خبرگزاری کار ایران

رئیس مدیریت بیماری‌های دامی اداره دامپزشکی استان کرمانشاه:

احتمال شیوع بیماری تب کریمه در تابستان

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه، گفت: احتمال شیوع تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در فصل تابستان وجود دارد و دامداران باید نسبت به سمپاشی بدن و جایگاه دام خود اقدام کنند.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی دامپزشکی کرمانشاه، مجید همتی با اشاره به شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در فصل تابستان، اظهار کرد: تب کریمه کنگو نوعی بیماری ویروسی است که مشترک بین انسان و دام بوده و بدون هیچ‌گونه علامتی در دام دیده می‌شود.

وی ادامه داد: این بیماری در انسان بسیار خطرناک است و با تب آغاز شده و دارای علائمی مانند بی‌اشتهایی، تهوع، سردرد است و در نهایت موجب پارگی دیواره مویرگ‌ها در مغز و سکته مغزی می‌شود.

به گفته رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه، این بیماری در دام از راه‌های مختلفی انتقال می‌یابد و مهمترین ناقل تب کریمه کنگو، کنه‌ها هستند و علاوه بر آنها گروهی از حشرات نیز عامل انتقال بیماری به شمار می‌روند.

همتی به دیگر راه‌های انتقال بیماری تب کریمه کنگو از دام به انسان اشاره کرد و گفت: خون و ترشحات دام آلوده تهدیدی بزرگ برای افرادی است که گوشت قرمز مورد نیاز خود را از کشتارهای خیابانی  و غیر مجاز تهیه می‌کنند.

این مقام مسئول بیان کرد: فردی که دچار این بیماری شود خون و ترشحات او نیز در بیمارستان می‌تواند عاملی برای انتقال باشد.

وی با اشاره به سم پاشی  بدن و جایگاه‌های دام زیر نظر کارشناسان اداره کل دامپزشکی در راستای جلوگیری از شیوع این بیماری، افزود: دامداران بایستی به طور مرتب و مستمر جایگاه و بدن دام‌های خود را سم پاشی کنند.

همتی با بیان اینکه قصاب‌ها، دامداران، دامپزشکان، پرستاران، سلاخ‌ها و افراد شاغل در میدان دام بیشتر در معرض این بیماری هستند، گفت: قصاب‌ها و سلاخ‌ها باید از لباس مخصوص و همچنین تجهیزات لازم همچون ماسک، روپوش و چکمه استفاده کنند و در زمان کار علاوه بر اینکه از خوردن و آشامیدن پرهیز کرده از گذاشتن چاقو میان دندان‌ها نیز خودداری کنند.

کد خبر : ۳۸۰۳۳۵