خبرگزاری کار ایران

دبیر اجرایی خانه کارگر استان قزوین:

خانه کارگر، مخالف کار کودکان است

دبیر اجرایی خانه کارگر استان قزوین گفت: تشکیلات خانه کارگر، مخالف کار کودکان در هر محیطی است و معتقدیم کودکان باید در برابر هر کاری که رشد و سلامت او را تهدید می‌کند حمایت شوند.

به گزارش ایلنا از قزوین؛ عیدعلی کریمی با اظهار اینکه بر اساس آمار سازمان جهانی کار، سالانه ۲۵۰ میلیون کودک ۵ تا ۱۴ ساله در جهان از کودکی محروم می‌شوند، افزود: طبق این آمار ۱۲۰ میلیون‌ نفر از آن‌ها وارد بازار کارشده و مشغول به کار تمام‌وقت هستند، ۶۱ درصد این کودکان در آسیا، ۳۲ درصد در آفریقا و ۷ درصد در آمریکای لاتین زندگی می‌کنند.

 عیدعلی کریمی افزود: ماده 32 پیمان جهانی حقوق کودک اشاره دارد کودک باید در برابر هر کاری که رشد و سلامت او را تهدید می‌کند حمایت شود و دولت‌ها باید حداقل سن کار و شرایط کار کودکان را مشخص کنند.

 کریمی ادامه داد: در ماده 26 این پیمان نیز آمده است که هر کودکی حق دارد از تأمین اجتماعی ازجمله بیمه اجتماعی برخوردار شود و ماده 27 آن تأکید می‌کند که کودکان باید از سطح زندگی که تأمین‌کننده رشد جسمی، ذهنی و اجتماعی آن‌ها است، برخوردار شوند.

 این فعال جامعه کارگری اظهار کرد: پیمان جهانی حقوق کودک، یک پیمان‌نامه بین‌المللی است که برای دفاع و حمایت از حقوق کودکان تهیه‌شده است، این پیمان که پس از 10 سال گفتگو میان کشورهای عضو سازمان ملل در سال 1989 میلادی تدوین شد و در سال 1990 به اجرا درآمد؛ به‌طورکلی چهار محور بقا، رشد، حمایت و مشارکت را در ارتباط با کودکان موردتوجه قرار می‌دهد.

 کریمی بیان کرد: در بیشتر کشورهای جهان، کار کودک شامل کار در مزارع، کارخانه‌ها، معادن و بخش‌های خدماتی است و مشاغل کاذبی چون دست‌فروشی را هم در برمی‌گیرد؛ کودکان کار اکثراً به‌صورت آزاد یا خیابانی، نیمه‌وقت و تمام‌وقت، فصلی و کارمزد مشغول کار هستند.

وی بهره‌کشی از نیروی کار کودک، ریشه در عوامل مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دارد به‌نحوی‌که فقر اقتصادی، بیکاری والدین، اعتیاد و طلاق و شکاف طبقاتی از مهم‌ترین عوامل افزایش کودکان کار در یک جامعه برشمرد و افزود: خانواده فقیری که اکثر درآمد خود را برای خرید غذا صرف می‌کند، به درآمد کودک خود برای بقا نیاز اساسی دارد..

دبیر اجرایی خانه کارگر استان قزوین بیان کرد: متأسفانه کودکان کار از بسیاری از حقوق اولیه انسانی، حق آموزش و تحصیل بازمی‌مانند، سلامت جسمی و روانی این کودکان به‌شدت در معرض انواع آسیب‌ها و خشونت‌های جسمی و حتی جنسی قرار می‌گیرد و در آینده با افسردگی، سوءتغذیه و انواع بیماری‌های روحی و جسمی مواجه می‌شوند.

 کریمی اذعان کرد: فردی که از کودکی به‌جای تحصیل و تفریح، موظف به تأمین اقتصادی و معیشتی خود و خانواده خود است، کودکی خود را تباه‌شده می‌بیند و هیچ‌گاه فرصتی برای آموزش‌وپرورش یا مهارت‌آموزی که بتواند تأمین‌کننده ضمانت شغلی او در آینده باشد، پیدا نمی‌کند.

 وی خبر داد: سال 1373، دولت ایران پیمان‌نامه‌ جهانی حقوق کودک را امضا کرد و تعهدات مربوط به کودکان کار و خیابانی را به‌صراحت پذیرفت، اما باگذشت 17 سال، هنوز این قشر به رسمیت شناخته‌نشده‌اند، دلیل این مدعی نیز نبود آمار دقیق از این کودکان در کشور است.

 دبیر اجرایی خانه کارگر استان قزوین تصریح کرد: مهم‌ترین وظیفه دولت در این خصوص ایجاد حق هویت برای کودکان، صدور کارت شناسایی و اجازه تحصیل در مدارس است، اما در عمل جز سیاست‌های نافرجام ضربتی و سرکوبی گام دیگری برداشته نشده است.

 این فعال جامعه کارگری عنوان کرد: در ایران ماد‏ه‏‌ 79 قانون کار، اشتغال به کار کودکان زیر 15 سال را ممنوع دانسته است البته کارگران شاغل در کارگاه‌های خانوادگی که کارفرمای آن‌ها، همسر یا بستگان و خویشاوندان نسبی درجه‌یک باشند، مشمول قانون کار نیستند درنتیجه حداقل سن کار در مورد چنین کارگرانی رعایت نمی‏‌شود؛ بر اساس قانون کار اگر یک کارفرما کودک زیر 15 سال را به کار بگیرد، متخلف خواهد بود و برای نخستین بار مجازات نقدی، بار دوم مجازات نقدی و حبس و بار سوم علاوه بر این موارد، کارخانه یا کارگاه پلمپ و پروانه کار فرد متخلف ابطال خواهد شد.

کد خبر : ۳۸۰۲۲۹