خبرگزاری کار ایران

مقام‌های واشنگتن:

کره‌شمالی تولید پلوتونیم برای ساخت بمب هسته‌ای را از سرگرفته است

مقام‌های آمریکایی اعلام کرده‌اند که کره‌شمالی مجددا تولید پلوتونیوم برای ساخت بمب اتمی را آغاز کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل رویترز، یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا عنوان کرد که کره‌شمالی تولید سوخت پلوتونیوم را از سر گرفته است که این موضوع نشانگر طرح‌ این کشور برای دنبال کردن برنامه تسلیحات اتمی خود در مقابله با تحریم‌های بین‌المللی است.

این گزارش آمریکا یک روز پس از آن منتشر شد که دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل عنوان کرد که «شواهدی»‌ دال بر دوباره فعال شدن روند ترمیم و تولید پلوتونیوم از سوخت‌های مصرف شده در رآکتورهای اتمی کره‌شمالی در مجتمع «یونگ‌بیون» اصلی ترین مجتمع اتمی این کشور در دست دارد.

آخرین پیشرفت‌ها حاکی از آن است که کره‌شمالی در حال تلاش برای تولید مواد مورد نیاز در کلاهک‌های هسته‌ای خود است. این تلاش‌ها به‌رغم تحریم‌های بین‌المللی است که پس از ژانویه و در پی چهارمین آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی علیه این کشور اعمال شد.

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، گفت که واشنگتن نگران تلاش‌ها برای بازتولید پلوتونیوم است اما اظهارنظر قابل توجهی در مورد پاسخ آمریکا ارائه نداده است.

این مقام آمریکایی به رویترز گفت:‌ «هر مساله‌ای در مورد کره شمالی نگران‌کننده است.»

وی در ادامه افزود:‌ «آنها سوخت مصرفی از رآکتور پنج مگاواتی در یونگ‌بیون را گرفته و آن را خنک کرده و به مجتمع‌هایی برای فرآوری مجدد ارسال خواهند کرد؛ این همان روشی است که آنها توانسته‌اند پلوتونیوم مورد نیاز برای آزمایش‌های اتمی خود را کسب کنند.»

کره‌شمالی که چهارمین آزمایش اتمی خود را در ژانویه انجام داد، اعلام کرده که همه مجتمع‌های اتمی خود از جمله رآکتور اصلی و کارخانه‌های کوچک‌تر را که در سال 2007 از کار افتاده بود، دوباره به راه خواهد انداخت. این فعالیت‌ها بخشی از معاهدات خلع سلاح‌های اتمی است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فعالیت‌های هسته‌ای کره‌شمالی را از طریق ماهواره دنبال می‌کند، اعلام کرده است که سال گذشته میلادی نشانه‌هایی از آغاز مجدد فعالیت‌ها در مجتمع یونگ‌بیون مشاهده کرده است.

«یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوشنبه گذشته اعلام کرد که نشانه‌هایی مبنی بر از سرگیری فعالیت‌های تولید پلوتونیوم در این مجتمع‌ دیده شده است که این روند شامل استفاده از سوخت راکتورها است و کره‌شمالی از این طریق قادر خواهد بود تا به سوخت بمب‌های هسته‌ای دست یابد.

 

 

کد خبر : ۳۷۸۹۹۶