خبرگزاری کار ایران

تفرشی در گفت‌وگو با ایلنا:

مواضع ترزا مِی به کامرون نزدیک‌تر است/ اتحادیه اصرار بر تعیین نخست‌وزیر جدید بریتانیا پیش از موعد مقرر دارد

از میان اشخاصی مانند «ترزا مِی» و «آندره‌آ لدسام» باتوجه به مواضع دو نامزد و اجماع حزب محافظه‌کاران بریتانیا، به نظر می‌آید که مِی گزینه مناسبی برای نخست‌وزیری است.

«مجید تفرشی» پژوهشگر مسائل بریتانیا با اشاره به دو نامزد زن که برای جایگزینی نخست‌وزیر فعلی بریتانیا مطرح شده‌اند، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: در گام اول باید مشخص شود دیدگاه کدام یک از دو نامزد زن که برای نخست‌وزیری بریتانیا اعلام آمادگی کرده‌اند به دیدگاه دیوید کامرون نزدیک است. در حالت فعلی و بر اساس داده‌های موجود، ترزا مِی که هم اکنون وزیر کشور بریتانیا است، دیدگاه نزدیک‌تری به کامرون دارد و موافق ماندن کشورش در اتحادیه است. در مقابل، آندره‌آ لدسام معاون وزیر انرژی بریتانیا قرار دارد که موافق جدایی این کشور از اتحادیه است.

وی ادامه داد: در داخل حزب محافظه‌کار، لدسام مقبولیت زیادی دارد اما اجماع حزب روی ترزا مِی بیشتر است. دلیل آن هم این است که مِی به جهت سکوت هوشمندانه‌ در قبال همه‌پرسی برگزیت،  اجماع را به سمت خود متمایل کرد اما لدسام در موضع اپوزوسیون قرار گرفت.

مساله‌ای که خیلی برای شهروندان بریتانیا و همچنین جامعه بین‌الملل تعجب برانگیز بود کناره‌گیری یک‌باره «بوریس جانسون» شهردار سابق لندن بود. جانسون از لحاظ شخصیتی یک انسان جاه‌طلب محسوب می‌شود و در همه‌پرسی اخیر به عنوان تخریب‌چی از وی نام برده شد. او به این جمع‌بندی رسیده بود که اوضاع فعلی به نفعش نیست و در نهایت کنار کشید. در حقیقت جانسون به دنبال این است زمانی که چهره محافظه‌کاران محبوبیت خود را از دست دادند، در سال ۲۰۲۰ به گردونه رقابت‌ها ورود پیدا کند. چراکه کنار کشیدن حامی او یعنی «مایکل گوو» توانست به وی ضربه وارد کند.

این تحلیلگر مسائل بریتانیا با تاکید بر این‌که ترزا مِی تا حدود زیادی می‌تواند اوضاع بریتانیا را سر و سامان ببخشد، بیان کرد: در شرایط بحرانی کنونی به نظر می‌رسد که ترزا مِی مناسب‌ترین شخصی است که می‌تواند بریتانیا را آرام کند. در این بین باید به یک نکته اشاره کرد که آن هم مثال زدن و مطرح کردن خاطرات «مارگارت تاچر» از زبان ترزا مِی است. تاچر نماد یک زن سخت‌کوش و پُرکار در بریتانیا بود که خیلی از ساکنان جزیره انگلیس از آن نفرت داشتند و در مقابل جامعه بریتانیا به حضور تاچر نیاز داشت. از این منظر، ترزا مِی با مثال زدن خاطرات تاچر درصدد است تا از خود، نمایی همانند تاچر را به تصویر بکشد که بازگو کننده روزهای سخت بریتانیا در آن زمان بود.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا با جمع‌آوری امضاهای میلیونی می‌توان برگزاری رفراندوم مجدد در بریتانیا را متصور بود یا خیر، گفت: محفل و راهکار قانونی برای برگزاری مجدد همه‌پرسی بریتانیا وجود ندارد. هرچند که مخالفان جدایی از اتحادیه و کسانی که جدیداً به جرگه مخالفان پیوسته‌اند از لحاظ شکلی یک نوع اعتراض برای برگزاری مجدد همه‌پرسی را نمایان می‌کند، اما نه دولت بریتانیا آمادگی برگزاری رفراندوم را دارد و نه اینکه خواست اتحادیه اروپایی این موضوع است. از این جهت و خلاف دیدگاه کامرون که می‌گوید تا آخر تابستان باید در سمت نخست‌وزیری باقی بماند، اتحادیه مایل است تا قبل از فرا رسیدن موعد مقرر جانشین کامرون مشخص شود تا در نهایت تکلیف خروج یا ابقاء بریتانیا در اتحادیه روشن شود.

کد خبر : ۳۸۸۵۷۲