خبرگزاری کار ایران

آرزوی چرچیل برآورده شد/ هرگونه مشارکت بریتانیا در همزیستی اروپایی نامطلوب است

۷۰ سال پس از سخنرانی چرچیل خروج انگلیس از اتحادیه اروپا رای آورد. از نظر چرچیل اروپا برای برخورداری از یک رفاه پایدار نیازمند اقتصادی قدرتمند بود.

به گزارش ایلنا؛ سایت diepresse نوشت: ۷۰ سال پس از سخنرانی چرچیل خروج انگلیس از اتحادیه اروپا رای آورد. از نظر چرچیل اروپا برای برخورداری از یک رفاه پایدار نیازمند اقتصادی قدرتمند بود: «بریتانیای کبیر، کشورهای مشترک‌المنافع بریتانیایی، آمریکای قدرتمند و (البته من امیدوارم) اتحاد جماهیر شوروی باید دوست و حامی اروپای نوین بوده و از حق زندگی و رشد و توسعه این قاره حمایت کنند.» اما نقطه عطف و شاه‌بیت سخنان چرچیل این بود که به گفته وی بریتانیای کبیر عضوی از این اتحادیه اروپایی محسوب نمی‌شد و این اتحادیه نیز اصولاً نوعی سازمان منطقه‌ای زیرمجموعه سازمان ملل به شمار می‌آمد.

از نظر چرچیل اصولاً هرگونه مشارکت فعال بریتانیا در روند ادغام و همزیستی اروپایی امری غیرضروری و نامطلوب است اما در عین حال عقیده داشت که این امپراتوری از همان «خط مقدم انگلستان» به حمایت و همراهی با این روند خواهد پرداخت. عدم تمایل چرچیل به عضویت کشورش در اروپای متحد حتی سال‌ها بعد یعنی در سال ۱۹۵۱ و هنگامی که در ۷۷ سالگی بار دیگر به نخست‌وزیری بریتانیا رسید نیز همچنان بدون تغییر باقی ماند.

کد خبر : ۳۸۵۴۳۶