خبرگزاری کار ایران

وزیر انرژی آمریکا در سالگرد برجام:

برجام با نتایج واقعی و ملموس، امنیت جهانی را ارتقا داده است

وزیر انرژی آمریکا به مناسبت سالگرد امضای توافق هسته‌ای ایران در توییتر خود بیانیه‌ای منتشر کرده و از این توافق تمجید کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از تویی‌تر وزارت امور خارجه آمریکا، «ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا به مناسبت اولین سالگرد برجام در تویی‌تر خود نوشت: «یک سال پیش گروه ۱+۵، اتحادیه اروپا و جمهوری اسلامی ایران امضای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را به جهان معرفی کردند. توافقی تاریخی که تضمین کننده صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران است و به گونه‌ای تنظیم شده است تا در صورتی که برنامه ایران خلاف این امر را نشان دهد جامعه بین المللی زمان کافی برای پاسخگویی را داشته باشد.»

در این پیام آمده است: بعد از سال‌ها مذاکره و ماه‌ها تدارکات برای اجرای برجام، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید کرد که ایران اقدامات لازم برای رسیدن به روز اجرا را تکمیل کرده است. امروز روشن و آشکار است که برجام مسیر ایران به سمت سلاح هسته‌ای را مسدود کرده است.

مونیز افزوده است: سال گذشته در این زمان ایران حدود ۱۹ هزار سانتریفیوژ نصب شده و ذخیره‌ای معادل بیش از ۱۲ هزار هگزافلورید اورانیوم داشت که مقداری از آن تا حدود ۲۰ درصد غنی شده بود و این توانایی را به ایران می‌داد تا در مدت دو یا سه ماه اورانیوم تسلیحاتی لازم برای ساخت یک بمب را تولید کند. در نتیجه این توافق، ایران دو سوم از سانتریفیوژ‌ها و زیرساخت‌های مرتبط با آن را کنار گذاشته است.

وزیر انرژی آمریکا تصریح کرده است: ایران برای ذخیره اورانیوم محدودیت دارد و نمی‌تواند بیش از سیصد کیلوگرم هگزافلورید اورانیوم با درجه غنای بیش از ۳/۶۷ درصد ذخیره کند. این محدودیت‌ها مسیر ایران برای دستیابی به بمب از طریق اورانیوم را مسدود می‌کند.

او افزوده است: از سال گذشته زمانی که تولید پلوتونیوم تسلیحاتی در رآکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک متوقف شد، ایران هسته رآکتور اراک را غیر فعال و آن را با سیمان پر کرد که این اقدام منبع احتمالی برای تولید پلوتونیوم تسلیحاتی را از بین می‌برد، همچنین مسیر ایران برای دستیابی به بمب از طریق پلوتونیوم را مسدود می‌کند.

عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا همچنین گفته است: در نتیجه برجام، یک گروه کاری بین‌المللی که آمریکا و چین ریاست مشترک آن را بر عهده دارند، تشکیل شد که کار آن‌ها اطمینان یافتن از این است که این رآکتور جهت فعالیت‌های تحقیقاتی هسته‌ای صلح آمیز و تولید رادیوایزوتوپ برای مصارف پزشکی و صنعتی بازطراحی خواهد شد. در سال گذشته آژانس بین المللی انرژی اتمی توانست دسترسی بی‌سابقه‌ای به تاسیسات هسته‌ای ایران و زنجیره تدارکاتی (هسته‌ای) داشته باشد و این آژانس اکنون می‌تواند از فناوری‌های پادمانی به روز، برای نظارت و راستی‌آزمایی استفاده کند تا بتواند مسیرهای مخفیانه احتمالی برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را مسدود کند. بخش‌های تشکیل‌دهنده برجام زمان فرار هسته‌ای ایران را از دو تا سه ماه، قبل از توافق به حداقل یک سال افزایش می‌دهد.

در پایان این پیام آمده است: برنامه جامع اقدام مشترک با تحلیل‌های فنی دقیق توسط کار‌شناسان در مراکز فرماندهی وزارت انرژی آمریکا شامل هفت آزمایشگاه ملی و دو سایت هسته‌ای این وزارتخانه شکل گرفت و این کار‌شناسان همچنان به ایفای نقش مهم خود ادامه می‌دهند. برجام با نتایج واقعی و ملموس امنیت جهانی را ارتقا داده است و به این کار برای سالهای آتی ادامه خواهد داد.

 

کد خبر : ۳۹۰۵۳۹