خبرگزاری کار ایران

فاضل میبدی در شیراز:

شریعتی از جهالت مذهبی آزار بسیاری دید/ برخورد تند در فرهنگ‌سازی جواب نمی‌دهد

حجت‌الاسلام محمدتقی فاضل میبدی با اشاره به دوران زندگی علی شریعتی ابراز کرد: شریعتی بیش از همه از ناحیهٔ جهالت مذهبی اذیت شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از شیراز، حجت‌الاسلام فاضل میبدی که شامگاه جمعه ۲۸ خرداد در مراسم افطاری اصلاح‌طلبان فارس که به میزبانی «سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی منطقهٔ فارس» و «انجمن اسلامی جامعهٔ پزشکی ایران _ شاخهٔ فارس» در شیراز برگزار شد، سخن می‌گفت: نفاق را موضوعی در مقابل صداقت در جامعه دانست و نسبت به بروز جامعهٔ نفاق‌زده هشدار داد.

او با بیان اینکه هیچ اخلاق تحمیلی مورد تأیید اسلام نیست، به جوامع غربی اشاره و تصریح کرد: شیفتهٔ فرهنگ غرب نیستم، اما در غرب، شخصیت کاذب کمتر وجود دارد. بنابراین اگر اخلاق و ایدئولوژی بخواهد از بالا به جامعه تحمیل شود، آن جامعه دوشخصیتی خواهد شد که به اعتقاد من دوشخصیتی بارآمدن افراد برای جامعه بسیار خطرناک است.

این عضو مجمع محققین و مدرسین حوزهٔ علمیه قم استفاده ابزاری از دین را یکی از عوامل مهم نفاق و ریاکاری در جامعه برشمرد و با انتقاد از عدم توجه به احیای اهداف دین در جامعه گفت: اثر احکام دین باید اول در دنیا مشخص شود و بعد در قیامت.

او با طرح این سوال که چرا آنقدر که به اجرای احکام دین در جامعه حساس هستیم، بر اهداف دین حساس نیستیم؟ افزود: چرا فریاد واسلاما برای عدالت اجتماعی بالا نیست؟ ولی برای اجرای یک کنسرت یا یک نخ موی زنی، فریاد‌ها سر می‌دهیم؟

فاضل میبدی با بیان این‌که بی‌توجهی به عدالت اجتماعی هم منکر است، افزود: باید با مسئله فرهنگ به جنگ منکرات برویم نه با برخوردهای تند.

این محقق امور دینی در ادامه با بیان اینکه نقد جامعهٔ اسلامی به معنای تضعیف شخص یا گروهی نیست، ادای امانت را از دیگر شاخص‌های ارزیابی جامعهٔ دینی برشمرد و گفت: ادای امانت فقط شامل یک امانت فیزیکی بین دو فرد نمی‌شود؛ بلکه قبول مسئولیت و نحوهٔ به‌کارگیری مسئولیت و شایسته‌سالاری هم ادای امانت است.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: ما در جمهوری اسلامی به‌دنبال تحقق اسلامیتِ جمهوری ایران و تحقق اهداف اسلام و دین بودیم.

فاضل میبدی در این مراسم، که با شب سالگرد درگذشت دکتر شریعتی مصادف شده بود، یاد او را گرامی داشت و گفت: به‌رغم برخی انتقادها به آرا و اندیشه‌های شریعتی، دینداری روشنفکر و دردمند بود که هیچ چیز برای خود نمی‌خواست. شریعتی درد جامعه داشت و دردش هم این بود که چرا برخی روشنفکران درد جامعه ندارند.

عضو مجمع مدرسین و محققین حوزهٔ علمیهٔ قم با اشاره به دوران زندگی علی شریعتی ابراز کرد: شریعتی بیش از همه از ناحیهٔ جهالت مذهبی اذیت شد.

او با بیان اینکه شریعتی به دنبال عدالت اجتماعی بود، افزود: شریعتی همچون اقبال لاهوری بر بازسازی اندیشهٔ دینی پافشاری می‌کرد و معتقد بود احیای دینی تنها با خرافه‌زدایی از دین محقق نمی‌شود.

پیش از سخنرنی حجت الاسلام فاضل میبدی، مسعود رهبری معاون سیاسی دبیرکل سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی و رئیس شورای منطقهٔ این سازمان در فارس، ضمن عرض خیرمقدم به حاضران، برگزاری مراسم افطار در ماه رمضان و سوگواره در ماه محرم را دو برنامهٔ تثبیت‌شدهٔ این سازمان در فارس عنوان کرد و اظهار داشت: سازمان عدالت و آزادی تعمد دارد که برنامه‌های ملی و مذهبی عمومی را به‌طور مشترک با احزاب و تشکل‌های دیگر انجام دهد تا در خلال برنامه‌ریزی و اجرای این برنامه‌ها فضای همکاری، گفت‌وگو و صمیمیت در بین بدنهٔ احزاب اصلاح‌طلب بیش‌ازپیش تعمیق شود و آشنایی اعضای احزاب از همدیگر راه را بر تفاهم و همدلی عمیق و بلندمدت هموار کند.

او از انجمن اسلامی جامعهٔ پزشکی شاخهٔ فارس، بابت همکاری در برگزاری این مراسم قدردانی کرد و افزود: این انجمن تشکیلاتی ۲۵‌ساله است که تاکنون افتخارهای زیادی را برای جریان اصلاحات به ارمغان آورده است.

کد خبر : ۳۸۱۸۸۶