خبرگزاری کار ایران

درگیری نیروهای افغانستان و پاکستان در گذرگاه مرزی «تورخم»

گزارش‌ها حاکی از درگیری نیروهای افغانستان و پاکستان در گذرگاه مرزی «تورخم» است.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، سربازان افغانی و پاکستانی در طول شب و در نقاط کلیدی مرزی در انتهای گذرگاه تورخم به تبادل آتش پرداختند.

بر اساس اظهار نظر مقام‌های افغان، در جریان این درگیری‌ها یک سرباز افغان کشته و شش نفر دیگر مجروح شده‌اند. ارتش پاکستان عنوان کرده است که سربازان این کشور در دروازه «تخام» در مناطق کوهستانی شمال غرب پاکستان و شرق افغانستان مجروح شده‌اند.

هر دو این کشور ها یکدیگر را به شروع این نبرد ها متهم کرده‌اند؛ نبردی که از ساعت 9 شب به وقت محلی آغاز شد و در طول شب نیز ادامه یافته است.

«عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی دولت افغانستان در توئیتی اعلام کرد: «در حال حاضر بر سر آتش‌بسی با دولت پاکستان به توافق رسیده‌ایم و خواستار بر طرف شدن این مشکلات از طریق تلاش‌های دیپلماتیک هستیم. جنگ‌هایی که پاکستان آن را آغاز کرده است، به نفع هیچ کس نیست.»

روابط میان این دو همسایه در ماه های اخیر آسیب دیده است. کابل پاکستان را به پناه دادن به نظامیانی که به دنبال سرنگونی دولت افغانستان هستند، متهم کرده است. از جمله این گروه‌ها می‌توان به شبکه حقانی اشاره کرد که برای حملات عمده در پایتخت متهم است.

پاکستان در مقابل حمایت از این شبه‌نظامیان را انکار کرده و عنوان کرده که در حال ساخت یک مرز در نزدیکی تخام، شهری  در پاکستان در نزدیکی مرز این کشور با افغانستان برای جلوگیری از عبور شبه نظامیان از میان این دو کشور است.

ارتش پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «برای کنترل عبور و مرور گروه‌های تروریستی از تخام، پاکستان در حال ساخت یک دروازه در سمت خود در مرز است تا از این طریق بتواند حرکات غیرقانونی و ناخواسته را کنترل کند. نیرو های امنیتی پاکستانی به آتش افغانستان به طور موثر پاسخ دادند.»

«ایوب حسین‌خیل» فرمانده پلیس مرزی افغانستان، عنوان کرد که این درگیری‌ها ساعت پنج صبح روز دوشنبه متوقف شده است.

وی در ادامه افزود: «نیروهای کمکی دریافت کرده و آماده دفاع از کشورمان تا آخرین قطره خون نیز هستیم.»

ماه گذشته میلادی دولت پاکستان یک قرارگاه نظامی میان وزیرستان جنوبی در پاکستان و استان پکتیکا در افغانستان ساخته و به مقام‌های افغانستان تحویل داده بود.

ساعاتی بعد مقام‌های افغان این موقعیت نظامی را بسته و عنوان کردند که مرز های حقیقی در حدود یک کیلومتر داخل خاک پاکستان قرار گرفته است.

 

کد خبر : ۳۸۰۴۸۱