خبرگزاری کار ایران

وزیر کشور در دیدار کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان:

نگاه ما به پناهندگان افغانستان در ایران نگاهی انسانی است

وزیر کشور گفت : در شرایط سخت مانند جنگ و تحریم پذیرای پناهندگان افغانستانی بودیم و این حمایت ها کماکان ادامه دارد .

به گزارش ایلنا، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور عصر شنبه در دیدار با فیلیپو گرندی کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان با تأکید بر این نکته که نگاه جمهوری اسلامی ایران به موضوع پناهندگان نگاهی انسانی است افزود: با توجه به شرایط جغرافیایی ایران بیش از سه دهه است که با موضوع پناهندگان عراقی و افغانستانی مواجه هستیم و در برخی مقاطع میزبان بیش از سه میلیون آواره و پناهنده از این دو کشور بویژه افغانستان بودیم. 

وزیر کشور با بیان اینکه بیش از ۹۷ درصد از پناهندگان افغانستانی در داخلی جامعه ایران زندگی می‌کنند و همانند ایرانیان از حق آموزش، بهداشت، شغل، امنیت و معاضدت‌های قضائی برخوردارند، افزود: ما همچنان به بازگشت داوطلبانه مهاجران افغانستان به کشورشان معتقدیم اما شرایط سخت در افغانستان از جمله نبود زیر ساخت‌های لازم از جمله مسکن، آموزش و مهم‌تر از همه امنیت، موجب شده است پناهندگان افغانستانی مقیم ایران با تردید به این موضوع نگاه کنند. 

رحمانی فضلی در این دیدار همچنین خواستار افزایش کمک‌های جامعه جهانی به پناهندگان شد و افزود: هرچند میزان حمایت‌های مالی سازمان ملل از پناهندگان ناچیز بوده، اما می‌توان به افزایش سقف خدمات آموزشی و بهداشتی به مهاجران افغانستانی کمک کرد. 

درا دامه این دیدار فیلیپوگرندی کمیسرعالی سازمان ملل در امور پناهندگان، با قدردانی از جمهوری اسلامی ایران در خدمات رسانی به پناهندگان در سه دهه گذشته گفت: تا زمانی که صلح و آرامش به افغانستان بازنگردد ما باید به پناهندگان این کشور کمک کنیم. 

وی گفت: برای حمایت از پناهندگان در حوزه‌های ایجاد شغل و خدمات آموزشی و درمانی بویژه برای اقشار آسیب پذیر و جوانان نیازمند دریافت منابع مالی بیشتر هستیم. 

کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان گفت: کماکان معتقدیم راه حل اصلی برای حل بحران پناهندگان افغانستان ایجاد امنیت در این کشور است و سازمان ملل باید تلاش خود را در این زمینه بکار گیرد.

کد خبر : ۳۸۲۱۷۸