خبرگزاری کار ایران

مقام‌های ژاپن:

۱۲ نفر از گروگان‌های حمله بنگلادش زنده مانده‌اند

در حالی که با حمله کماندو‌ها و پلیس بنگلادش ماجرای گروگان‌گیری در کافه «هُلی» شهر داکا پایان یافته به نظر می‌رسد، هنوز از سرنوشت گروگان‌ها گزارش کاملی منتشر نشده اما مقام‌های ژاپنی می‌گویند ۱۲ گروگان زنده مانده‌اند که دو خارجی هم در میان آن‌ها هستند.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، مقام‌های بنگلادش ساعتی پیش اعلام کردند صد‌ها نیروی ویژه پلیس به کافه هُلی در مرکز شهر داکا، حمله کرده‌اند.

این کافه از شامگاه جمعه توسط افراد مسلح مورد حمله قرار گرفته و دست کم ۲۰ نفر در آن به گروگان گرفته شدند.

هنوز از سرنوشت گروگان‌ها که گفته شده بسیاری از آن‌ها ایتالیایی‌ هستند و چند ژاپنی هم در میانشان وجود دارد، گزارشی رسمی منتشر نشده است.

یک شبکه تلویزیونی محلی گزارش کرده ۱۰ تا ۱۲ گروگان پس از حمله پلیس نجات یافته‌اند و به بیمارستان منتقل شده‌اند.

یک مقام ژاپنی هم تایید کرده است ۱۲ نفر از گروگان‌ها نجات یافته‌اند که در میان آن‌ها دو شهروند خارجی هم حضور دارند.

شاهدان عینی در محله گلشن داکا می‌گویند بعد از حمله کماندوهای ویژه پلیس، صدای شدید رد و بدل شدن آتش شنیده‌اند و پس از حدود ۱۰ دقیقه تیراندازی‌ها متوقف شده است.

پلیس از شبکه‌های تلویزیونی خواسته تصاویر زنده از اطراف این کافه مخابره نکنند و آن طور که شاهدان عینی به رسانه‌ها می‌گویند بعد از تیراندازی شدید و حمله پلیس، سکوت محله را فرا گرفته است.

هم‌زمان مقام‌های بنگلادش گفته‌اند فرماندهان نیروی دریایی و نیروی زمینی ارتش این کشور فرماندهی این حمله را بر عهده داشتند.

خیابان‌های اطراف کافه هُلی، مملو از زره پوش‌ها و نفربرهای ارتشی شده است.

خبرگزاری رویترز گزارش کرده که حدود ۸۰۰ کماندوی ارتشی و مامور پلیس در این عملیات حضور داشته‌اند.

چند شهروند غیربنگلادشی هم در میان گروگان‌ها هستند و آن طور که مقام‌های بنگلادشی گزارش کرده‌اند گروگان‌گیر‌ها شش تا هشت نفر هستند.

اعماق، شبه خبرگزاری که اخبار مربوط به داعش را منتشر می‌کند، ساعتی بعد از حمله که حدود ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه جمعه شب به وقت داکا روی داد، گزارش کرد داعش مسئول حمله و گروگان‌گیری در پایتخت بنگلادش است.

با وجود این مقام‌های آمریکایی گفته‌اند به احتمال زیاد این عملیات توسط گروه‌های بنگلادشی وابسته به القاعده صورت گرفته است.

یک سخنگوی دولت بنگلادش هم تایید کرده در تبادل آتش میان مهاجمان و ماموران، دو مامور پلیس کشته شده و دست کم ۳۰ نفر دیگر هم زخمی شده‌اند.

سفیر ایتالیا در بنگلادش به رسانه‌های ایتالیایی گفته هفت نفر از شهروندان این کشور در میان گروگان‌ها قرار دارند.

«بی‌نظیر احمد» رئیس یگان ویژه پلیس بنگلادش ساعتی قبل گفته بود: «می‌خواهیم این ماجرا با آرامش و مسالمت‌آمیز ختم شود و به همین علت در تلاش برای مذاکره با گروگان‌گیر‌ها هستیم.»

ساعتی بعد از آغاز گروگان‌گیری، اعماق، شبه خبرگزاری نزدیک به داعش نوشت شبه‌نظامیان این گروه به یک کافه که «پاتوق بسیاری از خارجی‌ها» بوده حمله کرده‌اند و حدود ۲۰ نفر «از شهروندان ممالک مختلف» را کشته‌اند اما درستی این گزارش هنوز تایید نشده است.

 

کد خبر : ۳۸۶۲۲۹