خبرگزاری کار ایران

انتقاد جمهوریخواهان آمریکا از قراداد ۱۷ میلیارد دلاری ایران‌ایر و بویینگ‌

جمهوریخواهان آمریکا نسبت به عواقب عقد قرارداد ۱۷ میلیارد دلاری ایران با شرکت هواپیمایی بویینگ هشدار دادند.

به گزارش ایلنا به نقل از فاکس‌نیوز، اعلام عقد قرارداد بین ایران و شرکت هواپیمایی بویینگ در ایالات متحده آمریکا در حالی خبر ساز شده است که نمایندگان جمهوری‌خواه مجلس سنای این کشور پرچم قرمز خود را در خصوص فروش ۱۰۰ جت مسافربری به ایران بالا برده و نسبت به مزایای نظامی این هواپیما‌ها برای ایران هشدار داده‌اند. 

این نمایندگان جمهوری‌خواه پیش‌تر در نامه‌ای به رییس بویینگ خواستار لغو این توافق شده و مدعی شده بودند که فروش هواپیما‌ها به ایران به طور بالقوه منجر به تقویت قوای نظامی این کشور خواهد شد. 

فاکس نیوز در گزارشی در همین خصوص تاکید کرده است اینکه ایران از صنایع هوایی برای اهداف نظامی استفاده می‌کند یا خیر روشن نیست، اما با اشاره به نامه روز پنجشنبه نمایندگان جمهوری‌خواه مجلس مدعی شده اطلاعاتی در خصوص پیامدهایی ضد امنیت ملی آمریکا در این قرارداد و مذاکرات ذکر شده است. 

وال استریت ژورنال روز چهارشنبه هفته گذشته در خبری از قرارداد فروش ۱۰۰ جت مسافربری بین ایران و شرکت بویینگ خبر داد و ارزش این قراداد را ۱۷ میلیارد دلار تخمین زد. بر همین اساس باید گفت این قرارداد بزرگ‌ترین قرداد با ایران بعد از برداشته شدن تحریم‌هاست. 

در نامه پیتر رسکام و هنسارلینگ نمایندگان جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا این ادعا که فروش هواپیما به کشوری که به تازگی توسط وزارت امور خارجه آمریکا به عنوان دولت حامی تروریسم شناخته شده نوعی تسلیح این دولت است بار‌ها تکرار شده است. 

به گزارش فاکس نیوز جمهوری خواهان مخالف برجام در این نامه مدعی شده‌اند که شرکت ایران‌ایر از ابتدا با هدف پشتیبانی از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توسط وزارت دارایی ایران شکل گرفته و از این رو هیچ دلیلی وجود ندارد که فکر کنیم این شرکت اهداف خود را کنار گذاشته است. 

سخنگوی شرکت بویینگ در پاسخ به این نامه گفته است که هر توافقی با ایران مشروط به پذیرش دولت آمریکا است و از سوی دیگر جان کربی سخنگوی دولت نیز بدون نام بردن از شرکت بویینگ تاکید کرده که دولت در صدد مخالفت با هیچ گونه قرداد تجاری با ایران نیست و در عوض تلاش می‌کند بر سر تعهدهای مرتبط با توافق هسته‌ای بماند تا از تعهد ایران بر معاهدات هسته‌ای‌اش اطمینان داشته باشد.

کد خبر : ۳۸۱۸۶۶