خبرگزاری کار ایران

شهرام اقبال زاده:

حمایت از کتابفروشان انگیزه‌‌ی ادامه حیات آنهاست

اقبال‌زاده معتقد است؛ طرح «تابستانه کتاب» انگیزه‌ای برای کتابخوان کردن کودکان و نوجوانان در آستانه فصل تعطیل به حساب می‌آید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شهرام اقبال‌زاده (نویسنده، مترجم و منتقد ادبیات کودک و نوجوان) اجرای طرح «تابستانه کتاب» در ایام تابستان را محرک و مشوقی برای کتابخوانی دانست و گفت: اگر این طرح، به دستی هدایت، برنامه‌ریزی و سازماندهی شود و اطلاع رسانی عمومی برای آن انجام شود؛ می‌توانیم امیدوار باشیم اثرات خوبی بر حوزه کتاب و نشر می‌گذارد.

اقبال زاده با بیان اینکه طرح «تابستانه کتاب» انگیزه‌ای برای کتابخوان کردن کودکان و نوجوانان در آستانه فصل تعطیل است، گفت: بن کارت‌های خرید کتاب دانش آموزی با توجه به جا به جایی مکان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران مورد استقبال قرار گرفت. این امر نشان می‌دهد که کودکان و نوجوانان ما به کتاب اهمیت می‌دهند.

این نویسنده بیان کرد: در طرح «تابستانه کتاب» سهم کتاب‌های کودک و نوجوانان بیشتر از گروه‌های دیگر است که این اتفاق نشان می‌دهد دست اندرکاران این طرح‌ها به نهادینه کردن کتابخوانی در سنین پایین اهمیت می‌دهند.

وی عنوان کرد: مسئولان، اهالی قلم، ناشران و... از وضع کتابخوانی و میزان فروش کتاب‌ها اطلاع دارند. بنابراین من این نوع از طرح‌ها را طرح‌های ضربتی می دانم درست مانند زمانی که قلب دچار ایست قلبی می‌شود به آن شُک وارد می‌کنند. این شُک برای حوزه نشر نیز لازم است اما کافی نیست.

این مترجم افزود: این طرح‌ها باید در 12 ماه سال با برنامه ریزی دقیق و حساب شده اجرا شود تا به عنوان یک سنت پایدار در سراسر کشور ثبت شود.

این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان با بیان اینکه برای کتابخوان کردن کودکان و نوجوانان باید به آنها انگیزه‌های فکری، روانی، معنوی و.. دهیم، گفت: انگیزه‌های مالی کارساز هستند اما کافی نیستند.

وی عنوان کرد: برای بهتر اجرا شدن این طرح در سطح کشور باید سازوکاری طراحی شود تا تمام ناشران و کتابفروشان در این طرح شرکت کنند. با اجرایی شدن این طرح، مردم با کتابفروشی ها آشنا می‌شوند و یک ارتباط دو سویه بین آنها شکل می‌گیرد.

اقبال زاده گفت: با توجه به آمار سرانه خرید کتاب، تعداد کتابفروشی ها، تعداد کودکان و نوجوانان و... باید بودجه یارانه کتاب تعیین شود و این بودجه‌ها را براساس این فرض تعیین کنیم که همه قرار است کتاب بخرند.

این نویسنده قیمت کتاب را در ایران ارزان دانست و گفت: عده‌ای که مشکلات اقتصادی دارند کتاب را از سبد خانوار حذف کرده‌اند. از این رو، سیاست‌های تشویقی مانند «عیدانه کتاب» و «تابستان کتاب» تا حدی می‌توانند این مشکل را مرتفع کنند.

وی در پایان گفت: در شرایطی که تیراژ کتاب پایین است این طرح‌ها می‌تواند انگیزه مهمی برای ناشران، کتابفروشان و نویسندگان باشد.

کد خبر : ۳۷۸۷۴۸