خبرگزاری کار ایران

تونر با اشاره به درخواست نمایندگان برای سفر به ایران:

اگر کسی بخواهد به ایران سفر کند، مانع نمی‌شویم

آمریکا از ایران و روسیه انتظار دارد با اعمال فشار بر رژیم اسد، دسترسی به مناطق تحت محاضره را هموار کند و این از طریق همکاری تحت گروه بین المللی حمایت از سوریه صورت میگیرد

به گزارش ایلنا به نقل از وبسایت رسمی وزرات امور خارجه آمریکا مارک تونر در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در خصوص رد درخواست روادید سه عضو کنگره آمریکا برای سفر به ایران و نظر کلی او درباره سفر نمایندگان آمریکا به ایران گفت: اگر کسی بخواهد به ایران سفر کند، ما نمی‌خواهیم مانع آنها شویم.

سخنگوی وزیر امور خارجه ایالات متحده تاکید کرد: آمریکا هیچ حضور دیپلماتیکی برای تامین حمایت‌های لازم از چنین سفرهایی ندارد، اما به طور کلی نمی‌خواهیم مانع درخواست افراد برای سفر شویم.

او در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه آیا وزارت خارجه قصد دارد از  طریق دفتر حفاظت منافع ایران در سفارت سوییس امکان تجدیدنظر را بررسی کند یا خیر گفت: نمی‌دانم، باید ببینیم آنها چه می‌کنند.

تونر در خصوص کمک‌های انسان دوستانه به سوریه با بیان اینکه اسد مانع رسیدن این کمک‌ها به مناطق تحت محاصره می‌شود، گفت: جامعه بین‌المللی بر رژیم اسد فشار وارد کرده‌اند و انتظار دارند او کمک‌ها را قبول کند و از طرفی ما خبر داریم که از وقتی مسئله ترک مخاصمات مطرح شده، حدود ۷۰۰ هزار سوری کمک‌ها را دریافت کرده‌اند، اما بسیاری از مناطق تحت محاصره هنوز به این کمک‌ها دسترسی ندارند.

او گفت: ما همگی در آمریکا معتقدیم ایران و روسیه و همه اعضای گروه بین‌المللی حمایت از سوریه که در نشست وین حضور داشتند، اعطای دسترسی کامل به مناطق تحت محاصره را قبول کرده‌اند . 

تونر با این مقدمه داذعان داشت این تنها خواسته آمریکا نیست بلکه همه اعضای گروه بین المللی حمایت از سوریه و اعضای سازمان ملل بر این موضوع اتفاق‌نظر دارند. 

یکی از خبرنگاران از تونر پرسید: استفاده مکرر از کلمه «انتظار داریم» دارای معانی متعدد است. آیا شما انتظار دارید رژیم اسد درخواست شما را بپذیرد و دقیقا چه انتظاری دارید؟ آیا شما شواهدی دارید که شمارا به سمت این انتظار سوق می‌دهد؟ چراکه تا جایی که اطلاع داریم آنها به همه خواسته‌های شما مبنی بر دسترسی به مناطق محاصره شده که در نشست وین به آن اشاره شد، «نه» گفته‌اند که سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا پاسخ داد: در حال حاضر برنامه جهانی غذا با رژیم اسد در ارتباط است و کمک‌های هوایی از سوی این سازمان به مناطق محاصره شده ارسال می‌شود چرا که دسترسی زمینی به این مناطق وجود ندارد.

او گفت: نمی‌توانم به ضرس قاطع بگویم آنها با درخواست‌های موافقت خواهند کرد یا نه، اما به فشارهایمان ادامه می‌دهیم و انتظار داریم ایران و روسیه به طور خاص این فشارها را ادامه دهند. 

خبرنگار دیگری پرسید آیا شما تنها از روسیه تقاضا می‌کنید که بر روی اسد فشار بیاورد یا اهرم فشار  خاصی برای مجبور کردن روسیه به اقدام در این زمینه به جز از طریق همکاری‌هایتان تحت گروه حمایت از سوریه دارید؟ که تونر پاسخ داد: ما از روسیه انتظار داریم با استفاده ار نفوذش بر رژیم اسد دسترسی به این مناطق را هموار کند و این از طریق ساختار گروه حمایت از سوریه صورت می‌پذیرد.

کد خبر : ۳۷۸۸۷۵