خبرگزاری کار ایران

ساداتیان در گفت‌وگو با ایلنا:

تاثیر مشکلات دولت قبل هنوز بر دوش دستگاه دیپلماسی سنگینی می‌کند

یک مدیرکل اسبق وزارت امور خارجه تاکید کرد: سایه مشکلات سیاست خارجی دولت قبل و تاثیر آن تا به امروز بر دوش دستگاه دیپلماسی سنگینی می‌کند.

سیدجلال ساداتیان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، با اشاره به سفر محمدجواد ظریف به اروپا گفت: یکی از عمده مشکلاتی که کشور در دوره دولت‌های آقای احمدی‌نژاد با آن مواجه شد، این است که عرصه سیاست خارجی ایران ناکارآمد و روابط خارجی ما فلج شد.

او ادامه داد: در دولت آقای احمدی‌نژاد تقریبا روابط دیپلماتیک ما با تمام کشورهایی که به نوعی با آنها مراوداتی داشتیم -به خصوص آنهایی که در اولویت ما بودند و جایگاه مهم برای ما داشتند- دچار مشکل داشتیم که سایه آن مشکلات و تاثیر آن تا به امروز بر دوش دستگاه دیپلماسی سنگینی می‌کند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه یکی از اولویت‌های دولت تدبیر و امید سامان‌بخشی به دستگاه دیپلماسی بود، اظهار داشت: دولت روحانی برای سامان دادن به دستگاه دیپلماسی و بهبود روابط خارجی ایران تلاش‌های بسیاری انجام داده و اینک می‌توان گفت که وزارت امور خارجه از کارآمدترین و قدرتمندترین دستگاه‌های کشور است.

ساداتیان با بیان اینکه تلاش‌های وزارت برای بهبود روابط با کشورهای دنیا در قالب برجام نمود یافته است، تصریح کرد: اینک با دستیابی به برجام و ورود به دوره پسابرجام، آثار توافق هسته‌ای و آن تلاش‌ها باید برای مردم ملموس شود که البته این مسئله زمان‌بری است و در یک شب دو شب شدنی نیست. از طرفی باید از فرصت برجام برای بهبود روابط با دیگر کشورهای دنیا و افزایش جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی‌مان استفاده کنیم.

او با یادآوری سفرهای ظریف خاطرنشان کرد: وزیر امور خارجه در سفر به نروژ و دیگر کشورها به دنبال استفاده از این فرصت‌هاست. در این سفرها، آقای ظریف به دنبال آن است تا روابط سیاسی را افزایش دهد. از سویی، او به دنبال توسعه همکاری‌های اقتصادی و گسترش مناسبات تجاری را گسترش دهد.

این مدیرکل اسبق وزارت امور خارجه با تشریح فرصت‌های همکاری‌ ایران و نروژ ابراز داشت: تهران و اسلو روابط قدیمی با یکدیگر دارند. ما در سال‌های گذشته در خصوص مسائل نفتی، کشتیرانی، دانشگاهی، فرهنگی و سرمایه‌گذاری در زمینه‌های چون صنایع بالادستی، پتروشیمی و... مراوداتی داشته‌ایم. البته این روابط طی سال‌های گذشته به تحریم‌های بین‌المللی کاهش یافت و انتظار می‌رود که این سفر بتواند زمینه‌ساز افزایش مناسبات تجاری دوجانبه شود.

ساداتیان در پاسخ به این سوال که با توجه به دیدگاه‌های حقوق بشری نروژ، آیا این مسئله می‌تواند مانعی برای گسترش همکاری‌ها و روابط دو کشور باشد؟ بیان کرد: امروزه حقوق بشر به عنوان یک امر قطعی در روابط میان کشورها مورد توجه است و نمی‌توان آن را در مراوده با کشورهای دیگر پنهان کرد.

عضو اسبق نمایندگی ایران در سازمان ملل با اشاره به گفت‌وگوهای حقوق بشری ایران با کشورهای خارجی در سال‌های پیشین عنوان کرد: ایران و نروژ در خصوص مسائل حقوق بشری با یکدیگر تفاوت دیدگاه‌هایی را دارند. با این حال‏، دو کشور در سال‌های گذشته در قالب گفت‌وگوهای حقوق بشری ایران و اتحادیه اروپایی رایزنی‌هایی را با یکدیگر داشته‌اند. در این زمینه هم ایران حرف‌های بسیاری دارد و می‌توانند به اصلاح دیدگاه‌های طرف مقابل کمک کند.

کد خبر : ۳۸۰۳۰۵