خبرگزاری کار ایران

رئیس‌سازمان‌صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی‌خبر داد:

91 درصد صادرات آذربایجان‌غربی به ترکیه و عراق انجام می‌شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی‌گفت: 91 درصد صادرات استان آذربایجان‌غربی به کشورهای ترکیه و عراق انجام می‌شود.

به گزارش‌خبرنگار ایلنا از ارومیه،جعفرصادق اسکندری در جلسه کار گروه صادرات غیرنفتی استان آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه 55 درصد صادرات آذربایجان‌غربی به عراق انجام می‌گیرد، اظهار داشت: علاوه بر آن 36 درصد صادرات استان نیز به کشور ترکیه انجام می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی با اشاره به بیشترین اقلام صادراتی استان گفت: در این رابطه انواع آب میوه و کنستانتره با 12 درصد، سیمان چهار، سیب تازه سه، انواع سنگ‌های معدنی با دو درصد و 74 درصد باقی‌مانده، سایر کالاهای صادراتی از استان به کشورهای جهان را شامل می‌شود.

وی با اشاره به مهمترین موانع و مشکلات صادراتی کشور تصریح کرد: متاسفانه 75 درصد صادرات کشور تنها به شش کشور دنیا انجام گرفته و 91 درصد صادرات استان نیز به دو کشور عراق و ترکیه صورت می‌گیرد که این خود یکی از چالش‌های اساسی در حوزه صادرات کالاهای غیرنفتی محسوب می‌شود.

اسکندری بیان کرد: بنابر این انحصاری و محدود بودن صادرات کشورمان در بازارهای خارجی ناشی از عوامل محیطی خارجی از جمله مسئله بازار عراق و وجود بی‌نظمی در این کشور، کاهش درآمدهای نفتی و در نتیجه کاهش قدرت خرید، افزایش موانع غیرتعرفه ای و ممنوعیت واردات برخی کالاها توسط کشور عراق به شمار می‌رود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی افزود: علاوه بر آن تعطیلی بازارچه مرزی به ویژه سرو و ایجاد وقفه در صادرات با کشور ترکیه و نیز با توجه به اینکه در گذشته سالانه 200 تا 250 میلیون دلار از وجود تجارت چمدانی عاید استان می‌شد، با بسته شدن مرز و بازارچه سرو این مسئله مهم دچار مشکل شده است.

وی با اشاره به موانع صادراتی درون‌مرزهای کشور اظهار داشت: در این رابطه نیز بحث قوانین و بخش‌نامه‌های موردی از جمله صادرات سیب در مقابل واردات موز، مشکلات مرزی و نبود سامانه آماری و نیز نبود تجهیزات بازرسی ایکس‌ری از سایر مشکلات و مسائل پیش‌رو محسوب می‌شود.

اسکندری با بیان چالش‌های توسعه تجارت خارجی پرداخت و تصریح کرد: در این باره عدم وجود شرکت‌های خدمات تخصصی صادرات محور با توجه به اینکه 70 درصد صادرات استان بر عهده افراد حقیقی است و نیز مسئله بسته‌بندی و انبارداری نیز از سایر چالش‌های پیش‌رو محسوب می‌شود.

وی با اشاره به طرح‌های توسعه صادرات درون سازمانی امسال بیان کرد: تهیه گزارش از آخرین وضعیت موجود تجارت خارجی استان و پایش دائمی این موارد، احصاء مسائل و مشکلات مربوطه و ارائه به مراجع زیربط برای رفع آنها، مطالعه فرصت‌های بازارهای هدف صادراتی به ویژه تنوع‌سازی بازار، تشکیل بانک‌های اطلاعاتی در بحث کالایی بازار و نیز حمایت از اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری و سرمایه‌گذاری از جمله اقداماتی است که امسال انجام می‌گیرد.

اسکندری با بیان اقدامات برون‌سازمانی گفت: حمایت از تشکیل و توسعه شرکت‌های مدیریت صادرات، طراحی و تدوین برنامه راهبردی تشکل‌های صادراتی و نیز کمک به افزایش سطح علمی اعضای هیات مدیره و تشکل‌های اجرایی از اقدامات برون‌سازمانی امسال محسوب می‌شود.

وی افزود: در همین رابطه وجود مشوق‌ها و تامین مالی برای توسعه صادرات غیرنفتی، تکمیل زیرساخت‌های صادراتی به ویژه در مرزها، بهبود فضای کسب و کار، مدیریت صادرات در سطح ملی و رفع موانع روان‌سازی طرح‌ها از الزامات اجرایی کشور به شمار می‌رود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی با اشاره به اهداف صادراتی استان اظهار داشت: ارتقاء کیفیت محصولات کشاورزی صادراتی و محصولات عاری از سموم و آفت نباتی، حضور در بازارهای جهانی و جذب سرمایه گذار به منظور ارتقاء تولیدات داخلی صادرات‌گرا و نیز قیمت‌های رقابتی از اهداف صادراتی آذربایجان‌غربی محسوب می‌شود.

وی از پیش‌بینی تخصیص مشوق‌های صادراتی به میزان 300 میلیارد تومان در سال 95 خبر داد و بیان کرد: علاوه بر آن پیش‌بینی می‌شود که 100 میلیارد تومان به شکل سود تسهیلات برای بنگاه‌های صادراتی محقق شود.

کد خبر : ۳۸۲۵۷۴