خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس حقوقی:

ورود ضابط قضایی به تجمع کارگران شهرداری غیرقانونی است

asdasd
کد خبر : ۳۸۱۱۳۴

یک کارشناس حقوقی می گوید: براساس قانون آیین دادرسی کیفری، برگزاری تجمع صنفی جرم نیست و ضابط قضایی نمی‌تواندبه همین سادگی به مساله ورود کرده و کارگران را بازداشت کند.

«علیرضا مقدم»، کارشناس حقوقی در گفتگو با ایلنا در ارتباط با بازداشت 28 کارگر شهرداری اهواز گفت: در این مورد، ضابط قضایی نباید ورود می‌کرد و کارگران نبایستی بازداشت می‌شدند.

وی ادامه داد: برگزاری تجمع صنفی جرم نیست و نمی‌توان کارگران را به صرف حضور در یک محل یا برگزاری اجتماعات صنفی مسالمت آمیز بازداشت نمود.

مقدم در تشریح بیشتر این مطلب افزود: ضابط قضایی فقط در شرایط خاص قانونی می تواند ورود کرده و افرادی را در خیابان یا مکان های عمومی بازداشت کند که این شرایط خاص هم در قانون آیین دادرسی کیفری به صراحت بیان شده است.

وی ادامه داد: بر طبق قانون آیین دادرسی کیفری، ضابط قضایی فقط در "جرایم مشهود" اجازه ورود دارد و جرایم مشهود بر اساس قانون به اعمال مجرمانه ای اطلاق می‌شود که علنی و در انظار عمومی انجام شود.

این وکیل دادگستری افزود: بنابراین براساس نص صریح قانون، تجمع کارگران شهرداری اهواز که در اعتراض به معوقات مزدی خود در مقابل دفتر کارفرما و محل کار خود اجتماع کرده‌ بوده‌اند، مصداق جرم مشهود محسوب نمی‌شود و به این ترتیب، ورود نیروهای انتظامی و بازداشت آنها غیرقانونی است.

مقدم در ادامه با بیان این مطلب که اعمال سختگیری و استیلای نگاه قضایی به فعالیت‌های صنفی خلاف قوانین مطروحه است و به تشدید مشکلات جامعه می انجامد گفت: در مساله کارگران شهرداری اهواز،  متاسفانه کارفرما نیز از اهرم قدرت و فشار بر علیه کارگران استفاده کرده است و به جای پاسخگویی به مطالبات کارگران، پای بازداشت و زندان را وسط کشیده و از این ابزارها برای پاک کردن صورت مساله استفاده کرده است.

وی در پایان در ارتباط با ادامه بازداشت کارگران تصریح کرد: با توجه به گذشت دو روز از بازداشت کارگران، ادامه این بازداشت نیز غیر قانونی است مگر این که کارگران به دادگاه ارجاع داده شوند و قاضی حکم بازداشت موقت صادر کند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز