خبرگزاری کار ایران

نایب رئیس اتحادیه سازندگان مهر و پلاک درگفت‌وگو با ایلنا:

مُهرها دارای شناسنامه و کد شناسه می‌شوند/ چک در صدر اسناد جعل شده

بهادری گفت: ما تلاش داریم به نقطه‌ای برسیم که زمینه جعل کمتر شود و یا حداقل کمتر کسی توانایی جعل مهر را داشته باشد.

نایب رئیس اتحادیه سازندگان مهر و پلاک در گفت‌‌وگو با خبرنگار ایلنا‌ با ‌بیان‌ اینکه مهرهای جدید به صورتی طراحی شده که امکان جعل به حداقل رسیده است اظهار داشت: جعل مهر همواره یکی از چالش‌هایی بوده که صنف ما با آن رو به رو بوده و به لحاظ امنیتی و قضائی همیشه برای حاکمیت مهم بوده است.

بهادری ادامه داد: هر نوع جعلی منقوش به یک مهر است و در تمامی جعل‌های اسناد بهادار دولتی و اختلاس‌های صورت گرفته از مهر استفاده شده است. از سوی دیگر برخی از نهادهای حکومتی به دنبال راه‌هایی برای جلوگیری از جعل مهر خود بودند اما در جامعه برای این امر حساسیتی وجود نداشت.

وی افزود: هر مهری برای مجموعه خود از ارزش بالایی برخوردار است و حتی شخصیت‌های حقیقی به دنبال این هستند که مهرشان منحصر به فرد باشد. این بحث همواره جزء دغدغه‌های اتحادیه بوده  و بر همین اساس در چند سال اخیر با همکاری برخی از مراکز پژوهشی این موضوع را از نظر علمی دنبال کردیم.

بهادری تصریح کرد: خوشبختانه سازمان پژوهش‌های علمی ریاست جمهوری در این قضیه با ما همکاری خوبی داشت و با استفاده از متخصصین مختلف در زمینه‌های مختلف از جمله رنگسازی، ژلاتین و سایر حوزه‌های مربوطه توانستند به یک راه ‌حل برای ساخت مهری که از نظر امنیتی دارای تمام ویژگی‌ها باشد، دست پیدا کنند.

نایب رئیس اتحادیه سازندگان مهر و پلاک ادامه داد: ما تلاش داریم به نقطه‌ای برسیم که زمینه جعل کمتر شود و یا حداقل کمتر کسی توانایی جعل مهر را داشته باشد. البته هر چقدر مسائل امنیتی در تمام حوزه‌ها پیشرفت کند متناسب با آن جاعلان نیز شگردهای جدیدی استفاده خواهند کرد.

بهادری تصریح کرد: به غیر از تمهیدات فنی در ساخت مهر ما برنامه‌ریزی دقیقی کرده ایم که برای هر مهر، کد شناسه تعریف شد و هر مهری دارای شناسنامه باشد. با استفاده از این روش هر شخصیت حقیقی و حقوقی دارای یک کد شناسه مخصوص به خود است و آن کد تبدیل به شناسنامه صاحب مهر خواهد شد.

وی با بیان اینکه این سیسیتم بر پایه اینترنت است اظهار داشت: با توجه به گسترش دسترسی به اینترنت در کشور، این سیستم را به صورت آنلاین طراحی کرده‌ایم. به این صورت که هر فردی در مراجعه به واحد مهرسازی برای خود صاحب شناسنامه می‌شود و مشخصات مهر بر اساس اساسنامه ثبت شده در روزنامه رسمی در سیستم بارگذاری می‌شود. بعد از بارگذاری، سیستم یک کد اختصاصی می‌دهد که آن کد در گوشه مهر ثبت می‌شود.

نایب رئیس اتحادیه سازندگان مهر و پلاک افزود: در کشور ما جعل در همه حوزه‌ها وجود دارد و در حوزه چک این امر بیشتر به چشم می‌آید. به طوری که جاعلین با خرید چک و درست کردن یک مهر تقلبی و با استفاده از آن در پشت یا روی چک اقدام به کلاهبرداری می‌کنند.

وی ادامه داد: با اجرای طرح جدید، مهرهایی که فاقد کد شناسه باشند، جعلی محسوب می‌شوند و در صورت داشتن کد، فرد دریافت کننده چک می‌تواند با زدن آن کد در سامانه و دریافت مشخصات صاحب مهر از اصالت سند مطلع شود.

بهادری تصریح کرد: با اجرای این طرح علاوه بر کاهش جعل واحدهای غیر مجاز ساخت مهر نیز به دلیل عدم دسترسی به سامانه به طور اتوماتیک از بازار حذف خواهند شد.

وی در مورد زمان اجرای این طرح گفت: نمی‌خواهیم به صورت ضربتی این طرح را اجرا کنیم اول می‌خواهیم اطلاع‌رسانی به طور کامل انجام شود و اعضای اتحادیه نیز آموزش‌های لازم را ببیند. به دنبال این هستیم که اعضای این اتحادیه خود به دنبال اجرای این طرح باشند.

وی در پایان با اشاره به مهرهای قدیمی گفت: دارندگان این مهرها می‌توانند با مراجعه به یکی از واحدهای مهرسازی، بدون هیچ تغییری در شکل مهر، کد خود را دریافت کنند.

کد خبر : ۳۸۰۸۰۵