندان به مسا‌ئل آموزش و پرورش و توسعه هستند.

کار خیر با طعم توسعه  

نظری با بیان توافق صورت گرفته با یکی از مؤسسات خیریه تهران گفت: سال گذشته به دعوت یکی از دوستان در یکی از مراسم های گلریزان در یک موسسه خیریه که عموم میهمانان از طبقه مرفه و ثروتمند بودند، شرکت کردم. وقتی لبخند دختران معلول را می دیدم که دست سازه های آنها توسط حاضران به قیمت های بعضاً چندین برابر خریداری می شود و با این کار در تأمین هزینه های نگهداری بچه ها مشارکت می کنند خیلی خوشحال شدم و البته متأثر از این که این کار چقدر می تواند گسترده باشد و همچون من که تمکن مالی بالایی ندارم چه کمکی می توانم بکنم؟ همان جا تصمیم گرفتم اولاً با کمک دوستان رسانه ای و فرهنگی، تحولی در مفهوم کار خیر به وجود بیاوریم و شاید " گلریزان فکری" جزو اولین واژه هایی بود که به ذهنم رسید و به عنوان اولین قدم تصمیم بر آن شد تا از سود حاصل از فروش آثار تألیفی ام به این موسسه خیریه که دختران معلول را تحت پوشش دارد، هدیه کنم.

این پژوهشگر آموزش و پرورش و توسعه انسانی در ادامه افزود: از همین جا تقاضا می کنم همه کسانی که به پیشرفت ایران و مسایل آموزش و توسعه علاقه مند هستند، با تهیه کتاب نگاه تربیتی به توسعه،هم مقالات و یادداشت هایی را که تماماً تحت نظارت اساتیدم تألیف شده دریافت کنند و هم در یک موضوع انسان دوستانه و خیر مشارکت نمایند. لذا به پشتوانه اساتید بزرگی که در این سال ها افتخار درس آموزی از ایشان را داشته ام، از تمام دانشجویان عزیز به ویژه دانشجویان رشته های جامعه شناسی و علوم تربیتی و از تمام همکاران عزیزم یعنی فرهنگیان و معلمان فکور و آزاد اندیش ایران دعوت می کنم با تهیه و مطالعه این کتاب، تجربه مشارکت در یک کار خیر با طعم توسعه و خردورزی را در زندگی خود رقم بزنند.

گلریزان فکری، نخستین تجربه

لی‌اکبر ملکی عضو هیئت مدیره مؤسسه نیک‌آفرینان غدیر که دراین رونمایی حاضر بود، از خدمات و پوشش شبانه روزی این موسسه برای دختران دارای معلولیت‌های جسمی خبر داد و ضمن تشکر از اقدام نویسنده کتاب، از تلاش این موسسه برای خلق و توسعه مفهوم متفاوتی از نیکوکاری در سطح مدارس توضیحاتی به حاضران ارایه کرد و افزود: این برای نخستین بار است که ما به تعبیر آقای نظری، یک گلریزان فکری برگزار می کنیم. یعنی کسانی که برای آگاهی و دانایی جامعه بها و ارزش قائل هستند، یک یا چند نسخه از کتابی که در ارتباط با آموزش و پرورش و توسعه یافتگی نگارش شده خریداری می کنند و مطمئن هستند که با پولشان در تأمین نیازهای ضروری و درمانی دختران معلول مشارکت کرده اند.

توصیه دکتر اقبال قاسمی پویا، مؤلف و مدرس و پژوهشگر ملی:

خواندن این کتاب را به معلمان، دانشجو معلمان و کلیه افرادی که دغدغه توسعه دارند، توصیه می کنم

استاد اقبال قاسمی پویا از چهره های نام آشنای تعلیم و تربیت و پژوهش، ضمن سخنانی در تبیین نقش آموزش در توسعه، مخاطبان را به مطالعه کتاب نگاه تربیتی به توسعه دعوت کرد.  

دکتر قاسمی پویا گفت: کتاب نگاه تربیتی به توسعه، تألیف مرتضی نظری در نوع خود از چند نظر در خور توجه است: نویسنده کتاب جوان (متولد سال 1358) و متعلق به نسل بعد از انقلاب است. شاید بتوان گفت این کتاب نوعی واکنش نویسنده به نظام آموزشی است که خود در آن تحصیل کرده و کاستی های توسعه نیافتگی را با پوست و گوشت لمس کرده است. این کتاب از نظرهایی با کتاب ها و پژوهش های تربیتی کشور ما تفاوت هایی دارد که آن را در نوع خود متمایز می‌کند. از نمونه این تفاوت ها این که این اثر از کتاب هایی است که به تربیت از دید توسعه و به توسعه از دید تربیت نگاه کرده است.  

وی اظهار داشت: شوربختانه نظام آموزشی ما مانند اقتصادمان هنوز از پارادایم توسعه ای ویژه تبعیت نمی کند. هم چنان که در عرصه اقتصادی تا کنون سرگردان در میان شعارهای بی شمار غیر عملی بوده ایم، در آموزش و پرورش نیز از الگوی آموزشی خاصی که ما را به توسعه رهنمون شود برخور دار نبوده ایم. هردم با آمدن وزیری از شعاری دم زده ایم و تغییرهای بدون مطالعه و خود سرانه بی ثمری صورت داده ایم. نتیجه اش آن شده است که امروز همه شاهد آنیم: یأس و کم علاقگی در میان اغلب معلمان و دانش آموزان و والدین و .... اگر اقدامی هم صورت گرفته در بخش غیررسمی یا غیردولتی آموزش و پرورش بوده که کوشیده اند برای رهایی از ناکارآمدی آموزش رسمی کشور، خود راه هایی برگزینند.  

این پژوهشگر ملی کشور افزود: هنوز بعد از 36 سال معلوم نیست آموزش و پرورش ما از چه الگوی آموزشی که بتواند جامعه را در رسیدن به توسعه همه جانبه یاری کند، پیروی می کند. شوربختانه اغلب آثاری هم که چاپ و منتشر می شود مطالب مبتنی بر روان شناسی آن هم روان شناسی فردی مدون شده در فرهنگ دیگر و یا آثاری بر مبنای مطالب نظری اخلاقی و دینی است که بیشتر به شعار نزدیک است تا مطالب تربیتی ملموس و عملی. آخرین سندی هم که برای آموزش و پرورش ما تدوین شد سند تحول است که پر است از مطالب کلی و نامفهوم برای اکثر خوانندگان به ویژه معلمان.  

قاسمی پویا با اشاره به نگاه واقع بینانه نویسنده افزود: کتاب « نگاه تربیتی به توسعه» به دور از این نوع مفاهیم کلی و انتزاعی به مطالبی پرداخته است که امروز در بحث توسعه در سراسر جهان مطرح است و کوشندگان راه توسعه تلاش می کنند بر اساس ویژگی های جامعه توسعه یافته بر آن ها تأکید نهند. مصداق های این مفاهیم در بسیاری از کشور های توسعه یافته به صورت عملی محقق شده و جامعه ها شاهد و ناظر آنند. در بحث توسعه از انسان توسعه یافته سخن به میان می آید که ویژگی های آن ملموس و عینی است نه رویایی آسمانی.  

برای نمونه در این کتاب گفته شده است انسان توسعه یافته این ویژگی ها را دارد: جهانی می اندیشد و ملی و منطقه ای عمل می کند، به اندیشه های دیگران توجه می کند، از تعصب به دور است و تعصب را سد راه تعقل می داند، مشارکت جو و جامعه گراست، علم و دانش را متعلق به تمام جهانیان می داند، پرسشگر است و تفکر انتقادی دارد و با عقلانیت به مسایل نگاه می کند، علاوه بر حل مسئله می کوشد طرح مسئله هم بکند، اساس هستی را مبتنی بر تغییر و تحول می داند، از نوجویی و نو پویی هراس ندارد، همه چیز را نتیجه تربیت و تربیت را امری مستمر و رو به رشد و تکامل می داند، به یادگیری مادام العمر اعتقاد دارد، مبنای تصمیم گیری ها را خرد جمعی و پژوهش می داند، قانون مدار است و از خودمداری های بی پایه گریزان است که این ویژگی ها همه در نتیجه تربیت حاصل می شود. ما این نوع تربیت را تربیت برای توسعه  می نامیم.  

قاسمی پویا در پایان گفت: همچنان که در این کتاب هم آمده است، آموزش رکن بنیادین توسعه است اما نه هر آموزشی. آموزش برای توسعه، نشانگان و سنجه هایی دارد که با آموزش و پرورش سنتی و ایستا تفاوت های بسیاری دارد. شوربختانه ما از نبود ساختار و برنامه های توسعه محور در رنجیم. شاید کتاب هایی از این سنخ بتواند مسوولان و دست اندرکاران را از سریر تعصب به زمین واقعیت ها فرود آورد و میهن ما هم در مسیر توسعه یافتگی قرار گیرد.

خواندن این کتاب را به معلمان و دانشجو معلمان و کلیه افرادی که دغدغه توسعه دارند، توصیه می کنم.»

بنا به این گزارش، عناوین گفتارهای پنجگانه کتاب نگاه تربیتی به توسعه عبارتند از: «آموزش و پرورش و توسعه انسانی»، «آموزش و پرورش و موانع توسعه‌یافتگی»، «آموزش و پرورش و سرمایه انسانی»، «آموزش و پرورش و هویت ملی» و «آموزش و پرورش و رسانه».

روش تهیه کتاب برای مشارکت در گلریزان فکری  

علاقمندان برای تهیه نسخه الکترونیک یا چاپی کتاب «نگاه تربیتی به توسعه» می‌توانند به نشانی: تهران، میدان انقلاب، ابتدای خیابان قدس پلاک 3 واحد 11، شماره تلفن ۱۷- ۶۶۹۶۲۵۱۶ تماس حاصل نمایند.

کد خبر : ۳۹۱۰۲۶