خبرگزاری کار ایران

تحلیلگر مسائل ایران در وزارت دارایی آمریکا:

قراداد بویینگ طول عمر توافق هسته‌ای را افزایش می‌دهد

یکی از تحلیل گران وزارت دارایی آمریکا که سالها درباره تحریم های ایران مطالعه و فعالیت کرده است میگوید:اگر ایران هواپیماهای مورد نیازش را دریافت کند نتیجه توافق هسته‌ای خواهد بود بنابر این همه چشم‌ها به سمت بوئینگ است که بینند آیا راهی ابتکاری از بین این بن بست‌های مالی پیدا خواهد کرد یا خیر.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری ان‌پی‌آر، در حالی که هنوز ابهام‌های زیادی در خصوص مشکلات بالقوه در مورد توافق ایران و بوئینگ وجود دارد، به نظر می‌رسد این قراداد به مسیر خود ادامه می‌دهد.

شرکت ساخت هواپیمای بویینگ واقع در شیکاگو اولین کمپانی بزرگ آمریکایی بوده است که با ایران پس از لغو تحریم‌ها معامله کرده است. 

الیزابت روزنبرگ تحلیلگر مسائل ایران در وزارت دارایی آمریکا که در ارتباط با تحریم‌های ایران در وزارت دارایی آمریکا سال‌ها فعالیت کرده است، به این خبرگزاری گفته که این توافق می‌تواند در ایجاد اعتماد به نفس سرمایه‌گذاران بالقوه در ایران موثر واقع شود.

بر اساس این گزارش هواپیماهای تجاری یکی از معدود کالاهایی است که کمپانی‌های آمریکایی مجاز به فروش آن‌ها به ایران هستند که این معامله نیز از طریق سیستم مالی آمریکا و دلار صورت نمی‌گیرد. این می‌تواند برای کمپانی‌های بین المللی‌ای که قصد فروش کالا به ایران را دارند مشکل‌ساز شود. 

روزنبرگ همچنین گفته است که همه چشم‌ها به سمت بوئینگ است که بینند آیا راهی ابتکاری از بین این بن بست‌های مالی پیدا خواهد کرد یا خیر. 

تحلیلگران معتقدند گزینه‌های تامین مالی از جمله استفاده از یورو یا کانال موسسه‌های مالی آمریکایی وجود دارد.

یکی از تحلیلگران به خبرگزاری ان‌پی‌آر گفته است که دولت آمریکا کمپانی بویینگ را از بین هزاران مانع موجود راهنمایی خواهد کرد، چراکه بوئینگ یک شرکت عظیم است و برای دولت از لحاظ اقتصادی اهمیت ویژه‌ای دارد. از طرفی بویینگ تعداد زیادی وکیل و حجم بالایی پول دارد که از این طریق می‌تواند دولت را مجبور به اتخاد تصممی‌هایی همسو با سیاست‌های آن کند. از سوی دیگر بویینگ گفته است هر گونه معامله با ایران مشروط به مجوز وزارت دارایی آمریکاست. 

روزنبرگ در ادامه با بیان اینکه که اگر ایران هواپیماهای مورد نیازش را دریافت کند نتیجه توافق هسته‌ای خواهد بود،  گفته است که دلیل این وابستگی به توافق هسته‌ای این است که هر گونه معامله با بویینگ مشروط به امضای دولت اوباماست. 

او ادامه داد: این حجم حمایت وزارت دارایی آمریکا از توافق هسته‌ای موجب افزایش طول عمر توافق هسته‌ای با ایران خواهد بود. 

از سویی این ماجرا موجب نگرانی مخالفان توافق هسته‌ای شده است، چراکه آنها مکررا مدعی شده‌اند که ایران قابل اعتماد نیست و قرار است از هواپیماهای مسافربری استفاده نظامی کند.

بویینگ گفته است انتظار می‌روند اولین فروند هواپیما در سال ۲۰۱۷ به ایران‌ایر تحویل داده شود.

 

کد خبر : ۳۸۶۴۷۸