خبرگزاری کار ایران

ایلنا از لرستان گزارش می‌دهد؛

افزایش 42.8 درصدی مرگ و میر ناشی از حوادث کار در لرستان

asdasd
کد خبر : ۳۸۵۸۱۲

حوادث شغلی‌یکی از مهمترین مشکلات کشورهای توسعه‌یافته و درحال توسعه محسوب می‌شود که مهمترین تاثیرات و تبعات این حوادث، هزینه‌های انسانی جبران ناپذیر آن است.

به گزارش ایلنا، تبعات ناشی از حوادث، درگیری‌های مالی و نیز اثرات زیان بار مالی برای شرکت‌ها و موسسات دولتی و غیردولتی در پی دارد و مرگ‌های ناشی از حوادث شغلی اثرات جبران ناپذیری برای حادثه دیده و بخصوص سازمان‌ها می شود.

حمیدرضا نظیفی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در خرم آباد، در این خصوص افزود: سال گذشته 20 نفر در استان بر اثر حوادث ناشی از کار جان خود را از دست داده اند که شمار جان‌باختگان حوادث کار در سال 94 نسبت به مدت مشابه سال 93، به میزان 42.8 درصد افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: سال 94 تعداد 643 نفر در سوانح ناشی از کار مجروح و مصدوم شده‌اند که از نظر جنسیت 622 نفر از مجروحان مرد و 21 نفر زن بوده‌اند.

دکتر نظیفی اظهار کرد: شمار جان‌باختگان حوادث کار در سال 93 تعداد 14 نفر بوده است که از این تعداد 13 نفر مرد و یک نفر زن بوده است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان افزود: سال 93 نیز 787 مرد و 20 زن در حوادث ناشی از کار مجروح و مصدوم شده‌اند.

وی تصریح کرد: برخی از افراد پیش از بروز سانحه به علت بیماری از جمله سکته قلبی جان خود را از دست می‌دهند سپس دچار سانحه کار می‌شوند که در معاینات پزشکی این موضوع رصد و مشخص می‌شود.

نظیفی سقوط از بلندی، اصابت جسم سخت، سوختگی‌، برق گرفتگی و کمبود اکسیژن را از مهمترین عوامل فوت ناشی از حوادث کار دانست.

مدیرکل پزشکی قانونی لرستان با بیان این که با رعایت نکات ایمنی می‌توان این حوادث را تا حد قابل توجهی کاهش داد، از مردم خواست تا با رعایت نکات ایمنی در کار سلامت خود و خانواده‌شان را حفظ کنند.

به گزارش ایلنا، مهمترین دلیل بررسی حوادث ناشی از کار و جمع آوری اطلاعات مربوط به آنها، پی بردن به برنامه ها و راه های لازم جهت جلوگیری از وقوع مجدد آنها است.

ازجمله عوامل موثر در پیشگیری از حادثه دو مقوله مهم طراحی ایمن و اجرای کار به روش ایمن است که لزوم توجه به مراحل طراحی و اجرا در پیشگیری و کاهش حوادث و اجرای ایمن مورد بررسی و تاکید قرار دارد.

فرایند صنعتی شدن، استفاده فزاینده از ابزار و ماشین آلات فنی را موجب شده است و عدم رعایت اصول صحیح در ساخت یا استفاده از این وسایل، حوادث ناشی از کار را افزایش داده است . 

در اکثر موارد متاسفانه عمل غیرایمن افراد، مسئول اکثر حوادث بوده اما وقوع حادثه قابل پیشگیری است .

در این راستا راه حل‌های پیشگیرانه قبل ازحادثه، ایمن کردن محیط کار، آگاهی دادن به کارفرما، تقویت بازرسی کار، نظارت برکارهای سخت وزیان آور،کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار، تقویت پیمان‌های دسته جمعی کار، نقش شورای اسلامی کار، نظارت نهادهای عمومی،آموزش مستمرنیروی کار می تواند راهگشای جلوگیری از بروز اینگونه حوادث باشد.

هر چند اطلاع یافتن و ممانعت از بروز حوادث غیرمترقبه کاری دشوار است ، اما باشناسایی عوامل موثر در ایجاد یا تشدید حادثه به هنگام اجرای برنامه یا پروژه و توجه به ابعاد گوناگون آن بخصوص مرحله طراحی و اجرای ایمن و داشتن آمادگی و تربیت نیروهای کارشناس و تقسیم وظایف و مسئولیت‌ها، می‌توان صدمات و خسارات ناشی ازحوادث را به حداقل کاهش داد .

بدون تردید نقش طراحی و اجرای ایمن توسط نیروی انسانی کارآزموده در مدیریت بحران و هدایت صحیح برنامه ها ، کلیدی ترین بخش در مقابله با اینگونه بحران ها است . 

انتظار می رود سازمان های مرتبط با کار باید طرح ها و روش‌های اجرایی برای شناسایی احتمال وقوع و مقابله با حوادث و وضعیت‌های اضطراری و برای پیشگیری و کاهش صدمات ناشی از کار که ممکن است مرتبط به آنها باشند، تعریف  و اجرایی کنند.

گزارش از سجاد آریان پور

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز