خبرگزاری کار ایران

بخشنامه تأمین اجتماعی برای بخشودگی جرائم بیمه‌ای کارفرمایان خوش حساب صادر شد

مدیر کل تامین اجتماعی لرستان از صدور بخشنامه‌ای برای استفاده کارفرمایان و تولید کنندگان خوش حساب از مزایای بخشودگی جرائم بیمه‌ای خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در خرم آباد، شهناز حمزه لویی ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران این بخشنامه را فرصتی طلایی برای بدهکاران تامین اجتماعی دانست و  افزود: طرح بخشودگی جرایم تامین اجتماعی کارفرمایان خوش حساب در راستای تعامل وجلوگیری از تعطیلی کارگاه‌های تحت پوشش با مدت زمان نامشخص به این سازمان ابلاغ شده است.

وی اظهار کرد: بر اساس بخشنامه صادر شده، کارگاه‌هایی که به دلایل غیر ارادی از جمله حوادث غیرمترقبه و همچنین تحریم‌های ظالمانه و نوسانات نرخ ارز امکان پرداخت حق بیمه را نداشته‌اند، می‌توانند با پرداخت اصل حق بیمه معوق از بخشودگی جرائم بهره‌مند شوند.

حمزه لویی واحدهای تولیدی فعال، صنعتی و معدنی شامل هر شخص حقیقی و یا حقوقی دولتی و غیر دولتی را مشمول این طرح دانست و تصریح کرد:  در این بخشنامه احراز خوش‌حسابی نیز به این صورت خواهد بود که کارفرما ظرف ١٨ ماه قبل از وقوع موضوع دلایل ابرازی، صورت مزد یا حقوق بیمه‌شدگان را برای حداقل ١٦ماه به سازمان ارسال و پرداخت کرده باشد می توانند از مزایای این طرح استفاده ببرند.

وی افزود: سازمان تأمین اجتماعی همچنین مزایای قابل توجهی نیز برای تقسیط اصل بدهی کارفرمایان و تولید کنندگان درنظر گرفته است و کارفرمایان می‌توانند بدهی بیمه‌ای خود را به صورت اقساط پرداخت کنند، به این ترتیب که با پرداخت بدهی بیمه‌ای طی ١٢ ماه  و به صورت پرداخت تقسیطی برخوردار می‌شوند.

وی گفت: کارگاه‌های مشمول این آئین نامه بر اساس اینکه بدهی بیمه‌ای خود را به چه صورت پرداخت می‌کنند، از بخشودگی جرائی به میزان ٥٠ تا ١٠٠ درصد برخوردار خواهند شد.

وی افزود: تشخیص آثار تحریم‌های اقتصادی واحدهای مشمول این بخشنامه براساس نظر کمیته‌های ذیربط سازمان و ارائه مستندات ارائه شده از سوی بانک، سازمان صنعت، معدن و تجارت،استانداری‌ و سایر مراجع قانونی ذیصلاح خواهد بود.

وی در رابطه با دوره زمانی استفاده از مزایای مقرر در این بخشنامه نیز گفت: کارفرمایان کارگاه‌های مشمول در صورتیکه دوره وقوع دلایل ابرازی آنها مربوط به قبل از تصویب این آئین‌نامه باشد برای برخورداری از تسهیلات این آئین نامه مکلفند در مرحله اول ظرف سه ماه از تاریخ صدور این بخشنامه درخصوص پرداخت و یا ترتیب پرداخت اصل حق بیمه و بیمه بیکاری قطعی شده با سازمان تأمین اجتماعی توافق نمایند.

حمزه لویی بیان کرد: دو کمیته ستادی و استانی برای بررسی دلایل و تایید خوش حسابی کارفرمایان مشخص شده و در صورتی که بدهی کارگاه تا پنج میلیارد ریال باشد در کارگروه استانی و در غیر اینصورت در کارگروه ستادی خوش حسابی واحدها بررسی خواهد شد.

وی در ارتباط با نحوه بخشودگی جرایم جهت کارگاه های مشمول طرح یادآور شد: کارگاه در صورت پرداخت اصل حق بیمه و می تواند با تقسیط بدهی خود ظرف 12تا 36 ماه به ترتیب از میزان بخشودگی جرایم 100، تا 50 درصدی بهره مند شوند.

گزارش از سجاد آریان پور

کد خبر : ۳۸۲۶۸۵