خبرگزاری کار ایران

وزیر کشور در آذربایجان شرقی:

اقتصاد مقاومتی باید به فرهنگ عمومی و گفتمان غالب جامعه تبدیل شود

وزیر کشور با اشاره به اهمیت اقتصاد مقاومتی در توسعه جامعه گفت: اقتصاد مقاومتی باید به فرهنگ عمومی و گفتمان غالب جامعه تبدیل و معنای درست آن برای مردم و فعالان اقتصادی تبیین شود.

به گزارش ایلنا، عبدالرضا رحمانی فضلی در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان آذربایجان شرقی گفت: امروز منابع عمومی دولتی پاسخگوی نیازهای کشور نیست و اقتصاد مقاومتی امری حتمی و گریزناپذیر است.

او گفت: اقتصاد مقاومتی پاشنه آشیل کشور است و دستیابی به رشد اقتصادی هشت درصد مستلزم تلاش همه جانبه برای تحقق برنامه ها و اهداف اقتصاد مقاومتی است.

رحمانی فضلی با بیان اینکه ریل گذاری جدیدی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور در حال انجام است، تاکید کرد: بدیهی است که در این مسیر مشکلات و موانع زیادی وجود خواهد داشت و باید با ارایه ساز و کارهای جدی و پیگیری امور، موانع را از سر راه برداشت.

 وزیر کشور ادامه داد: بر این اساس قرارگاه مرکزی اقتصاد مقاومتی در تهران شکل گرفته و جلسه‌های مربوط به بخش‌های مختلف آن به صورت هفتگی برگزار می شود.

 رحمانی فضلی افزود: علاوه بر آن دستگاه‌های دولتی نیز موظف شده اند تا مشکلات موجود بر سر راه تحقق اقتصاد مقاومتی را برطرف کنند.

او با اشاره به ضرورت گزارش دهی همه دستگاه‌ها از اقدام‌هایی که در زمینه اقتصاد مقاومتی انجام می دهند، گفت: مسئولان نهادها و دستگاه ها باید با جدیت و آینده نگری کارها را پیگری کنند و گزارش‌های خود را سر موقع ارایه دهند تا در آینده مجبور به توجیه اقدام های انجام نشده نشوند.

وزیر کشور، بازه زمانی اجرای برنامه های اقتصاد مقاومتی را به سه بخش کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت تقسیم کرد و گفت: در بازه زمانی کوتاه مدت باید واحدهای تولیدی غیر فعال را فعال کنیم اما تشخیص اینکه چگونه می توان این کار را انجام داد، مهم است.

او از طرح های نیمه تمام به عنوان یک چالش برای کشور یاد کرد و گفت: دکتر روحانی از ابتدای آغاز به کار دولت تدبیر و امید بر ضرورت واگذاری این طرح ها تاکید ویژه ای داشته اند.

وزیر کشور تلاش برای تسریع در واگذاری طرح های نیمه تمام را یک ضرورت دانست و گفت: باید مواقب باشیم که واگذاری طرح های نیمه تمام به داستان اصل ۴۴ گرفتار نشود که طی آن بسیاری از واحدها به کمترین قیمت فروخته شد. البته ذات اصل ۴۴ تصمیم درستی بود که در مسیر اجرا دچار مشکل شد.

وزیر کشور با بیان اینکه بسیاری از طرح های در حال اجرا ابتدا تملک سرمایه ای است اما بعد از بهره برداری، شکل جاری به خود می گیرد، اظهار کرد: این یک آفت و امری هزینه بر است و بر این اساس باید طرح های نیمه تمام به کسانی که کننده کار هستند، واگذار شود.وی با بیان اینکه در تجهیز منابع داخلی به عنوان اولویت سرمایه گذاری در اجرای طرح های مختلف، ضعف داریم، گفت: بر این اساس ناگزیر از جذب سرمایه های خارجی هستیم.

رحمانی فضلی با اشاره به ظرفیت های بالای استان ها، این سئوال را مطرح کرد که چرا هر استان نباید یک صندوق توسعه داشته باشد و بانک های عامل آن نتوانند یک هلدینگ قوی تشکیل دهند؟

او با اشاره به سرمایه های ملی زمین مانده در بخش های مختلف اظهار کرد: به عنوان نمونه ۱۲ هزار کیلومتر راه آهن در کشور وجود دارد که ارزش هر کیلومتر آن ۷۰ میلیارد ریال بوده و این رقم نجومی دارایی در زمین مانده است.

رحمانی فضلی یادآور شد: باید مفاهیم اقتصاد مقاومتی را خوب تفهیم و برای مسئولان دوره های آموزش توسعه همراه با ارایه مدل های موفق و نظریه های توسعه برگزار شود.

وزیر کشور با اشاره به ضرورت آموزش خلاقیت، نوآوری و تولید به کودکان در سنین پایین گفت: به عنوان مثال می توان زنگ اقتصاد مقاومتی در مدارس برگزار کرد.

کد خبر : ۳۸۰۵۰۸