خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه سراسری زنبورداران در گفت‌وگو با ایلنا:

پدیده ریزگردها با منشا شیمیایی، تولید عسل را با خطر مواجه کرد

رئیس اتحادیه سراسری زنبورداران کشور گفت:برای جلوگیری از خسارات ناشی از پدیده ریزگردها، تولیدکنندگان باید زنبورها را جابه جا کنند؛ اما متاسفانه هزینه های ترابری برای این کار بسیار بالا است.

عفت رییسی سرحدی-رئیس اتحادیه سراسری زنبورداران کشور-درگفت و گو با خبرنگار ایلنا در خصوص پدیده ریزگردها و تاثیر آن در میزان تولید عسل در سال جاری بیان داشت: قطعا پدیده ریزگردها خسارت چشمگیری به زنبورهای عسل و زنبورداران وارد خواهد کرد؛اما چون زمان برداشت اصلی عسل در مردادماه است هنوز نمی توان میزان خسارات را بطور دقیق تخمین زد.

رییسی گفت: ریزگردها، گرده های گل را که وارد کندو می شود آلوده می کنند،این مساله روی کیفیت تولید  تاثیر منفی دارد، ضمن اینکه سلامت خود زنبورداران نیز در خطر است؛چراکه دسترسی به ماسک و سایر وسایل ایمنی برایشان غیرممکن است، بنابراین از این پدیده آسیب می بینند.

او افزود: پدیده ریزگردها که از آفات به جا مانده از 8 سال جنگ ایران و عراق است پوشش گیاهی و منابع طبیعی را دچار مشکل کرده است؛ اما این مساله نباید ادامه پیدا کند چرا که ادامه این مساله بی تدبیری است؛ متاسفانه تمام اتفاقات را به جنگ ربط می دهند و همین مساله موجب شده که اقدام خاصی نیز صورت نگیرد، کشورهایی هستند که سالهای زیادی درگیر جنگ بوده‌اند؛ پس از جنگ کشور را بازسازی کرده و در حال حاضر قطب صنعتی جهان محسوب می‌شوند.

رئیس اتحادیه سراسری زنبورداران کشور در ادامه گفت: ریزگردها علاوه بر اینکه تنفس و زندگی مردم را در نقاطی از کشور را با مشکل مواجه کرده است، زنبور عسل را تحت تاثیر قرار داده است؛چراکه زنبور عسل تابع محیط است،گرد و غباری که مشخص نیست منشا چه مواد آلوده شیمیایی باشد به کشور وارد شده و بر روی گل ها می نشیند و همین مساله موجب میوشد زنبور دیگر قادر به رفتن به خارج از کندو وتهیه عسل از شیره گل‌ها نباشد.

او افزود: با وجود بارندگی های سال جاری جمعیت زنبورهای عسل رشد خوبی داشته است و انتظار این بود که عسل خوبی هم برداشت شود؛ اما طبق شنیده ها ریزگردها به گیلان و آذربایجان شرقی و غربی هم رسیده است و باید منتظر کاهش و خسارات در این بخش تولیدی باشیم و اگر این پدیده ادامه یابد، امسال تولید عسل کاهش پیدا می کند.

رییسی در ادامه گفت: برای جلوگیری از خسارات تولیدکنندگان باید زنبورها را جابه جا کنند؛ اما متاسفانه هزینه های ترابری برای این کار بسیار بالا است.

او افزود: راه دیگری جلوگیری از خسارات کاشت درختچه هایی در ورودی شهر ها است که زنبور دوست باشند چرا که زنبور عسل با جابه جایی گرده های گل موجب لقاح بین گیاهان و مزارع می شود و این کار دوام و بقای درختچه ها را نیز به دنبال دارد.

کد خبر : ۳۸۵۴۰۹