خبرگزاری کار ایران

گزارش رییس جمهور کرواسی از سفر به ایران:

از تلاش‌ اتحادیه اروپا برای همکاری با ایران قاطعانه حمایت می‌کنیم

رییس جمهور کرواسی در یادداشتی چشم انداز همکاری ها تهران-زاگرب را روشن ارزیابی کرد و گفت:ما به عنوان عضو اتحادیه اروپا، از تلاش های اتحادیه اروپا برای همکاری با ایران با قاطعیت حمایت می کنیم.

به گزارش ایلنا، متن گزارش خانم «کالیندا گرابار کیتاروویچ» رئیس جمهور کرواسی از سفر اخیر خود به تهران که در روزنامه پرتیراژ «وچرنی لیست» ارائه کرده و به بیان چشم‌انداز روابط دوجانبه ایران و کرواسی پرداخته است، به شرح زیر است:

«ایران سرزمین بسیار زیبا با فرهنگ دیرینه با میراث فرهنگی که یادآور اقتدار امپراطوری ایران است. ما از هواپیما خارج می‌شویم و با استقبال باشکوه مواجه می‌شویم. دوبار در کاخ ریاست جمهوری مورد استقبال رسمی دکتر روحانی قرار گرفتم . در کاخ ریاست جمهوری دکتر حسن روحانی ، سادگی و برخورد مناسب حاکم است، هیچگونه ولخرجی در مراسم پروتکل مشاهده نشد و جزئیات پروتکل به خوبی رعایت شده بود. روسری را براساس احترام به میزبان بر سرگذاشتم ،مذاکرات دوجانبه با رئیس جمهوری را برگزار کردیم در واقع دیدار رسمی من با این ملاقات از ایران آغاز می شود بعداز آن دو هئیت جلسه ای برگزار کردند.

ایران بعداز لغو تحریم‌ها به سرعت درهای همکاری اقتصادی را باز کرده و براستی از کرواسی دوستانه استقبال شد، دست‌اندرکاران امور اقتصادی کرواسی سهم بسزایی در این رابطه دوستانه ایفا کردند و طی سال‌های گذشته ارتباط خود را با شرکای ایرانی حفظ کردند. این حاکی از اهمیت حفظ رابطه، بخصوص در دوران دشوار است صداقت و احترام مهمتر از هر قراردادی است و ایرانی‌ها ارزش خاصی برای این موضوع قائل هستند. در واقع صداقت کلام و اعتماد و اخلاقیات اساس و پایه هر کاری است.

با پروژه‌های توسعه‌ای ایران آشنا شدیم که در برگیرنده پروژه‌های بزرگ مدرن‌سازی، ساخت و ساز، انرژی و زیرساخت‌ها، بازسازی ناوگان دریایی و بازسازی و ساخت زیرساخت‌های جدید است. همچنین فضا برای همکاری در بخش فناوری اطلاعات وجود دارد. در خصوص توسعه همکاری گردشگری می‌توان گفت کرواسی ظرفیت بالقوه گردشگری حلال را درک کرده و ارجحیت را به این داده که در میان قلیل کشورهای اتحادیه اروپا باشد که به رعایت معیارهای حلال در گردشگری اقدام کرده است. کرواسی به عنوان کشور دوست با ویژگی حلال در صنعت گردشگری هویت جدیدی را در بازار گردشگری کسب کرده است. امکانات بسیاری مطرح و برقراری و بازسازی رابطه اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران گام اساسی و بزرگی برای صادرات اقتصادی کرواسی است. تحقق این برنامه را نمایندگان ۶۰ شرکت کرواسی که در هیات همراه من به ایران سفر کردند دنبال خواهند کرد.

به موفقیت در ایران باور دارم

بعداز اینکه هیات وزرای اقتصادی کرواسی و ایران در حضور روسای جمهوری دوکشور گفت‌وگو کردند وزرا در خصوص همکاری‌های اقتصادی و روسای اتاق‌های بازرگانی دو کشور به امضای قرارداد اقدام کردند. درها باز است و به ما خوشامد گفتند و هم‌اکنون می‌بایست تمام تلاش خود را در این جو مثبت برای فعالیت و کارهای جدید بکار برده و از آن استفاده کنیم. چشم‌انداز همکاری قابل مشاهده است من در ذهنم فعالیت شرکت‌های جورجاکویچ، گردیلی، کونچار، دالکوود وصنایع کشتی سازی با پروژه های جدید در ایران می‌بینم.

( مثل کروات) «صدای خوب از دور هم شنیده میشود و نه تنها شنیده می شود بلکه انعکاس می‌یابد». شرکت‌های ما دارای تجربه و فناوری و کادر خوب هستند من براین باورم که همکاری با ایران موفقیت آمیز خواهد بود.

همچنین در جلسه رسمی فرصت فراهم شد که در خصوص همکاریهای دو جانبه در بخش های منافع مشترک به گفتگو بپردازیم. در خصوص چالش‌های بین المللی از جمله تروریسم و آوراگان و پناهجویان گفتگو کردیم. ایران با صراحت اعلام داشته که مسئولانه و متعهدانه در صحنه جهانی عمل می کند و با در نظر گرفتن اینکه ایران کشور با نفوذ در جهان اسلام است اهمیت بیشتری به خود می‌گیرد.

ما (روسای جمهوری) روابط دوجانبه ایران و کرواسی را دوستانه ارزیابی کردیم. به طور کلی، ادامه روابط دو کشور چشم انداز بسیار خوب و روشنی دارد. کرواسی با عضویت دراتحادیه اروپا یک هدف استراتژیکی خود را تحقق بخشید. هم اکنون به عنوان هدف جدید می بایست به تحقق همکاریها به خصوص در حوزه اقتصادی در خارج از مرزهای اروپا را جستجو کنیم. ما به عنوان عضو اتحادیه اروپا، از تلاش های اتحادیه اروپا برای همکاری با ایران با قاطعیت حمایت می کنیم. اعتقاد دارم با ایران می بایست در راستای تعیین منافع مشترک و امکانات بالقوه همکاری کنیم به خصوص وقتی صحبت از سوریه ، عراق و افغانستان یا مبارزه با تروریسم می شود. نمی توان از پرداختن به موضوع بحران پناهجویان و تعداد زیاد پناهجویان افغانی که از طریق ایران به اروپا می آیند، اجتناب ورزید.

(در مذاکرات با مقامات ایرانی )اشاره نمودم که کرواسی در اتحادیه اروپا به اهمیت گفتگوی اتحادیه اروپا با ایران در خصوص موضوع پناهجویان به سبک گفتگوی اتحادیه اروپا با ترکیه ، اردن و لبنان در راستای یافتن مدل برای کمک ایران به افغانی ها در راستای جذب جنگ زدگان افغانی در جامعه ایران و تشویق آنها برای بازگشت به افغانستان تاکید ورزیدم.

می بایست تاکید نمائیم ایران ارزش خاصی برای رابطه ما با مسلمانان در کرواسی به عنوان بخشی از جامعه که در تمامی سطوح حضور دارند قائل است. در تائید این نکته می توانم به حضور آقای عزیز حسنویچ مفتی ورئیس مشیخت کرواسی در ایران اشاره نمائیم.

در ادامه دیدار از ایران با مقامات ارشد و بلند پایه ایران از جمله دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس ایران ، آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس تشخیص مصلحت نظام و دکتر ظریف وزیرخارجه به صورت جداگانه ملاقات نمودم. در تمامی این ملاقات ها جو دوستانه وجود داشت و علاقمندی برای توسعه همکاری حاکم بود. این دیدار نشان داد که چقدر حمایت از دیپلماسی اقتصادی چه از طریق دیپلماسی یا از طریق ریاست جمهوری یا اتاق بازرگانی مهم است و نشان داد که چقدر مهم است که به صورت یکپارچه عمل کرد.

دعوای درونی در کرواسی بی معنا است

بعداز تجربه مثبت ایران، بیش از همیشه به بیهوده بودن دعوای بین خودمان اعتقاد پیدا کردم و اینکه ما نیازی به زورآزمایی و حیله گری سیاسی نداریم. تجربه حضور منسجم ما که با مشارکت دیپلماسی و بخش اقتصادی بدست آمد نشان داد که اگر بخواهیم می توانیم متحد عمل کنیم و آن وقت موفقیت هم مشاهده خواهد شد. بنابراین مهمترین تکلیف ما اتحاد و همبستگی است و می بایست جدایی و شکاف بی مورد را کنار بگذاریم. دگراندیشی می بایست وجود داشته باشد و مطلوب است ولی این نمی تواند دلیلی برای حذف رقبای سیاسی باشد بلکه با انتقاد سازنده به خدمت عمومی بپردازیم.

من با این تفکر که ایران دست دوستی به سوی ما دراز کرده است عازم این کشور شدم . علاقمندی بزرگ آنها را بعد از سالهای طولانی تحریم برای یک جهش اقتصادی مشاهده می کنم. بدون شک ملت ایران شایستگی این را دارد. امیدوارم که ماهم در کرواسی ، اقتصاد کشور را در سطح قابل قبولی ارتقا دهیم که برای ما امکان رشد جمعیت و بازسازی کشور را فراهم نماید. آینده در دست ماست به این باور دارم .»

 

کد خبر : ۳۷۸۹۹۳