خبرگزاری کار ایران

معاون فروش ذوب‌آهن اصفهان اعلام کرد:

سایر فولادی‌ها هم به بورس کالا بیایند/ در صورت عدم حضور دیگران ما نیز خارج می‌شویم

احسان دشتیانه گفت: هزینه کردن در بخش استاندارد امری اجتناب‌ناپذیر است. تولید فولادهای بی‌کیفیت سبب شده که امروز کارخانه‌های بزرگی همچون ذوب‌آهن که استاندارد را رعایت می‌کنند بازار را از دست بدهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در همایش افزایش مقاومت، تنوع تولید که به میزبانی شرکت ذوب‌آهن اصفهان برگزار شد، معاونت بازاریابی و فروش این کارخانه با اشاره به سابقه ذوب آهن اصفهان در تاریخ صنعت کشور گفت: تحریم‌هایی که در گذشته علیه کشور اعمال شده بود، پایین آمدن قیمت نفت و تحولات در بازارهای فولاد همگی سبب شد که امروز  فولادی‌ها وضعیت خوبی نداشته باشند.

احسان دشتیانه ادامه داد: رکود در بخش ساخت و ساز و رشد منفی صدور پروانه‌های ساختمانی از دیگر عواملی است که به این صنعت ضربه وارد کرده است. این درحالی است که دولت تمرکز خود را بر روی پروژه‌هایی قرار داده که پیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند و همین امر باعث شده میزان مصرف فرآورده‌های فولادی به پایین‌ترین حد ممکن برسد.

وی با اشاره به دامپینگ چینی‌ها در فولاد گفت: در این که آیا واقعاً دامپینگ صورت گرفته یا خیر اظهار نظرهای مختلفی وجود دارد اما مدیران کلان برخی از کشورها همچون ایالت متحده فعالیت چینی‌ها را دامپینگ ارزیابی می‌کنند و برای همین جهت حمایت از تولیدکنندگان داخلی سال گذشته تعرفه واردات ورق فولاد از چین را 250 درصد و امسال 550 درصد تعیین کرده است. این در حالی است که در کشور ما نهایتاً این عدد به 15 درصد رسیده است.

دشتیانه به میزان تولیدات این مجتمع تولیدی اشاره کرد و گفت: ما سال گذشته 2 میلیون و 500 هزار تن فرآورده‌های فولادی تولید کردیم و شاهد رشد 102 درصدی در صادرات بودیم. این در حالی است که هنوز تحریم‌ها به صورت کامل لغو نشده است.

وی ادامه داد: ما یک شرکت با مالکیت صددرصدی خودمان در عمان تاسیس کرده‌ایم که هدف اصلی آن تسهیل صادرات و فارغ شدن از مشکلات تحریم‌ها بود.

وی با اشاره به زلزله‌خیز بودن کشورمان گفت: هزینه کردن در بخش استاندارد امری اجتناب‌ناپذیر است. تولید فولادهای بی‌کیفیت سبب شده که امروز کارخانه‌های بزرگی همچون ذوب‌آهن که استاندارد را رعایت می‌کنند بازار را از دست بدهند. دولت اگر زودتر نسبت به تجمیع این واحدها اقدام نکند در آینده با تعطیلی واحدهای بزرگ فولادی روبرو خواهیم شد.

دشتیانه ادامه داد: این در حالی است که ما بنا بر آمارهای جهانی ششمین کشور زلزله‌خیز دنیا هستیم و دائماً در معرض خطر قرار داریم. دولتمردان ما باید به این امر توجه داشته باشند که عدم توجه و نظارت بر تولید کالای استاندارد مساوی است با افزایش تلفات این بلای طبیعی.

معاون بازاریابی و فروش ذوب‌آهن اصفهان در مورد حضور این شرکت در بورس کالا گفت: طی پروسه‌های مختلف به ما اعلام کرده‌اند که باید فروش محصولات خود را از طریق بورس کالا صورت دهید و در واقع به نوعی ما را مجبور کردند. این در حالی است که دیگر رقبای ما چنین  الزامی ندارند و به راحتی از کانال‌های مختلف اقدام به فروش کالای خود می‌کنند که همین امر باعث شده به ما ضربه وارد شود. اگر این روند ادامه داشته باشد و دیگر شرکت‌ها کالای خود را فقط از طریق بورس کالا به فروش نرسانند ما نیز از بورس کالا خارج خواهیم شد.

کد خبر : ۳۹۰۷۳۳