خبرگزاری کار ایران

دیوید کامرون امروز قدرت را تحویل می‌دهد

نخست‌وزیر بریتانیا امروز – چهارشنبه - بعد از شش سال به کار خود پایان می‌دهد.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، «دیوید کامرون» پیش از آن که برای تحویل استعفانامه‌اش به ملکه بریتانیا به کاخ باکینگهام برود، در آخرین برنامه هفتگی پرسش از نخست‌وزیر در پارلمان شرکت خواهد کرد.

کامرون سه هفته قبل و بعد از آن که مردم بریتانیا در یک همه‌پرسی به خروج از اتحادیه اروپا رای دادند، اعلام کرد که از نخست‌وزیری کناره می‌گیرد. وی طرفدار ماندن بریتانیا در این اتحادیه بود و بعد از اعلام نتیجه همه‌پرسی گفت که بریتانیا به یک رهبر جدید نیاز دارد.

وی که می‌توانست چهار سال دیگر نخست‌وزیر بریتانیا باشد، گفته است «خدمت به کشوری که به آن عشق می‌ورزم، امتیاز بوده است».

دیوید کامرون که در خانواده‌ای مرفه به دنیا آمده، سمت رهبری حزب محافظه‌کار را به عنوان فردی نوگرا به دست آورد و در سال ۲۰۱۰ این حزب را پس از ۱۳ سال دوباره به قدرت رساند. او در ۴۳ سالگی نخست‌وزیر شد و جوان‌ترین نخست‌وزیر بریتانیا از سال ۱۸۱۲ میلادی بوده است.

کامرون در کالج «ایتون» از مدارس خصوصی مشهور بریتانیا و دانشگاه آکسفورد تحصیل کرد و پس از پایان تحصیلات، فعالیت‌های مختلفی در حزب و دولت محافظه‌کار داشت. از جمله فعالیت‌های او کمک به «جان میجر» نخست‌وزیر وقت، برای آماده شدن در جلسات پرسش از نخست‌وزیر در پارلمان بود.

برگزاری همه‌پرسی در مورد ادامه عضویت یا خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بخشی از برنامه انتخاباتی کامرون در انتخابات عمومی سال ٢٠١٥ بود. وی گفته بود که در صورت پیروزی در انتخابات، برای کسب امتیازاتی از اتحادیه اروپا با رهبران این اتحادیه مذاکره خواهد کرد و پس از یک دوره گفت‌وگو با مقام‌های اروپایی، اعلام کرد که در این مذاکرات، امتیازات لازم به دست آمده است.

در جریان تبلیغات مربوط به ادامه عضویت یا خروج از اتحادیه اروپا، در حالی که برخی از اعضای ارشد حزب محافظه‌کار و دولت خواستار خروج بریتانیا از این اتحادیه بودند، وی به شدت از ادامه عضویت در اتحادیه اروپا حمایت می‌کرد.

جانشین دیوید کامرون، «ترزا می» است که دوشنبه گذشته به عنوان رهبر حزب محافظه‌کار بریتانیا اعلام شد.

در بریتانیا، رهبر حزب اصلی یعنی حزبی که بیشترین تعداد نماینده را در پارلمان داشته باشد، نخست‌وزیر می‌شود.

ترزا می هم مثل کامرون هوادار ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا بود اما وعده داده است که تصمیم مردم بریتانیا را اجرا کند.

 

 

کد خبر : ۳۸۹۹۶۷