خبرگزاری کار ایران

ثبت جهانی قنات ایرانی راهی به سوی توسعه پایدار

asdasd
کد خبر : ۳۹۰۹۸۱

فرهاد عزیزی؛ مدیر پایگاه‌های ملی و جهانی کشور به مناسبت ثبت جهانی پرونده قنات ایرانی یادداشتی را منتشر کرد.

به گزارش ایلنا، متن این یادداشت به شرح زیر است :

«نشست کمیته میراث جهانی ۲۰۱۶ در استانبول ترکیه پنجمین روز برگزاری خود را پشت سر گذاشت. امسال نیز همچون سال‌های گذشته دو پرونده قنات ایرانی در بخش میراث فرهنگی و بیابان لوت در بخش میراث طبیعی از ایران جهت بررسی در دستور کار کمیته میراث جهانی قرار گرفته است.

خدای را شاکریم که تا بدین جای کار تلاش‌های مسئولان، متخصصین و همکاران سازمان میراث فرهنگی در ثبت اثری دیگر در فهرست میراث جهانی به عنوان میراث بشریت، نتیجه بخش بوده است و «قنات ایرانی» به عنوان بیستمین اثر ایران، پس از محوطه باستانی شوش و منظر فرهنگی می‌مند، به فهرست میراث جهانی افزوده شد. پیش از این ایران با داشتن ۱۹ محوطه ثبت شده به همراه کشورهای ژاپن، برزیل و استرالیا در رتبه۱۱ جهان قرار داشت. امید است که پرونده دیگر ایران «بیابان لوت» نیز به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران در روزهای آینده در این فهرست جای گیرد.

بیابان لوت از عوارض طبیعی کم نظیری است که در میان سه استان کرمان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان گسترده است و گونه‌های گیاهی و جانوری متفاوتی را دربردارد. همچنین به دلیل قرار گرفتن قطب حرارتی زمین در این بیابان شهرت جهانی فراوانی کسب کرده است.

پرونده نامزدی «قنات ایرانی» مشتمل بر ۱۱ قنات چون قنات قصبه گناباد (خراسان رضوی)، قنات بلده فردوس (خراسان جنوبی)، زارچ (یزد)، قنات میرزا نصرالله مهریز (یزد)، گوهرریز جوپار (کرمان)، اکبر آباد بم (کرمان)، قاسم آباد بم (کرمان)، مون اردستان (اصفهان (، وزوان (اصفهان)، مزدآباد (اصفهان) و ابراهیم آباد اراک (مرکزی) از۶ استان مختلف کشور، پس از پرونده باغ ایرانی و مجموعه کلیساهای ارامنه ایران سومین اثر زنجیره‌ای است که از سرزمین کهن ایران در فهرست میراث جهانی جای می‌گیرند. اهمیت مدیریت آب در میانه سرزمین خشک و کم آبی چون ایران از اعصار گذشته تاکنون نشانگر نبوغ مردمانی است که اینچنین ظهور تمدنی عظیم و حفظ حیات آن را در بیابانی خشک از طریق تعامل انسانی با طبیعت خدادادی موجب شدند. این ۱۱ قنات نماینده شبکه قنات‌های فراوان کشور است که هریک سیستم برداشت آب، کشاورزی، آبیاری و مدیریت ویژه‌ای را در خود جای داده‌اند. این قنات‌ها در طول زمان عاملی برای ایجاد و توسعه معماری خاص کویر و سازه‌های مربوط به مدیریت و ذخیره آب شده‌اند. از این جمله‌اند سازه‌های آب انبار‌ها، یخچال‌ها، آسیاب‌ها، حمام‌ها، پایاب‌ها، مقسم‌های آب قنات‌ها و... که همگی به صورت کاملا حساب شده و برای ارتقا سطح زندگی ساکنین شهر‌ها و روستا‌ها طراحی و ساخته شده بودند.

 دفتر امور پایگاه‌ها ثبت این مجموعه بی‌بدیل را به تمامی مردمان سخت کوش و فرهنگ دوست ایران اسلامی تبریک گفته و امید دارد که با مشارکت عموم مردم، قدم در راه توسعه پایدار به خصوص در قبال این گنجینه‌ها و منابع ملی گذاریم. مسیری که قطعا به سوی توسعه اقتصادی و اجتماعی می‌انجامد.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز