خبرگزاری کار ایران

یک فرمانده کلیدی طالبان بازداشت شد

مقام‌های محلی ولایت «بامیان» در مرکز افغانستان از بازداشت مسئول کل گروه طالبان در این ولایت خبر داده و گفته‌اند که این فرد از فرماندهان «خطرناک» طالبان است.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، «عبدالرحمان احمدی» سخنگوی والی بامیان گفت که این فرد «ملا بصیر» نام دارد که شامگاه گذشته در منطقه «دوآب میخ زرین» در مرز ولایت «بغلان» دستگیر شد و اکنون در بازداشت اداره امنیت ملی است.

احمدی افزود که این فرمانده طالبان پیش از این به عنوان عنصر کلیدی طالبان در بسیاری از ناامنی‌های ولایت بامیان، بغلان و حتی قندوز نقش فعالی داشته و اخیراً به عنوان مسئول عمومی طالبان در بامیان منصوب شده بود.

سخنگوی والی بامیان گفت که ملا بصیر قصد انجام فعالیت‌های خرابکارانه زیادی را داشت که قرار بود در روزهای عید فطر در ولایت بامیان انجام دهد و با بازداشت وی، تمام برنامه‌های خرابکارانه طالبان در این ولایت خنثی شده است.

احمدی گفت که ملا بصیر در حمله چند هفته پیش طالبان به یک پاسگاه پلیس در شرق بامیان که در آن سه مامور پلیس کشته شدند، چند مورد بمب‌گذاری کنار جاده‌ای و سایر فعالیت‌های نظامی طالبان در بامیان نقش کلیدی داشته است.

وی افزود که اخیراً این فرمانده طالبان مدعی شده بود که در قتل «هادی سیغانی» فرماندار پیشین ولسوالی «کَهمرد» نیز دست داشته است، هرچند دو محافظ سیغانی که به اتهام قتل وی بازداشت شده‌اند و همچنین مقام‌های دولتی گفته‌اند که طالبان در قتل او دست نداشته است.

سخنگوی والی بامیان بازداشت فرد شماره یک گروه طالبان در این ولایت را «دستاوردی بزرگ و مهم» در راستای تامین امنیت این ولایت نسبتاً آرام مرکزی دانست و گفت که بازداشت وی به معنای خنثی شدن تمام برنامه‌های خرابکارانه طالبان در این ولایت است.

هنوز گروه طالبان در این مورد اظهار نکرده است.

بامیان یکی از آرام‌ترین ولایت‌های افغانستان است که گروه طالبان نتوانسته در آن حضور فعال و علنی داشته باشد، اما در سال‌های اخیر در برخی مناطق شرقی آن از جمله در مرز مشترک این ولایت و ولایت بغلان گزارش‌هایی از برخی فعالیت‌های این گروه منتشر شده است.

 

کد خبر : ۳۸۵۳۹۸