خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل بانک قوامین در گفت‌وگو با ایلنا تاکید کرد:

رشد اقتصادی نیازمند کاهش نرخ سود سپرده‌هاست

غلامحسین تقی‌نتاج گفت: اگر نرخ بازدهی فعالیت‌ها در اقتصاد کشور و از طریق تولید داخل تامین نشود، این امر منجر به گسترش فعالیت‌های بازرگانی‌خواهد شد و واردات افزایش می‌یابد.

غلامحسین تقی‌نتاج در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص ضرورت کاهش نرخ سود بانکی گفت: تعیین نرخ سود نیازمند ایجاد جذابیت در اقتصاد است. اگر نرخ بازدهی فعالیت‌های اقتصادی در کشور بالا باشد قطعا این موضوع بر بنگاه‌های اقتصادی و اشخاص گوناگون حقیقی و حقوقی اثرگذار خواهد بود.

وی افزود: بر این اساس بنگاه‌ها نیز تلاش می‌کنند تا با فعالیت بیشتر خود نرخ رشد بالا را محقق کنند.

 تقی نتاج گفت: اما اگر نرخ بازدهی فعالیت‌ها در اقتصاد کشور و از طریق تولید داخل تامین نشود، این امر منجر به  گسترش فعالیت‌های بازرگانی‌خواهد شد و واردات افزایش می‌یابد. عرضه این حجم از کالاهای وارداتی در داخل کشور نه تنها باعث رشد اقتصادی نمی‌شود بلکه این رشد را نصیب اقتصاد سایر کشورها خواهد کرد.

مدیرعامل بانک قوامین با بیان اینکه همه بخش‌های اقتصادی باید متحد شوند تا جذابیت در اقتصاد ایران بوجود آید گفت: کاهش نرخ سود سپرده‌ها و به تبع آن نرخ سود تسهیلات می‌تواند انگیزه بیشتری برای فعالیت‌های اقتصادی ایجاد کند و با کاهش نرخ سود تسهیلات و تجهیز منابع برای تولید، اثر مثبتی در رشد اقتصادی به وجود خواهد آمد.

وی در خصوص پرداخت نرخ‌های سود غیرمتعارف نیز افزود: پرداخت نرخ‌های سود غیرمتعارف که هیچ توجیه اقتصادی ندارد باعث می شود تا منابع مالی بانک‌ها که باید براساس واقعیت‌های اقتصادی در بخش‌های مورد نیاز توزیع شود از بانک‌های بزرگ خارج شده و در فعالیت‌های غیر مولد مورد استفاده قرار گیرد. باید سود سپرده‌ها بر اساس نتایج و بازده واقعی فعالیت اقتصادی تعیین و پرداخت شود. نکته ای که اصل و اساس بانکداری بدون ربا نیز بر پایه آن بنا شده است.

گفتنی است بر اساس شنیده‌ها در هفته آینده نرخ سود سپرده‌ها به 16 درصد کاهش می‌یابد.

 

 

کد خبر : ۳۷۸۴۶۳