خبرگزاری کار ایران

آیت الله مکارم شیرازی:

علامه طباطبایی(ره) از متقین بود/ روحیه تقوا را در جامعه بارور کنیم

یکی از مراجع تقلید شیعه در قم، گفت: بر اساس منابع دینی کسی که در همه عرصه ها صادق است و با صدق دیگران نیز هماهنگی می کند، از متقین است؛ اگر همه این نشانه ها در کنار هم جمع شود مجموعه کاملی از این مباحث گردآوری می شود؛ کاری که علامه طباطبایی این کار را در تفسیر قرآن به قرآن انجام می دادند.

به گزارش ایلنا از قم، آیت الله مکارم شیرازی چهارشنبه شب در گردهمایی اساتید تفسیر حوزه، که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد گفت: دوران زندگانی حضرت پیامبر(ص) دو دوره بود که شامل دوره مکه و دوره مدینه بود؛ یکی از محرومیت های حضرت خدیجه آن بود که مشکلات دوران مکه را دیدند، ولی دوران پیروزی های مدینه که جبران آن سختی ها بود را ندیدند.

وی افزود: هرزمانی که پیامبر اکرم(ص) از مسجد الحرام یا از بیرون از خانه بر می گشتند یکی از کارهایی حضرت خدیجه آن بود که زخم های پیامبر را می شستند یا پاک می کردند یا این زخم ها را می بستند.

این مرجع تقلید اظهارکرد: جامعه ما باید از برکات وجودی مادر حضرت زهرا(س) بهره مند شود و به برکت عنایات ایشان این مشکلات از جامعه اسلامی محو شود.

آیت الله مکارم شیرازی گفت: خداوند متعال احکام را بیان کرده و فلسفه این احکام را نیز بیان کرده است؛ یکی از این مباحث، حکمت و فلسفه روز است که روح تقوا را زنده می کند.

وی افزود: دو آیه در قرآن بیان شده که به صفات متقین اشاره دارد ؛خداوند در سوره بقره شش ویژگی برای تقوا بیان کرده؛ ایمان به خدا و روز قیامت و انبیا و کتب انبیا مرحله اول است؛ در ادامه خداوند به بحث انفاق اشاره می کند و بیان می کند که فرد مومن مال خود را به رغم علاقه به خویشان و ایتام و سائلین و... انفاق می کند.

این مرجع تقلید بیان کرد: اقامه نماز و اعطای زکات از دیگر صفات مومن است که خداوند در این سوره به آن اشاره کرده است؛ نشانه دیگر افراد متقی آن است که فرد متقی به پیمان و معاملات خود به بهترین شکل عمل می کند.

وی اظهار کرد: در ماه رمضان باید برنامه هایی داشته باشیم که تمام خصلت های ایمان در انسان متبلور شود؛ آثار تقوا در عرصه های مختلف جامعه را متحول می کند و باید این روحیه را در جامعه بارور کنیم.

آیت الله  مکارم شیرازی گفت: بر اساس منابع دینی کسی که در همه عرصه ها صادق است و با صدق دیگران نیز هماهنگی می کند، از متقین است؛ اگر همه این نشانه ها در کنار هم جمع شود مجموعه کاملی از این مباحث گردآوری می شود؛ کاری که علامه طباطبایی این کار را در تفسیر قرآن به قرآن انجام می دادند.

وی افزود: بعید نیست که جهاد وسعت معنوی داشته باشد و جهادهای مختلف از جمله فرهنگی و.... را شامل شود؛ یکی از مشکلات در جامعه، مساله جهاد فرهنگی است؛ جهاد در مسیر زنده کردن ارزش های اسلامی از مهمترین رسالت های حوزوی است.

این مرجع تقلید بیان کرد: مساله جهاد فرهنگی در حال حاضر متولی خاصی ندارد؛ مثلا برای امر به معروف و نهی از منکر چه کسی متولی است؛ امروزه وضع خانواده ها با مشکلات مختلف روبرو است؛ متولی مسایلی چون بد حجابی و ازدواج جوانان و... چه کسی است؛ د رواقع متولی همه این امور حوزه های علمیه است.

وی اظهار کرد: اگر در مقابل این مشکلات سکوت کنیم، روز به روز این مشکلات بیشتر می شود و ممکن است به جایی برسیم که نتوانیم جلوی آن را بگیریم.

آیت الله مکارم شیرازی گفت: در زمان شاه، توده ای ها فضای جامعه را به حدی آلوده کرده بودند که خداباوری را نیز ضد ارزش می خواندند.

وی افزود: امر به معروف ونهی از منکر که حافظ تمامی ارزشهای اسلامی است باید در جامعه پیاده شود و روحانیت در فرهنگ سازی در این مساله نقش مهمی دارند؛ زیرا امر به معروف سبب اقامه دیگر فرایض می شود و جامعه را از آلودگی ها نجات می دهد.

این مرجع تقلید بیان کرد: قم پایگاه تشیع و انقلاب و نظام و مرجعیت است؛ نباید قم به شکلی درآید که اگر به کسی تذکر دوستانه محبت آمیز دهند در مقابل آمربه معروف برتابد و بر سر او فریاد بزند؛ اگر سکوت کنیم به این مرحله نیز خواهیم رسید که نباید این اجازه را بدهیم.

کد خبر : ۳۸۱۶۴۲