خبرگزاری کار ایران

جمعی از سازمان های مردم نهاد به مناسبت روز جهانی لغو کار کودک:

کودکان اولین و مظلوم ترین قربانیان سودجویی هستند

چند تشکل حامی حقوق کودکان، به مناسبت 12 ژوئن روزجهانی لغو کار کودک با صدور بیانیه‌ای نسبت به استثمار کودکان در چرخه های تولید و خدمات اعتراض کردند.

به گزارش ایلنا،  روز گذشته به مناسبت روز جهانی لغو کار کودک، چند تشکل مردم نهاد بیانیه ‌ای صادر کردند. در این بیانیه از پدیده نامیمون کارکودکان به عنوان  محصول سودجویی و زیاده‌خواهی عده ای قلیل نام برده شده است.

در بخش‌هایی از این بیانیه می خوانیم: 12 ژوئن روز جهانی مبارزه با کار کودک است، روزانه در سرتاسر جهان کودکان زیادی به کار گمارده می‌شوند، این مسئله در حالی اتفاق می‌افتد که انسان قرن بیست و یک به سطح بالایی از آگاهی، شعور، روابط انسانی و اجتماعی دست‌یافته است و استانداردهایی برای زندگی خلق کرده است که در آن به گفتۀ سازمان‌های بین‌المللی، کودکان از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند و به فراخور کودک بودنشان می‌بایست بی‌نیاز از هر نیازی باشند، با تمام این تفاسیر شاهدیم که در دنیا امروز علی‌رغم تمام دستاوردهای بشری اتفاقاتی می‌افتد که نمی‌توان توجیهی برای آن، جز سودآوری عده‌ای قلیل یافت، اتفاقاتی که در آن کمترین توجهی به سرنوشت کودکان نمی‌شود.

در ادامه این بیانیه آمده است: اتفاقاتی چون جنگ‌های پی‌درپی که سبب آوارگی و بی‌خانمانی میلیون‌ها انسان شده و همۀ جهان متفق‌القول اعلام می‌کنند که کودکان اولین و مظلوم‌ترین این قربانیان هستند. قربانیانی که اگر از جنگ و مهاجرت جان سالم بدر ببرند تازه تبدیل می‌شوند به نیروی کار ارزان کشور مقصد. محروم کردن کودکان از «حق تحصیل رایگان»، آنان را در مقابل درهای بسته مدارس و مراکز آموزشی قرار داده و دروازۀ جدیدی به نام بازار کار به روی‌شان باز می‌کند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: لغو کار کودک همین امروز، اعتبارش را از این موج و جنبش روبه‌جلوی امروز جهان گرفته است. جنبشی که فراخوان به حذف حاکمیت و تسلط یک درصدی‌ها بر هستی انسان دارد و خواهان اداره و کنترل جهان به دست همگان است و منابع و ثروت جهان را متعلق به همۀ انسان‌ها می‌داند. جنبشی که اصل تقدم حقوق و منافع کودکان بر هر مصلحت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، مذهبی و ...را سرلوحه مبارزات خود قرار داده است.

در پایان این بیانیه می خوانیم: هیچ فرصتی را برای مبارزه با «کار کودک» نباید از دست داد و از همه انسان‌های مخالف با این پدیده مذموم دعوت می‌کنیم تا به صف لغو کار کودک بپیوندند. تأمین حقوق بنیادین کودکان چشم‌انداز تحقق حقوق پایه‌ای هر انسانی در جهان امروز خواهد بود و «جهان شایسته کودکان، جهانی شایسته همگان است».

سازمان‌های مردم نهاد زیر، این بیانیه  را امضا کرده اند:

1. موسسه آوای امید

2. جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان

3. موسسه برای فردای کودکانمان - رشت

4. موسسه روانشناختی گوهراندیشان

5. مرکز پژوهش و آموزش رهایی

6. موسسه صیانت از نهاد خانواده بیرجند

7. جمعیت حامیان کودکان کار رشت

8. مرکز حمایتی کودک و خانواده شهرکرد

9. کلینیک مددکاری اجتماعی آریانا ( استان چهارمحال و بختیاری)

10. انجمن دوستداران کودک - تبریز

11. مرکز موج مهر-شیراز

12. مرکز حمایتی_ آموزشی کودک و خانواده اندیشه نیک همدان

13. موسسه حمایتگران نونهال البرز

14. انجمن یاری کودکان در معرض خطر

15. موسسه پناه کودکان کار - قزوین

16. موسسه میعادگاه مهر زاگرس - ایلام

17. کانون یاریگران دانشگاه صنعتی شریف

18. انجمن خیریه حمایت ازکودکان کاراحسان - لرستان

19. موسسه کودکان آفتاب

 

کد خبر : ۳۸۰۳۰۲