خبرگزاری کار ایران

مدیرکل محیط زیست استان سیستان و بلوچستان:

۲۰میلیون مترمکعب آب از حق آبه تالاب هامون رهاسازی شد

asdasd
کد خبر : ۳۹۰۷۶۴

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد احیای هامون مهم ترین مسئله محیط زیستی استان سیستان و بلوچستان بوده است. محمودی مدیرکل محیط زیست استان نیز از رهاسازی ۲۰میلیون مترمکعب از حق آبه تالاب هامون از محل چاه نیمه ها با هدف کنترل ریزگردهای محلی در نقاط رها سازی آب و حفظ فرایندهای پایه اکولوژیک خبر داد.

به گزارش ایلنا، معصومه ابتکار در کانال تلگرامی خود چنین نوشت: دولت یازدهم از آغاز به کار خود موضوع احیای هامون را که مهم ترین مسئله محیط زیستی استان محسوب شده و آثار خشکی یا پرآبی آن بر جمعیت قابل توجهی تاثیر دارد، مد نظر قرار داده است. علاوه بر اقداماتی که قبلا گزارش شده مانند رفع موانع فیزیکی و دایک ها برای ورود آب، لایروبی و گشایش مسیر آب، اقدامات بین المللی از مذاکره با رییس جمهور افغانستان تا وزرای مربوطه تا اخذ جایگاه تالاب بین المللی هامون به عنوان ذخیره گاه زیست کره برای کسب حمایت های جهانی، در ماههای اخیر در چارچوب تشکیل کارگروه استانی احیای تالاب هامون اقدامات عملیاتی داخلی دنبال شده است. 

 بر همین اساس روز جمعه طبق مصوبه این کارگروه استانی نسبت به رهاسازی آب به میزان ۲۰میلیون مترمکعب از حق آبه تالاب از محل چاه نیمه ها با هدف کنترل ریزگردهای محلی در نقاط رها سازی آب و حفظ فرایندهای پایه اکولوژیک اقدام شد.  آقای دکتر محمودی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان به همراه آقای دکتر کیخا نماینده مردم زابل در مجلس، آقای دکتر چرخساز رییس سازمان امداد و نجات کشور، فرماندار زابل و چند تن از مسئولین به بازدید از روستاها و مناطق درگیر گرد و غبار رفته و از نزدیک با مردم صحبت کرده اند. از نتایج بازدید امروز شناسایی پنج کریدور شن های روان بوده تا تثبیت آنها عملیاتی شود. 

گزارش همین سفر تایید می کند که بسیاری از بخش های تالاب نسبت سال های گذشته دارای آب است و همین مسئله نشان می دهد که اگر تلاش های چند سال گذشته نبود وضعیت بسیار بدتر از این می بود.

 همچنین در جلسه ستاد بحران که امروز در زابل تشکیل شد، دستگاههای مسئول به پیگیری جدی تر استقرار و توسعه پوشش گیاهی و مالچ پاشی و نیز تکرار رهاسازی حق آبه تالاب از چاه نیمه ها و توزیع ماسک و فیلتر کولرهای آبی مامور شدند.  گزارش مدیرکل استان در این زمینه را اینجا یاد آور می شوم.

براساس مصوبه کارگروه استانی  تالاب هامون که به ریاست استاندار سیستان و بلوچستان تشکیل شد، نسبت به رهاسازی میزان ۲۰میلیون مترمکعب آب از حق آبه تالاب از محل چاه نیمه ها با هدف کنترل ریزگردهای محلی در نقاط رها سازی آب و نیز حفظ و نگهداشت فرایندهای پایه اکولوژیک تالاب اقدام شده است.

سعید محمودی مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان ضمن اعلام این خبر گفت: از آنجا که منبع اصلی گرد و غبار استان سیستان و بلوچستان، تالاب هامون و محیط های اطراف آن از جمله با منشاءهایی در خارج از مرزهای سرزمینی ایران یعنی افغانستان است، سازمان حفاظت محیط زیست طی دو سال گذشته پیگیر بحث افزایش ورودی آب به تالاب هامون بوده است. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز