خبرگزاری کار ایران

در واکنش به درج نام ائتلاف عربی در فهرست سیاه؛

عربستان سازمان ملل را به قطع کمک‌های مالی تهدید کرده بود

منابع دیپلماتیک اعلام کردند که سازمان ملل در پی تهدید ریاض به قطع کمک‌های مالی به این سازمان، نام ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان سعودی را از فهرست سیاه حذف کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، منابع دیپلماتیک از فشارهای پشت‌پرده عربستان سعودی به سازمان ملل خبر داده و اعلام کردند، ریاض تهدید کرده بود در صورت باقی ماندن نام این کشور در فهرست ناقضان حقوق کودکان، کمک‌های مالی به نهادهای این سازمان را قطع خواهد کرد.

سازمان ملل، پنجشنبه گذشته در گزارشی با انتقاد شدید از ائتلاف نظامی تحت رهبری سعودی علیه یمن، تصریح کرد که ائتلاف سعودی، مسئول کشتار و زخمی کردن 60 درصد از کودکان در یمن در سال گذشته است. ولی یک روز پس از این گزارش، سازمان ملل در برابر فشارهای عربستان و شورای همکاری خلیج‌فارس عقب‌نشینی کرده و نام ائتلاف را از فهرست سیاه خارج کرد.

در همین راستا، منابع دیپلماتیک که نخواستند نامشان فاش شود، اعلام کردند، بعد از انتشار گزارش سازمان ملل، دفتر «بان‌ کی‌مون» دبیرکل این سازمان با تماس‌های وزرای خارجه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و سازمان همکاری‌های اسلامی «بمباران» شده است که به گفته یک مقام سازمان ملل، این اقدام کشورهای عربی «یک فشار همه‌جانبه» است.

یک منبع دیپلماتیک دیگر نیز تصریح کرد، اقدام عربستان سعودی و متحدانش «باج‌خواهی واقعی» است که با توسل به «قلدری، تهدید و فشار» برای تغییر موضع سازمان ملل تلاش می‌کردند.

این منبع تصریح کرد، احتمال این تهدید وجود داشت که «علمای ریاض نشستی را برای صدور فتوایی علیه سازمان ملل و معرفی این سازمان به عنوان نهادی ضد اسلامی، تشکیل دهند که معنای آن تحریم هرگونه رابطه، کمک و حمایت از برنامه‌ها و پروژه‌های سازمان ملل از سوی اعضای شورای همکاری‌های اسلامی بود.»

کد خبر : ۳۷۸۸۱۷