خبرگزاری کار ایران

معاون امنیتی وزیر کشور:

سال گذشته ۷۵۳هزار مهاجر غیرقانونی را به کشورشان تحویل دادیم

معاون امنیتی و انتظامی وزیرکشور در نشست خبری مشترک با فیلیپوگرندی گفت:‌ در حد توان در بازسازی و کمک به امنیت و توسعه افغانستان کمک خواهیم کرد.

به گزارش ایلنا، حسین ذوالفقاری معاون امنیتی وزارت کشور در نشست مشترک خبری خود با کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان گفت: از روز گذشته میزبان کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان و هیات همراه بودیم. روز گذشته بازدیدی از شهر قم داشتند و در جریان وضعیت پناهندگان قرار گرفتند. 

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران سه نوع هزینه در ارتباط با مساله پناهندگان و مهاجرت‌ها داشته و دارد، گفت: ما بزرگ‌ترین جمعیت پناهندگان را با طولانی‌ترین مدت حضور یعنی نزدیک چهار دهه میزبانی می‌کنیم که هزینه بسیار زیادی برای کشور ما داشته است. 

ذوالفقاری اظهارداشت: هزینه دیگر این است که جمهوری اسلامی ایران در حد توان در بازسازی و کمک به امنیت و توسعه افغانستان نقش داشته است. 

وی یادآور شد: همچنین ما تلاش زیادی در جلوگیری از مهاجرت‌های غیرقانونی به دیگر کشور‌ها به خصوص به اروپا داشتیم. در سال گذشته ۷۵۳ هزار نفر از کسانی که غیرمجاز وارد جمهوری اسلامی ایران شدند را به کشورشان تحویل دادیم و هزینه زیادی در این زمینه متحمل شده‌ایم. 

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور گفت: آنچه امروز به عنوان راه حل اساسی با کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان و سفرای کشورهای پشتیبانی کننده داشتیم این بود که اساسی‌ترین کار برای حل مشکل پناهندگان انجام مسوولیت جامعه جهانی برای از بین بردن ناامنی‌ها در کشورهای منطقه و همچنین مقابله با فقر شدید در این کشور‌ها است. 

ذوالفقاری دو علت اصلی در تشدید آوارگی را مورد اشاره قرار داد و متذکر شد: ناامنی و مشکلات معیشتی از جمله عواملی است که به این بحران دامن می‌زند و متاسفانه نه تنها ما شاهد کابوس پناهندگی نیستیم بلکه شاهد افزایش آن و آوارگی‌های پی در پی هستیم. 

ذوالفقاری با بیان اینکه جامعه جهانی باید وظیفه خود برای از بین بردن فقر و نابرابری را محقق کند، گفت: تا زمانی که وضعیت افغانستان بهبود پیدا نکند و امنیت و معیشت آن‌ها تامین نشود شاهد وضعیت مناسبی برای کنترل پدیده مهاجرت از افغانستان نخواهیم بود. 

وی درباره اسکان مجدد پناهندگان در دیگر کشور‌ها خاطرنشان کرد: متاسفانه شاهد کاهش این روند هستیم اما برای حل مشکل پناهندگان باید سهمیه‌ای برای این موضوع در نظر گرفته شود تا شاهد حل مشکلات پناهندگان باشیم. 

ذوالفقاری اظهار داشت: کمک‌های جامعه بین‌المللی برای خدمات بهداشتی معیشتی برای پناهندگان مورد تاکید می‌باشد. 

در ادامه این نشست فیلیپو گرندی کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان اظهار داشت: روز دیگر روز جهانی پناهندگان است و این اولین سالگردی است که من مسئولیت رسیدگی به امور پناهندگان را برعهده دارم. 

وی افزود: ما از روز جهانی پناهندگان استفاده می‌کنیم تا تاکید بیشتری بر وضعیت پناهندگان در جهان ایجاد کنیم. 

کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان تصریح کرد: من از روز جهانی پناهندگان استفاده می‌کنم تا مشکلات پناهندگان افغان پر رنگ‌تر شود، چرا که متاسفانه پناهندگان افغان توسط جامعه بین‌الملل به فراموشی سپرده شدند و بیشتر زمانی که به مرزهای اروپا وارد شدند جامعه بین‌الملل به مشکل آن‌ها حساسیت نشان داد.

به گزارش ایلنا همچنین حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور در دیدار با فیلیپوگرندی کمیسرعالی سازمان ملل در امور پناهندگان با اشاره به میزبانی جمهوری اسلامی ایران از اتباع و مهاجرین افغانستانی در بیش از سه دهه اخیر گفت: از ۸۵۰ هزار مهاجر افغانستانی و عراقی ساکن در ایران فقط۳۰ هزار نفر در ۲۰ میهمانشهر زندگی می‌کنند و بقیه آنان مانند مردم ایران در شهر‌ها و روستاهای کشور آزادانه به زندگی و کار مشغولند. 

وی گفت: بر اساس تفاهم انجام شده بین وزارت بهداشت و درمان و کمیساریای عالی پناهندگان، مهاجرین افغانستانی مقیم ایران در سه سطح شامل بیماران خاص، افراد آسیب پذیر و افراد عادی تحت پوشش خدمات بهداشتی و درمانی و بیمه قرار خواهد گرفت این در حالی است که از مجموع ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار کمک‌های اعلام شده سازمان ملل ۵ میلیون دلار تحقق یافته است و در عین حال هزینه بیمه چند برابر این رقم است. 

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با اعلام اینکه بیش از ۴۰۰ هزار نفر از فرزندان اتباع افغانستانی مقیم ایران از خدمات آموزشی در ایران برخوردارند افزود: والدین ۴۸ هزار نفر از این دانش آموزان بطور غیر مجاز در ایران بسر می‌برند که بر اساس نظر مقام معظم رهبری از آن‌ها ثبت نام شده‌اند و سالانه برای هر دانش آموز ۲ میلیون تومان صرف آموزش دانش آموزان افغانستانی می‌شود. 

ذوالفقاری گفت: علیرغم اینکه سال گذشته تعدادی از مهاجرین غیر قانونی از مرزهای جمهوری اسلامی ایران به افغانستان برگردانده شده‌اند ولی روند مهاجرت ادامه دارد و اگر جلوی این روند را نگیریم مشکلات اروپا چند برابر خواهد شد؛ همچنان که بر اساس تجربه قبلی در صورت پذیرش یک میلیون مهاجر افغانستانی به طور مجاز معادل همین رقم مهاجران غیر مجاز نیز مجدد وارد خواهند شد و این اقدام به افزایش روند ورود غیر مجاز‌ها منجر خواهد شد. 

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با اعلام اینکه در صورت ادامه این روند و افزایش مهاجرت‌ها، کمک‌های مختصر بین المللی پاسخگوی هزینه‌های پناهندگان در ایران نخواهد بود افزود: دولت افغانستان با مسئولیت پذیری بیشتری شرایط را برای کاهش مهاجرت غیر مجاز اتباع خود به سایر کشور‌ها از جمله جمهوری اسلامی ایران فراهم کند. 

در این گفتگو دو جانبه فیلیپوگرندی کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان نیز همکاری جمهوری اسلامی ایران با کمیساریای عالی پناهندگان را بسیار ارزشمند توصیف کرد و با تأکید بر فراهم کردن زمینه مساعد در کشور افغانستان برای کاهش مهاجرت‌ها افزود: بار اصلی پذیرش پناهندگان افغانستان به عهده ایران است و باید جامعه جهانی با تزریق اعتبار و کمک‌های مالی با پدیده مهاجرت‌های جمعی به ایران و کشورهای اروپایی مقابله کند. 

فیلیپوگرندی همچنین از اجرای طرح‌های بیمه درمانی و آموزش کودکان افغانستان در ایران قدردانی کرد.

کد خبر : ۳۸۲۱۷۳